Back in Malmö, I survived friluftsliv! - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Yara Gendt - WaarBenJij.nu Back in Malmö, I survived friluftsliv! - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Yara Gendt - WaarBenJij.nu

Back in Malmö, I survived friluftsliv!

Blijf op de hoogte en volg Yara

15 September 2012 | Zweden, Malmö

Hier ben ik dan weer, terug van mijn hike week!

Ik begin eerst waar ik gebleven was met mijn vorige verhaal.

Donderdag ochtend hadden we weer acrogym, we moesten allemaal losse oefeningen doen met allemaal verschillende toestellen en attributen. Daarna hebben we een half uur lang koprollen gedaan en geoefend hoe we een koprol aan een klein kind kunnen leren.
Toen was het tijd voor lunch, tijd om ons food-plan te maken voor de hike, daarna kregen we informatie over het gebruik van de database van artikelen van de Malmö University. Dit duurde maar kort dus ben ik snel met Lisa en Steffi (mijn tent en kook genootjes) naar de supermarkt gegaan om alvast wat voedsel in te slaan voor de hike. Elke ochtend was het plan om kleine melkbroodjes, die lang goed blijven, met salami en kaas te eten. Als lunch stond er een zakje gedroogde pasta carbonara, bolognese of pesto op het programma en als avondeten hebben we noodles en cup a soup zakjes gekocht. Verder moesten er mueslirepen ingekocht worden en nog wat kleine dingen.
Na deze inkopen was het tijd voor de seminar over de hike, dit stelde niet zo veel voor. We waren met de internationale mensen die meegingen en hebben nog wat tips gekregen wat betreft de hike en konden vragen stellen.
Na deze seminar zijn Steffi, Lisa en ik de rest van de boodschappen gaan doen waarvoor we de hele stad zijn door gecrossed.
Eenmaal thuis was er een floor meeting waar wat uitleg werd gegeven over de schoonmaak regels en dat soort dingen.

Vrijdag ben ik de hele dag druk bezig geweest met het inpakken van mijn backpack en het kopen van de laatste spulletjes. Aan het einde van de dag ben ik gaan eten bij IKEA met Sofia, Lucy, Linda en Danieke, het was gezellig en leuk om er even uit te zijn. ’s Avonds heb ik nog even geskyped met Hollanda en ben ik vroeg naar bed gegaan.

Zaterdag ochtend om 03.30 uur ging de wekker en was het bijna tijd om de hike week te laten beginnen. Om 04.15 kwam een taxi alle internationals die meegingen en in Rönnen wonen ophalen om ons naar school te brengen. Vanaf school vertrok de bus om 05.30 de bus naar Noorwegen, het was een rit van 14 uur. Gelukkig gingen er in totaal maar 33 mensen mee dus had bijna iedereen twee stoelen voor zich in de bus om lekker te kunnen zitten.
Na een flink aantal keer te zijn gestopt kwamen we aan bij het mountain station Krossbu. Daar hebben we onze tenten opgezet en onze eerste maaltijd gekookt, Lisa had thuis pasta saus (met veel te veel zout) gemaakt die we hebben gegeten. Tijdens het koken werd het al donker dus stonden we na een tijdje met zijn drieën, met hoofdlamp op, uit één pannetje pasta te bunkeren omdat we erge trek hadden. Dit zorgde ervoor dat het eerste slappe lach moment daar was, we kwamen niet meer bij. Na het eten hebben we met de hele groep binnen in de grote cabin gezeten met een vuurtje en muziekje erbij. Toen werd het toch echt tijd om te gaan slapen in onze tenten, buiten was het ondertussen -7 graden.. We waren ook nog eens zo slim geweest om de matjes en de slaapzakken nog niet klaar te leggen dus dat moesten we ook nog even doen in het donker.
De tent was naar mijn idee een 2-persoonstent en zeker geen 3-persoonstent, ik kon niet eens, waar dan ook in de tent, rechtop zitten! Maargoed ondertussen was het ook begonnen te regenen dus was het feest helemaal compleet.. Toen we eenmaal alle drie lagen duurde het uren voordat ik kon slapen, ik had het ijskoud. Na een tijdje moest ik ook naar het toilet, aangezien er nergens een toilet was betekende dit dus gewoon buiten ergens je behoefte doen. Zat ik dan, midden in de nacht, midden in de natuur, met -7, buiten in mijn thermo-ondergoed en met mijn hoofdlamp op..

Na een nacht van weinig slaap werden we maandag ochtend wakker in de regen, dit betekende dat we onze tenten nog even konden laten staan en we ons eerst maar eens moesten zien aan te kleden en klaar te maken in de tent. Nadat dit gelukt was hebben was het tijd voor de glacier tour. We kregen allemaal een setje met spikes voor onder onze schoenen, een pikhouweel en een tuigje. Eerst was het nog even anderhalf uur lopen door de bergen naar de gletsjer en toen kon het echt beginnen. We waren in twee groepen verdeeld en binnen elke groep zaten we met een lang touw allemaal aan elkaar vast. De gletsjer tocht was echt super vet, het was zo mooi! We hadden steeds prachtig uitzicht en het weer was ook prima, geen regen of sneeuw. We hebben ongeveer 5 uur over de gletsjer gelopen met een gids voorop op 1700 meter hoogte. We hebben geklommen over bergjes en blauw ijs gezien, het was echt een super ervaring. Aangezien een gletsjer best gevaarlijk kan zijn i.v.m. doorzakken dacht iedereen veilig te zijn met een gids voorop. Halverwege ben ik met mijn been in een gat gevallen waar ik zelf allen maar om kon lachen, nu had ik tenminste de echte gletsjer ervaring gehad. Meerdere mensen zijn met een been in een gat gevallen en konden er ook zo weer uit klimmen. Maar toen opeens was er een jongen helemaal in een gat gevallen, ook al was hij 10 personen achter de gids. Na wat getrek aan het touw kwam hij weer boven en was hij gelukkig ongedeerd maar vooral de leraren vonden dit toch wel bijzonder, dit hadden zij nog nooit meegemaakt. Helaas heeft mijn camera het op de gletsjer begeven, ik kan nog alles zien en zoomen etc. maar ik kan geen foto’s meer maken. Helaas helaas. Gelukkig hebben veel anderen foto’s gemaakt.
Na ons gletsjer avontuur zijn we weer terug gelopen naar onze tenten en hebben we deze opgeruimd en zijn we weer in de bus gestapt naar Leirvassbu, een ander mountain station. Daar hebben we eerst onze tent opgezet, onze pasta met Lisa’s pastasaus gegeten en weer de slappe lach gekregen, er was iets met die pastasaus. Na het eten konden we even lekker douchen en ’s avonds hebben we weer met zijn allen binnen gezeten en was er een bespreking over de 4-daagse hike tocht.

Maandag ochtend begon de echt hike, er waren 4 wandelgroepen die elke ochtend een kwartier na elkaar vertrokken, de eerste om half 9. Er waren 3 leraren mee, elke groep zou een leraar bij zich hebben de hele dag en één groep moest zichzelf zien te redden. De Zweedse studenten hadden tijdens de hike allemaal leadership opdrachten en krijgen daar een cijfer voor dus elke dag hadden twee Zweden in elke groep de leiding.
Nadat we een half uurtje onderweg waren en in de regen op een berg stonden, wilde een meisje uit de eerste groep stoppen, wij moesten op haar wachten en onze leraar ging met haar terug. De rest van de dag heeft het veel geregend en was het aardig koud. Het landschap om ons heen was wel heel mooi. De hike stond in het teken van friluftsliv. Letterlijk vertaald betekent dit, openlucht leven. Het gaat er om dat je leeft in de natuur met alles wat je daar hebt en geniet van de natuur om je heen. Wat vooral steeds gezegd werd was, het gaat er niet om, om van A naar B te komen, je moet genieten onderweg en goed om je heen kijken. Ja, daar gaat het bij mij dus vooral wel om, van A naar B komen, helemaal als het de hele dag regent…
Na 12 kilometer gelopen te hebben met onze loodzware backpacks op onze rug kwamen we aan op de plek waar we zouden gaan overnachten. Het was ergens in de middle of no where. We hebben nog net onze tent kunnen opzetten op het moment dat het droog was en daarna begon het weer te regenen. Daar zaten we dan met zijn drieën, om half 5 s ’middags in de tent, alles was nat, onze kleren, onze backpacks, zo goed als alles in de backpacks en we konden geen kant op. Gelukkig werd het na een tijdje weer even droog dus konden we snel eten koken. Na het eten heb ik nog even rondgelopen met wat mensen en van het prachtige uitzicht genoten. Al snel begin het weer te regenen dus iedereen zat de rest van de avond in zijn tent. Dit was wel een dieptepunt. Na het eten hadden we weer even een groepsbespreking waarin de leraren zeiden dat we dinsdag avond sowieso de mogelijkheid zouden hebben om binnen te slapen. Als het weer heel slecht zou zijn op dinsdag en woensdag dan zouden we misschien woensdag avond al met de bus naar huis gaan in plaats van donderdag avond.
Aangezien het Lisa haar verjaardag was had ik ballonnen gekocht in Malmö. We hadden de hele dag nog geen goed moment gevonden om ze op te blazen en haar te verrassen, maar toen we alle drie bijna wilden gaan slapen hebben we Lisa nog even een liedje laten zingen en hebben wij snel de ballonnen opgeblazen. Alle ballonnen in onze kleine tent, liedjes zingen met zijn drieën, Lisa die een flesje Jägermeister bij zich had, je raadt het al, slappe lach again.

De volgende ochtend bleek het de hele nacht geregend te hebben en was alles dus nog steeds zeiknat. In de regen hebben we onze tent afgebroken en ons snel klaargemaakt en zijn we vetrokken voor onze tweede hike dag. Deze dag ging er een leraar met ons mee die ons vooral op het hart drukte te genieten van alles om ons heen. Het hielp mij heel erg de hele dag dat we op weg waren naar een plek waar we binnen konden slapen en al onze spullen enigszins konden laten drogen. Deze dag was het doel toch echt om zo snel mogelijk op onze bestemming aan te komen. Het heeft werkelijk de hele dag geregend en gestormd dus het was redelijk koud zodra we stopten. De lunch vond ook plaats in de regen onder de beschutting van een enorme steen. Aan het einde van de middag kwamen we aan bij het mountain station Gjendebu. Hier was er een cabin voor ons met allemaal stapelbedden en een gebouwtje ernaast met douches en wc’s. Deze dag hebben we 9 km gelopen in totaal. Iedereen die rondliep rond de cabin kon de glimlach niet meer van zijn gezicht halen, iedereen was zo blij dat we overdekt konden slapen en onze spullen konden laten drogen. Na eerst lekker gedoucht te hebben en al onze spullen uitgestald te hebben in de cabin en in de drying room werd er een vuurtje gestookt in de cabin. Het was een gezellige avond met iedereen in de cabin. Helaas viel ik niet zo snel in slaap s ’avonds als ik zou willen aangezien ik erg verkouden was en mijn keel ook aardig pijn deed, blijkbaar heb ik ook heel hard gesnurkt...

De volgende ochtend was het lekker droog wakker worden en begonnen we aan de langste dag, we zouden 14 kilometer gaan lopen. Het zou droog blijven en we zouden zelfs zon gaan zien deze dag was de voorspelling. Deze dag was er een lerares met onze groep mee en liepen we naar het mountain station Fondsbu toe. Daar zouden we de mogelijkheid hebben om ’s avonds nog door te lopen naar de bus die daar vlakbij stond en dan binnen te slapen. Dit gaf alweer wat extra motivatie. Het hiken ging echt super goed en het was een hele mooie dag. Eerst moesten we een stukje omhoog en vervolgens hebben we een heel stuk over een plateau gelopen, in sneeuw. Aan het einde van de dag begon de zon te schijnen en moesten we berg af naar een meer, helemaal langs het meer en aan het einde stond het mountain station. Ongeveer twee uur van de te voren kon je het eindpunt dus al zien. Het meer was super mooi en het hier had ik het gevoel dat de hele hike het echt waard was. Wij zijn ’s ochtends om half 10 vertrokken en kwamen ’s avonds om half 7 aan bij de bestemming. Hier hoorden we dat het donderdag heel slecht weer zou worden dus dat we donderdag sowieso niet zouden gaan hiken, we konden vanavond allemaal binnen slapen en zouden dan morgen ochtend naar huis gaan. Iedereen was super blij en dolgelukkig dat we naar huis gingen. We konden onze backpacks in het busje van de leraren gooien en hoefden dan nog maar 3 kilometer te lopen naar de bus. Onderweg had iedereen het nergens anders over dan wat ze wilden gaan doen als we weer thuis waren. Aangekomen bij de bus waren de plannen opnieuw gewijzigd, we konden in een restaurant nu een maaltijd eten, we konden een douche nemen en over 2 uur zou de bus vetrekken naar huis. Dit was helemaal super om te horen. Ik heb heerlijk gegeten, binnen in een warme ruimte, toen lekker gedouched en om half 10 zijn we de bus ingestapt.

Donderdag ochtend kwamen we rond 10 uur weer aan in Malmö, de buschauffeur heeft ons heel lief bij ons huis afgezet in plaats van bij school.
Eerst heb ik lekker al mijn kleren uitgegooid en ben ik even een paar uurtjes gaan slapen. Daarna heb ik de rest van de dag lekker rustig aan gedaan en in bed gezeten, tv gekeken en een beetje op mijn laptop gerommeld. Ook kwam ik erachter dat de georganiseerde tripjes naar Rusland en Lapland nu online staan. ’s Avonds ben ik gaan eten met Linda, Danieke en Inge bij Linda en Danieke op de verdieping. Zij gingen salade eten maar ik had heel erg veel zin in iets makkelijks en ongezonds, de gedroogde pasta kan ik voorlopig echt niet meer zien. Dus ik heb lekker een pizza gegeten. We hebben gezellig zitten kletsen en bij zitten praten. Inge wil ook heel graag de Lapland trip doen dus we hebben afgesproken dezelfde week te boeken. Na het eten was ik weer heel erg moe dus ben ik nog even gaan skypen met Hollanda en toen lekker naar bed gegaan.

Gister ochtend heb ik heerlijk lang uitgeslapen tot 12 uur en vervolgens mij Lapland trip geboekt! Aangezien we vertrekken vanaf Stockholm heb ik ook een retourtje met de trein naar Stockholm geboekt. De trip wordt echt super vet, we zitten in een wooden cottage met sauna en alles erop en eraan. Ik heb ervoor gekozen bijna elke activiteit te gaan doen daar die je kon kiezen. Husky sleeën, snowmobile rijden, artic landscape tour en nog meer dingen.
Vervolgens heb ik nog wat dingen geregeld, heel veel wassen gedraaid, mijn kamer een beetje opgeruimd, de tent opgezet in mijn kamer zodat die kan drogen en heb ik mij klaargemaakt voor het feestje van die avond. Er is namelijk een Nederlandse jongen jarig vandaag die op de 7e verdieping woont dus daar is een groot feest. Het thema is fancy in second hand kleding. Daarom ben ik met Andrea en Marinka vanmiddag nog even naar een second hand winkel gegaan om even rond te kijken. Ik kwam er toch weer achter dat het niks voor mij is en ik heb ook geen kleding gekocht, alleen een oude oma ketting.
’s Avonds heb ik lekker gegeten met Sofia, zelfgemaakt broodje hamburger en daarna zijn we naar het feestje gegaan. Het was heel gezellig en lekker druk en ging tot in de late uurtjes door..

Vanochtend heb ik hier nog verder een beetje opgeruimd en dit verhaal geschreven. Morgen heb ik lekker nog even vrij en kan ik alles hier weer een beetje op orde maken en mezelf trakteren op een manicure en pedicure. Mijn handen en nagels zijn namelijk best wel aangetast door de hike en ik moet mezelf toch wel even verwennen dacht ik zo na deze hike.

Maandag beginnen mijn lessen gewoon weer en gaat alles gewoon weer zijn gangetje.

Ik ben echt super blij dat ik de hike gedaan heb en het voelt heel goed om te weten dat ik niet fysiek goed aankan. Ik was van tevoren toch wel heel bang dat ik het niet zou gaan trekken. Het hiken deze week ging juist echt goed en daar had ik geen problemen mee, het kamperen daarentegen is toch echt niet aan mij besteed. Het was een geweldige ervaring maar zeker eentje van: één keer en nooit weer!

De foto’s laten iets langer op zich wachten aangezien ik ze moet gaan verzamelen bij iedereen maar ze komen op de site, zo snel mogelijk!

Hier de links van de Lapland trip en de Rusland trip:
http://media.aikamatkat.fi/pdf/itinerary9559esnsweden.pdf

http://media.aikamatkat.fi/pdf/itinerary6238esnsweden.pdf

Veel liefs,
Yara

  • 15 September 2012 - 16:26

    Karlijn:

    Dat klinkt als een hele tour, Japie Krekel! Blij dat je het overleefd hebt en ik voelde je opluchting toen ik je zinnen las over dat jullie eerder naar huis gingen. Kom even lekker bij meid, dat heb je wel verdiend!
    En de trip naar Lapland klinkt goed zeg, daar zou ik ook wel heen willen!
    Zullen we binnenkort weer even skype daten:)? Ik heb je echt al veel te lang niet gezien en gesproken.
    xxxxxxxx

  • 15 September 2012 - 20:58

    Yvon:

    He Yaar, mooi verhaal. Fijn he dat je lijf het goed aan kan.
    Wij waren wel blij om je te horen en zien na het hike avontuur.
    Veel liefs,

    Rick, Yvon en Joer

  • 15 September 2012 - 21:00

    Rick:

    Weer een super ervaring, ik ben erg trots op je!
    Groetjes uit Hamburgxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Malmö

Studeren in Malmö

Half jaar studeren in Malmö

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2013

Bye bye Malmö

07 December 2012

Lapland

06 November 2012

Russia!

16 Oktober 2012

I like Malmö!

15 September 2012

Back in Malmö, I survived friluftsliv!
Yara

Actief sinds 01 Sept. 2009
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 21238

Voorgaande reizen:

04 September 2014 - 02 December 2014

Stage lopen in Australië

14 Augustus 2012 - 20 Januari 2013

Studeren in Malmö

08 November 2009 - 13 Maart 2010

Cuernavaca.Phoenix.Santa Barbara.Vancouver.Nelson

Landen bezocht: