Russia! - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Yara Gendt - WaarBenJij.nu Russia! - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Yara Gendt - WaarBenJij.nu

Russia!

Blijf op de hoogte en volg Yara

06 November 2012 | Zweden, Malmö

Daar zit ik natuurlijk weer, aan mijn bureautje met mijn mooie uitzicht. Het is nu vier uur en sinds half vier begint het gewoon al te schemeren, dat wordt nog wat in december…

Voordat ik over mijn Rusland avontuur begin, eerst nog even de dagen na mijn vorige verhaal.

Dinsdag 16 oktober ben ik met de meiden lekker uit eten geweest voor mijn verjaardag en heb ik een leuk cadeau van ze gehad, een fotolijst.
Woensdag heb ik geskyped met Karlijn, altijd leuk! Heb ik geskyped met Steffi in Utrecht, ook altijd leuk! De rest van de dag heb ik foto’s geregeld en gezellig met de meiden gegeten enzo.
Donderdag heb ik geskyped met Olav, het was een skype weekje. Ben ik gaan zwemmen en heb ik met mijn ouders geskyped.
Vrijdag hadden we de laatste les in Swedish gymnastics, dit keer kwamen er twee jongens voordoen en uitleggen wat parkour is. Het is een soort free running maar dan anders, in de gymzaal hadden ze van alles neergezet en hebben we zelf ook van alles geprobeerd. Na de les heb ik eindelijk mijn certificaat van de eerste Zweedse cursus opgehaald. ’s Avond heb ik met Lisa lekkere risotto gemaakt en gegeten en was er een feestje op de 6e, was een mooie avond.
Zaterdag ben ik met Inge, Lucy en Sofia wat gaan drinken bij een heel leuk tentje in de stad, het was super lekker weer dus we konden buiten zitten. Daarna ben ik met Sofia nog naar het strand gegaan om even lekker uit te waaien. S’ avonds hebben we voor het eerst een film gekeken in de keuken, daar hangt nu een grote tv!
Zondag heb ik een doos opgehaald wat een verjaardagscadeau van mijn vriendinnetjes uit Zoetermeer bleek te zijn, heel leuk en lief! Verder heb ik mijn koffer ingepakt voor Rusland, hadden we een good-bye diner van een jongen op de verdieping die naar Lund ging verhuizen en heb ik ’s avonds met Jessica gekyped, heel leuk!

En toen begon maandag ochtend mijn Rusland avontuur.
Met mijn mooie grote roze koffer ben ik eerst met de trein van Malmö naar Stockholm gegaan, daar kwam ik aan om 12.00 uur. Met de bus ben ik naar de Viking terminal gegaan waar de grote boot lag die ons naar Helsinki zou brengen. Daar kwam ik erachter dat vanuit Zweden er één hele grote groep met studenten uit Vaxjö zou zijn en 5 anderen waaronder ik. Dit vond ik wel een beetje raar omdat ik er vanuit was gegaan dat er veel meer mensen alleen zich zouden inschrijven voor zo een trip. Maar als snel kwam ik twee van de andere vier meiden tegen en die waren heel aardig.
Na een tijdje wachten konden we boarden op de boot en kregen we een kaartje/sleutel voor de 4-persoons slaapcabines. Ik bleek met drie jongens op een kamer te liggen die ik 1 minuut heb gezien toen iedereen z’n spullen neerzette.
Met de twee andere meiden, Lindsey (Australië) en Magda (Oostenrijk) ben ik het schip gaan verkennen, het had 10 verdiepingen met een aantal restaurants en barretjes enzo. Wij sliepen op dek 2, onder het auto dek.. ‘s Avonds hebben we wat gegeten met ook de twee andere van de vijf die niet uit Vaxjö kwamen, twee meiden uit Australië die in Stockholm studeren en zijn we naar bed gegaan.
Daar lag ik dan, alleen in een kamer wetende dat er nog drie jongens die nacht zouden binnen komen die ik niet kende… Maar gelukkig kwam na een half uurtje Flo (Oostenrijk) die erg aardig bleek te zijn. Even later kwamen Tin (Hong Kong) en Julien (Frankrijk) en die ook aardig waren. Het bleek dat er maar 5 mensen vanuit Zweden na St. Petersburg nog naar Moskou gingen, wij en een meisje uit Hong Kong, Wendy. De rest van de Zweedse studenten zouden na St. Petersburg weer terug gaan.

De volgende ochtend kwamen we om 10 uur aan in Helsinki waar een city tour by bus op het programma stond. We werden langs een aantal bezienswaardigheden gereden met de bus en hadden een aantal foto stops. Zo hebben we een kerk in een rots gezien, ze hebben explosieven in de rots gedaan, laten ontploffen en er een kerk van gemaakt. Ook hebben we op een eiland door een open lucht museum gelopen, dit was erg leuk.
Na de city tour hadden we wat vrije tijd om wat te eten en even rond te lopen, samen met Lindsay ben ik op pad gegaan. Om half vijf moesten we weer terug bij de bus zijn die ons naar de volgende boot terminal bracht voor de boot naar St. Petersburg. Hier werd de groep samengevoegd met een groep uit Finland, vooral studenten uit Oulu maar ook vanuit een paar andere steden. Zo was er een Nederlands meisje, derdejaars psychologie in Utrecht, die ik nog nooit gezien had in Utrecht, Julia. Voordat we gingen boarden konden we ons nog opgeven voor activiteiten in Rusland, ik had mij al bijna overal voor ingeschreven maar heb nog ballet erbij gedaan.
Eenmaal op de boot bleek dat iedereen de zelfde cabin maatjes had behalve ik, ik lag weer met drie jongens op de kamer die ik niet kende. We hebben weer het schip een beetje verkend met de meiden, ondertussen had ook Elvira uit Spanje zich bij ons gevoegd die een vriendin was van Lindsay en naar Helsinki was gevlogen i.p.v. met de boot. Zij had een Spaanse jongen leren kennen bij het boarden en hij lag bij mij op de kamer. Toen ik ’s avonds naar bed ging bleken de twee andere jongens in mijn cabin uit Nederland te komen, een studeert zelfs in Utrecht.

De volgende ochtend, woensdag, kwamen we om half 10 aan in St. Petersburg. Daar moesten we eerst door strenge paspoort controle en hadden we vervolgens weer een city tour by bus. We hebben een aantal foto stops gemaakt en kregen een rondleiding in het Peter and Paul fortress. We hebben o.a. het Aurora battleship gezien en The split of the St. Basil island.
Na de citytour gingen we naar het hotel, ik lag met Elvira op een kamer. We hadden wat vrije tijd en zijn even naar een mall vlakbij het hotel gegaan om rond te lopen en wat te eten. Vervolgens ging ik toen naar het “Russian diner party with a folk music show”. Dit was heel gezellig en leuk, we kregen heerlijk eten en tussen de gangen door was er een gezelschap dat muziek maakte, liedjes zong en spelletje deed met ons. De vodka vloeide rijkelijk..
Na het eten was het tijd voor de “boat trip on rivers and canals of St. Petersburg”. Ook dit was heel gaaf, op een rondvaartboot met muziek aan en gratis sparkling wine over de grachten van St. Petersburg varen. Echt super om dit mee te maken, er waren heel wat foto momenten en zelfs een aantal “buk voor de brug” momenten.
Na dit koude avontuur op het water was het tijd om het Russische nachtleven te gaan ontdekken. Er werd ons een club aangeraden om heen te gaan door ESN (organisatie) dus daar zijn we met een heel aantal mensen heen gegaan. Het was een hele leuke avond die tot in de vroege uurtjes doorging.

De volgende ochtend was het wakker worden iets minder fijn, helaas had ik mij ook nog eens verslapen waardoor ik geen tijd had om te douchen en ontbijten.
Want we gingen deze dag naar Pushkin, the Catherine’s Palace. Dit was een heel mooi en groot paleis 30 km buiten de stad. We kregen een rondleiding door de prachtige kamers van het paleis en hadden daarna vrije tijd in de tuinen van het paleis, heel gaaf! Na veel foto’s te hebben gemaakt en souvenirtjes te hebben gekocht zijn we met de bus weer terug gegaan naar de stad. We hadden weer wat vrije tijd om uit te rusten, te winkelen en te eten. Want om half 7 was het tijd om naar het ballet te gaan. We zijn naar een uitvoering van het zwanenmeer geweest in het theater van de hermitage. Het was een heel mooi theater en een super ervaring om in Rusland een Russisch ballet te zien, heel leuk. Na het ballet hebben we nog bij iemand op de kamer even zitten kletsen en zijn we doodmoe lekker gaan slapen.

De volgende ochtend, vrijdag, was het tijd voor de Hermitage! Ook hier kregen we een rondleiding van 2 uur door een hele goede gids. Het is heel bijzonder om rond te lopen in de Hermitage, het is zo verschrikkelijk groot. Als je alles wat er in het museum is 20 seconden wilt bekijken, moet je er elke dag van 9-5 heen voor 7 jaar!! Bizar groot en mooi is het, heel overweldigend, soms een beetje te, je weet niet waar je moet kijken en kan je nauwelijks focussen op iets. Ook het zien van Rembrandt, van Gogh en andere Nederlandse grootheden was leuk, ze zijn er echt trots op dat ze werk van hun bezitten. Na de rondleiding hadden we wat vrije tijd in het museum en hebben we zelf nog verder rondgekeken.
Na de hermitage was het tijd voor “Cathedrals of St. Petersburg tour”. Met de bus werden we door de stad gereden naar een aantal hele mooie kerken waar we binnen een rondleiding kregen. Er zijn zo super veel kerken in St. Petersburg, echt ongelofelijk en allemaal super mooi.
Na deze tour gingen de meiden uit Zweden weer naar de boot terminal om terug te gaan naar Helsinki en ben ik met Monika (Czech Rep.) en Julia (Utrecht) een hapje gaan eten. We hadden aardig wat tijd dus hebben ook nog even door de grote winkelstraat gelopen en zowaar zagen we de eerste sneeuw van het jaar in St. Petersburg.
Om 11 uur vertrok de bus naar het treinstation en om 12 uur vertrok onze nachttrein naar Moskou. We sliepen weer in 4-persoons cabins, nu met Monika, Julia en Wendy. We hebben een spelletje zitten spelen en zijn daarna lekker gaan slapen.

Zaterdag ochtend kwamen we om 9 uur aan in Moskou. Hier hadden we ook eerst weer in city tour by bus door de stad met onder andere een stop bij een plek waarvandaan je de hele stad kon zien. Hierna zijn we naar het rode plein gegaan en vervolgens het Kremlin ingegaan waar we een rondleiding hadden door het Kremlin en kerken die daar staan. Dit was mooi en indrukwekkend, ook hebben we nog een soort opvoering van soldaten gezien met muziek en paarden.
Vervolgens zijn we naar het hotel gereden en sliep ik op de 24e verdieping met Wendy (Hong Kong) in een kamer. Hier hebben we even kunnen rusten, bijkomen en douchen. Daarna ben ik met Julia en Monika gaan rondlopen in een soort souvenirs wijkje naast het hotel en hebben we lekkere pizza gegeten.
Toen was het tijd voor de subway tour. In Moskou is elk metrostation heel erg mooi van binnen met allemaal kunst en mozaïek en standbeelden en achter alles zit een verhaal. Met een gids zijn we bij een heel aantal metro stations uitgestapt en heeft zij ons hier meer over verteld.
Na deze tour zijn we met een bus door de stad gaan rijden, Moscow by night bus tour. We zijn op een aantal plekken uitgestapt om mooie foto’s te maken van alle verlichtte gebouwen. Hierna ben ik met Julia en nog een aantal andere mensen gaan stappen. De bus had ons afgezet bij een soort bar/club. Helaas was er daar een thema feest en wisten wij daar niks vanaf en was de bar een beetje raar, maargoed ik heb mij wel vermaakt. Toen we terug naar het hotel gingen met de taxi begon het te sneeuwen, altijd leuk!

De volgende ochtend, zondag, hadden we eerst wat vrije tijd op het rode plein en toen ben ik naar het cold war museum gegaan. Dit was heel gaaf, het was een enorme bunker op 60 meter diep. We hebben daar een rondleiding gekregen en een film gezien over de koude oorlog, heel indrukwekkend.
Na dit museum bezoek hadden we nog vrije tijd om souvenirs te shoppen, boodschappen te doen voor in de nachttrein en avond te eten. Ondertussen regende het helaas keihard, de echte Russia ervaring.
Om 6 uur gingen we naar het circus, dit was ook heel leuk. Het was een gebouw van buiten maar van binnen leek het net een circustent. We hebben van een drie uur durende show genoten met dieren, acrobaten, water spektakel, ijs spektakel en dans en muziek. Het was echt goed geregeld en professioneel, niet zoals in Nederland waar de kaartjesknipper ook de leeuwentemmer en de acrobaat is.
Na het circus was het tijd om naar de nachttrein te gaan en Rusland weer te verlaten. Om 12 uur vertrok de trein en de volgende ochtend zouden we om 12 uur in Helsinki zijn. Bijna alle studenten uit Finland verlieten de trein een halte voor Helsinki, in Lathi, dus we waren alleen met de Zweedse studenten toen we aankwamen in Helsinki.

We hadden weer een hele dag in Helsinki dus eerst hebben we onze bagage op het station weggestopt. Vervolgens ben ik met Flo en Julien door de stad gaan lopen en zijn we naar het Olympisch stadion gegaan. Naast het stadion staat een enorme toren waar je in kan en bovenop heb je een super mooi uitzicht. We zijn nog gaan lunchen met een vriend van Julien, die in Helsinki studeert bij een studenten café achtig iets, erg gezellig. Ik wilde niet teveel van Helsinki zien aangezien ik er over 10 dagen weer heenga met Yv naar Myrthe!
Na de lunch hebben we onze bagage opgehaald en zijn we naar de boot terminal gegaan voor de boot naar Stockholm. Op de boot hebben we een beetje rondgelopen, de laatste tax-free inkopen gedaan en hebben we een film gekeken. Helaas was de boot deze keer heel erg aan het schommelen, er was dikke storm op zee volgens mij. Dus ja, tijdens de film ben ik de badkamer ingedoken om er het komende uur niet meer uit te komen en boven de wc te hangen..
Toen ik eenmaal op bed lag ging het gelukkig stukken beter dus ben ik maar gewoon vroeg gaan slapen.

De volgende ochtend was de boot weer helemaal rustig en was het weer niet eens te voelen welke kant we opgingen, zoals het hoort. Om 10 uur waren we in Stockholm en konden we de boot af. Vanaf daar zijn we weer naar het station gegaan, hebben we wat gegeten en ben ik op mijn trein naar Malmö gestapt. Daar kwam ik om half 6 s’avonds weer aan. Eenmaal weer thuis hebben de meiden hier heel lief voor mij gekookt en mijn verhalen aangehoord, het was weer heel leuk en gezellig om iedereen te zien. Helemaal gesloopt na een hele heftige en gave trip ben ik vroeg naar bed gegaan.

Rusland was echt een onvergetelijke trip, het was zo super gaaf en geweldig en mooi!
Ik had niet verwacht zo veel mooie gebouwen en rijkdom te zien in de stad, ik had gedacht dat we meer verpaupering zouden zien. Dat zet je natuurlijk ook meteen heel erg aan het denken, ze laten zien van Rusland wat ze willen dat je ziet, het mooie en het rijke. Dat er ook heel veel armoede in het land is moeten de toeristen vooral niet zien.
Zelf vond ik St. Petersburg leuker en mooier dan Moskou, het heeft meer echt een centrum. Als iemand ooit erover denkt om erheen te gaan, zeker doen, het is dubbel en dwars de moeite waard!

De afgelopen week was het best moeilijk om hier weer mijn gewone leventje op te pakken, ik zat zo vol van alles wat ik had meegemaakt. Het is zo overweldigend geweest en zo mooi dat het nog lang in mijn gedachten zal blijven hangen.

Dan toch nog even over afgelopen week, woensdag heb ik lekker uitgeslapen en een beetje mijn koffer uitgepakt. ’s Avonds was het tijd voor een Halloween feestje op de 7e. Ik ben als heks verkleed gegaan en het was een zeer geslaagde avond!
Donderdag ben ik echt begonnen aan mijn paper en heb ik verder lekker rustig aan gedaan met ’s avonds een filmpje met de meiden.
Vrijdag weer aan mijn paper gewerkt en ’s avonds zijn we met een heel stel naar een ijshockey wedstrijd gegaan. Dit was heel leuk, alleen een beetje jammer dat Malmö niet zo goed is dus in de 2e divisie speelt, het halve stadion was leeg haha. Wel hebben ze gelukkig met 10-2 gewonnen dus er was genoeg te zien.
Zaterdag ben ik met Linda, Danieke, vriendinnetje van Danieke, Andrea en Lucy naar Helsingborg gegaan. We hebben er een beetje rondgelopen in een park en bij een oude vesting. Ook hebben we natuurlijk even lekker geshopt, koffie gedronken en lekker geluncht. Aan het einde van de dag zijn we weer terug gegaan en hebben we ’s avonds een film avondje gehouden.
Zondag was het tijd om echt even aan mijn paper te werken en ’s avonds hadden we floor diner, ik heb met Lucy en Sofia voor 10 man Grieks gekookt. Het was heel gezellig en het eten was heerlijk.
Gister heb ik mijn paper ingeleverd, hebben we koffie gedronken met Inge op de uni, ben ik met Andrea gaan zwemmen en heb ik met Sofia en Lucy ’s avonds gegeten.
Vandaag heb ik eerst uitgeslapen, toen mijn hele kamer van top tot teen schoongemaakt en opgeruimd. Al mijn was is nu ook gedraaid en gedroogd en ik ga zo even al mijn Rusland foto’s op internet zetten, eten met Sofia en vanavond een film kijken.
Morgen moet ik een presentatie over mijn paper maken die we donderdag en vrijdag moeten presenteren en heb ik verder nog geen plannen. Donderdag is het paper presentatie, net zoals vrijdag.
Vrijdag ga ik met Inge, Danieke en Linda om half 6 met de bus naar Göteborg. Daar blijven we tot en met zondag avond, ik ben benieuwd! Ook Esmee uit Utrecht die in Lund studeert komt met ons mee.

Zo dit was weer even een mega lang verhaal, sorry voor de lengte.
Ik heb het hier nog steeds naar mijn zin en de komende maanden zullen heel snel voorbij gaan, bijna elk weekend of doordeweeks staat er een tripje of bezoekje gepland.

Tot snel allemaal!
Liefs Yara

  • 06 November 2012 - 18:22

    Rick,Yvon En Joeri:

    Hoi Yaar,

    Natuurlijk hadden we je hele verhaal al gehoord tijdens onze Skype sessies maar het is toch altijd weer gaaf om het nog eens te lezen.
    Wij zijn heel benieuwd naar de foto's, veel plezier de komende tijd en succes met je "paper".

    Veel liefs van Rick,Yvon en Joeri

  • 06 November 2012 - 20:08

    Karlijn:

    En ook ik blijf je verhalen lezen, ook al heb ik je op Skype gesproken.
    Wat heb je weer een hoop gave dingen meegemaakt Japie. Ik ben jaloers op al het mooie dat jij al van de wereld gezien hebt!!
    Hoe gaat het met het schrijven van je paper?
    Laten we gauw weer even gaan skypen. Ik kan dit weekend sowieso wel ergens een gaatje maken denk ik.

    Liefs
    Karlijn

  • 06 November 2012 - 20:57

    Jessica:

    Zo te lezen is het een hele mooie ervaring geweest! Blijf lekker genieten van alles!

    X

  • 07 November 2012 - 14:27

    Opa En Oma Van Der Kroft:

    Hallo Yara, we hebben net bij Yvon jouw verslag gelezen. We genieten ervan en vinden het heel interessant. Opa Leo: "Ik heb in mijn leven veel journalisten ontmoet, die de verhalen zoals jij ze op papier zet niet aankonden." Schat ik verlang naar je, veel liefs van oma en opa.xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Malmö

Studeren in Malmö

Half jaar studeren in Malmö

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2013

Bye bye Malmö

07 December 2012

Lapland

06 November 2012

Russia!

16 Oktober 2012

I like Malmö!

15 September 2012

Back in Malmö, I survived friluftsliv!
Yara

Actief sinds 01 Sept. 2009
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 21246

Voorgaande reizen:

04 September 2014 - 02 December 2014

Stage lopen in Australië

14 Augustus 2012 - 20 Januari 2013

Studeren in Malmö

08 November 2009 - 13 Maart 2010

Cuernavaca.Phoenix.Santa Barbara.Vancouver.Nelson

Landen bezocht: