I like Malmö! - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Yara Gendt - WaarBenJij.nu I like Malmö! - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Yara Gendt - WaarBenJij.nu

I like Malmö!

Blijf op de hoogte en volg Yara

16 Oktober 2012 | Zweden, Malmö

Hier is ie dan eindelijk, een update! Ik zit er weer hoor, achter mijn bureau met mijn mooie uitzicht!
Ik heb heel wat te vertellen over de afgelopen tijd, er is weer veel gebeurd!

Laat ik beginnen bij de week na de hike, precies een maand geleden.
Maandag had ik eerst een aantal lessen op school, Swedish gymnastics en een hele leuke avond, het was de name-day van Sofia. In Griekenland heeft iedereen een naamdag en deze worden uitgebreid gevierd en zijn bijna belangrijker dan verjaardagen. Wij hebben cupcakes voor Sofia gemaakt, pizza gegeten en een meiden film gekeken met z’n allen, super geslaagde avond!
Dinsdag hebben we met de klas een bezoek gebracht aan een soort regiosportbond in het Malmö FF stadium, dit was erg interessant. ’s Middags ben ik gaan zwemmen en shoppen.
Woensdag was een saaie schooldag en donderdag hebben wij als internationals een gymles bedacht voor de Zweedse studenten, inclusief een Oostenrijkse Schuachplatt dans.
Vrijdag kreeg ik opeens een leuk pakketje uit Nederland met kruidnootjes en stroopwafels van mijn lieve moeder! Samen met Lucy ben ik in een mall genaamd Mobilia geweest. Ook ben ik nog even lekker naar de kapper geweest.
Verder heb ik deze week mijn Rusland trip geboekt, ik vertrek aankomende maandag al.
We hebben nog een aantal lessen gehad in Swedish gymnastics die voor de verassing vooral bestonden uit koprollen maken over kasten en matten. School stelde niet zoveel voor deze week.
In het weekend ben ik met Sofia naar de ikea geweest en met meer meiden naar de film gegaan, hope springs. Zaterdagavond zijn we met alle meiden naar een salsa club achtig iets gegaan, Cuba café. Dit was een hele leuke avond, overal om ons heen stonden koppels super goed salsa te dansen, het was al heel leuk om er alleen maar naar te kijken.
Zondag heb ik lekker rustig aan gedaan.

Maandag de 24e van september hebben we een heel oninteressant bezoek gebracht aan een basisschool aan de andere kant van de stad om een gymles te bekijken. Deze school is onderdeel van een onderzoek naar de effecten van meer gymles, de kinderen hebben 5 keer in de week gym. Dit klinkt leuk maar het bezoek stelde niks voor. ’s Avonds ben ik voor het eerst naar floorball gegaan. Een soort sport studentenvereniging heeft allemaal sport avonden, zo is er 3 keer in week floorball, een groep studenten (vooral Zweedse jongens) komt bij elkaar en speelt floorball met elkaar, heel leuk. Het is een soort ijshockey maar dan binnen en een beetje anders. Je speelt het 4 tegen 4 en rent je helemaal kapot. Zie link http://www.youtube.com/watch?v=L5GuAbdUi-I&feature=related
Dinsdag was ik vrij en heb ik gezwommen en sport documenten gelezen voor school en ’s avonds filmpje gekeken met meiden.
Woensdag was vooral volle schooldag met lessen over het Swedish sport model. We hebben van veel verschillende docenten dezelfde informatie gekregen, iedereen is er erg trots op.
Donderdag was drukke dag met Rusland visum regelen, zwemmen, camera wegbrengen en Zweedse les. Mijn camera is het helaas niet waard om te laten repareren. Na de Zweedse les zijn we naar een voetbal wedstrijd gegaan met z’n allen, Malmö FF tegen IFK Göteborg. Het was een hele leuke en spannende wedstrijd, Malmö scoorde binnen een minuut maar heeft uiteindelijk wel met 2-1 verloren. Minder was dat het na 10 minuten begon te regenen en het niet meer droog is geworden. Wel stonden we heel leuk in het sta-vak, tussen de echte Malmö FF supporters, volop zingen en springen dus. Na de wedstrijd ben ik nog even een drankje gaan doen in de stad met wat mensen.
Vrijdag ochtend heb ik treinkaartjes gekocht om naar Stockholm te gaan voor 2 dagen, de week erna. Daarna ben ik Margo gaan halen van het vliegveld. Margo is een vriendin uit Utrecht met wie ik 2 jaar geleden in de sportcommissie zat. We zijn eerst Kopenhagen in gegaan om te lunchen, te winkelen, rond te lopen en natuurlijk bij te kletsen. ’s Avonds zijn we nog een drankje gaan doen met een aantal andere meiden. Zaterdag zijn we eerst Malmö gaan verkennen en daarna naar Esmee (sportcommissie vriendin) gegaan in Lund. Daar heeft Esmee ons een rondleiding door de stad gegeven, hebben we lekkere pizza gegeten en zijn we nog naar een huisfeest gegaan. Het was heel leuk om Margo weer te zien en met z’n 3en op pad te zijn!
Zondag was het de verjaardag van Lucy en die moest natuurlijk gevierd worden! Ze had zelf een birthday brunch georganiseerd voor ons dus wij hebben de keuken helemaal versierd, haar stoel versierd, een cake gebakken, een cadeautje gekocht en haar verrast. ’s Middags ben ik met Sofia naar Helsingborg gegaan waar Lucy een concert had en hebben we eerst nog door Helsingborg gelopen.
Toen was er weer een hele leuke week voorbij!

Maandag de 1e van oktober heb ik ’s ochtend met Steffi (tentmaatje uit Oostenrijk) een floorball stick gekocht omdat we elke maandag willen gaan floorballen. ’s Middags ben ik naar een basisschool gegaan om deel te nemen aan “language café”. Dit is een initiatief vanuit die school om hun leerlingen met buitenlandse studenten in contact te brengen. Ik heb met drie leerlingen even zitten kletsen over van alles en nog wat. ’s Avonds was het tijd voor floorball, het was weer lekker intensief en heel leuk!
Dinsdag ben ik met Andrea mee gaan doen met de aqua gymnastics, tussen allemaal oudjes. De gemiddelde leeftijd lag boven de 70 maar het was heel leuk om een keer te doen. Vervolgens hadden Andrea en ik het geniale idee om mijn luchtbed onder de douche te doen om zo te kunnen zien waar hij lek was… geen goed idee. Na een doorweekte badkamer en veel gelach hadden we het lek niet gevonden. De rest van de dag heb ik mij klaargemaakt voor de dagen erna, Stockholm! En heeft Sofia heerlijke tzatziki voor ons gemaakt.
Woensdag vertrokken we met Martin (Zwitserland), Pytrik (NL), Andrea (NL), Steffi (Oostenrijk), Lisa (Oostenrijk), Ilse (NL), Iris (NL) en Linda (NL) om 6 uur met de trein naar Stockholm. Er is een directe verbinding tussen Malmö en Stockholm dus binnen 4,5 uur ben je in Stockholm. Daar hebben we ons hostel gezocht, spullen gedropt en zijn we de stad in gegaan. We hebben door het oude centrum gelopen, foto’s gemaakt, rondgelopen en zijn naar het fotografie museum gegaan. ’s Avonds hebben we boodschappen gedaan en met z’n 9en gekookt en gegeten in het hostel. Na het eten zijn we naar een sportsbar gegaan voor Ajax-Real, dit was erg gezellig ondanks de nederlaag. Vervolgens hebben we nog wat spelletjes gedaan in het hostel en zijn we gaan slapen. Ik sliep met Andrea en Linda in een 14-persoons kamer met 3 buitenlanders. De rest sliep met z’n 6en in een 8-persoons kamer.
De volgende ochtend zijn we weer door de stad gaan lopen en zijn we naar een eiland gegaan waar het vasamuseet is. Een museum over een schip dat 100 meter heeft gevaren, toen gezonken is, 300 jaar op de bodem van de haven heeft gelegen en toen weer is opgegraven en in een museum is gezet. Het is een super beroemd en mooi museum, bijna het hele schip is nog is goede staat. Daarna zijn we in een rondvaartboot gestapt en zijn we Stockholm gaan bekijken vanuit het water. Toen nog even gaan shoppen, serieus, om de 100 meter zit een H&M.
Aangezien Marc de volgende dag zou komen ben ik toen weer met de trein naar Malmö gegaan, de rest is nog een dag gebleven.
Jaaa en toen was het de dag dat Marc een weekendje langs kwam! Ik heb hem opgehaald van het vliegveld met Marinka, haar vriendje zat in het zelfde vliegtuig, hoe toevallig. Het hele weekend hebben we lekker rustig aan gedaan en zijn we uit eten geweest. Het regende veel en hard dus binnen blijven was wel zo slim.
Zondag avond heb ik Marc weer naar het vliegveld gebracht en na een het afscheid nemen ben ik gaan eten met Linda, Danieke en Andrea. Het was super leuk om Marc hier een weekendje te hebben maar 3 dagen is wel erg kort.

Maandag de 8e van oktober was alweer de eerste dag van de week waarin het kano kamp ging plaatsvinden. We hadden een volle schooldag en ’s avonds ben ik weer gaan floorballen, ook deze keer was het weer erg leuk.
Dinsdag hadden we eerst les en daarna een les in het zwembad, een duikplank les. We hebben eerst vanaf de kant allemaal duik/koprol/salto dingen gedaan en toen vanaf de duikplank. Wederom heeft iemand mij geprobeerd te leren duiken, “Kan je niet duiken?!!!” heb ik weer vaak gehoord. Helaas was ook deze poging niet succesvol. Wel ben ik van de 3-meter duikplank gesprongen.
Na de les ben ik met de “cooking group” boodschappen gaan doen voor het kano kamp. Wij als cooking group zouden een maaltijd bedenken voor beide avonden en de inkopen daarvoor doen. Dus daar gingen we dan, broodjes hamburger en pasta halen voor 19 man, een hele klus! Na het boodschappen doen heb ik snel mijn tas ingepakt, we hoefden geen backpack mee te nemen, thank god!
Woensdag ochtend vertrokken we om 8 uur vanaf school met de bus richting “lake Raslången” het meer waar we zouden gaan kanoën. Het was maar anderhalf uur rijden met de bus, we bleven in de provincie Skåne en waren alleen met de 17 internationals uit de klas. Eenmaal aangekomen hebben we alle kano’s en paar kajakken van de Universiteit uit de schuur gehaald en in het water gelegd. Spullen ingeladen en hop daar gingen we, het was super mooi, heel kalm water, geen rimpel te zien en heerlijk weer! Ik zat samen met Andrea in een kano. We hebben een uurtje gekanood naar een eilandje waar we gingen lunchen, vervolgens nog een half uurtje door naar de plek waar ons base-camp zou zijn. Dit was een grasveld aan het meer met een wc (lees huisje met wc-bril op een houten kist en mega reservoir eronder) en twee fire places. Hier hebben we de tenten opgezet, hout gezocht, vuur gemaakt, een shelter gemaakt voor als het zou gaan regenen en de hamburgers gebakken. ’s Avonds hebben we heel gezellig met z’n allen rond het kampvuur gezeten en liedjes gezongen. Het was wel redelijk koud ’s nachts, ik lag weer met Steffi en Lisa in een tent, my tentmates for life!
Na nauwelijks geslapen te hebben en het ijskoud te hebben gehad werd ik ’s ochtends wakker van pratende mensen die gingen zwemmen, de idioten! Na het ontbijt zijn we weer in de kano gestapt, we konden de tenten enzo laten staan, en zijn we richting een ander eiland gegaan. De helft van de groep ging langs de ene kant en de andere helft langs de andere kant, voor de lunch zouden we weer bij elkaar komen. Na anderhalf uur kanoën waren we al op de plek van bestemming, alles ging heel relaxed. Het was super mooi weer, een heerlijk zonnetje en geen wind, echt een super dag. Na met de hele groep geluncht te hebben op een hele mooie plek hebben we daar nog even heerlijk gerelaxed voor een uurtje. Vervolgens zijn we met de kano’s water gaan halen en weer terug gegaan naar het base-camp. Daar hebben we weer een vuurtje gestookt en het avondmaal gemaakt, 3 kilo pasta gekookt en alle groenten en gehaktballetjes gesneden en bereid. ’s Avonds hebben we weer gezellig rond het kampvuur gezeten en marshmallows gegeten.
De volgende ochtend werd ik wakker en had ik zowaar lekker geslapen. En het was mijn verjaardag! Een aantal meiden hadden een soort klein verjaardags zeepje met kaarsjes erin voor mij gekocht en iedereen heeft gezongen. Ik ben toen met Andrea en Ilse gaan kajakken, het was super mooi, allemaal mist over het meer en een heerlijk zonnetje, geweldig! Ondertussen had de rest het hele kamp al afgebroken en toen zijn we weer terug naar de bus gekanood. Daar hebben we alles opgeruimd en schoongemaakt en de bus weer in gegaan.
Het was echt een super kamp! Alles was zo relaxed, geen stress, pure stilte, geweldig weer, een super leuke groep, echt top!
En toen kwamen we hier weer aan en stonden Rick en Yvon daar! Het was heel leuk om ze weer te zien en een knuffel te kunnen geven. Op mijn kamer heb ik allemaal verjaardags kaarten gekregen die ze hadden meegenomen en heb ik een aantal cadeautjes gekregen. Natuurlijk heb ik ook de foto’s van het kano kamp laten zien en hebben we lekker zitten kletsen. Daarna ben ik snel gaan douchen en toen ik uit de badkamer kwam hingen er slingers en ballonnen in mijn kamer.
We zijn vervolgens met de bus naar het centrum gegaan en zijn heerlijk uit eten geweest. Ik ben nog even mee gegaan naar de hotel kamer waar we met oma Joke en opa Gerard hebben geskyped. Toen ben ik naar huis gegaan om te skypen met Marc en mijn lieve vriendinnetjes in Nederland. Daarna heb ik met een aantal meiden een fles kinderchampagne gepopt op het balkon en hebben we een lekker stukje toblerone taart gegeten.
De volgende ochtend ben ik gaan ontbijten bij Rick en Yvon in het hotel en zijn we door de stad gaan lopen richting het strand. Daar hebben we leuk rondgelopen door het wijkje bij de turning torso en hebben we een typisch Zweedse kaneelbullar gegeten. Daarna zijn we nog gaan shoppen en uiteindelijk zijn we weer lekker uit eten geweest. ’s Avonds ben ik met een aantal meiden eerst een drankje gaan doen in de stad, thuis het toblerone taartje op gaan eten en toen naar de 7e verdieping gegaan waar de hele klas was. Daar hebben we gezellig gezeten en toen zijn we nog naar de 5e gegaan met wat mensen. Uiteindelijk was het opeens al 5 uur en kon ik nog 3 uur slapen…
De volgende ochtend heb ik weer ontbeten bij Rick en Yvon en zijn we naar Kopenhagen gegaan. Daar hebben we lekker rondgelopen, helaas in de regen, en gewinkeld in de enige winkel die open was, een warenhuis. Aan het einde van de dag hebben we nog heerlijk nachos gegeten en zijn we weer naar het vliegveld gegaan. Daar zijn Rick en Yvon op het vliegtuig gestapt en ben ik doorgegaan naar Malmö. Afscheid nemen is nooit leuk.
Gisteren, maandag, hadden we ’s ochtends weer les en ben ik daarna met Andrea gaan zwemmen. Vervolgens heb ik de hele dag mijn kamer opgeruimd en schoon gemaakt en met Sofia thee gedronken, die weer terug was van een week haar vriendje bezoeken in Machester, en ben ik ’s avonds weer gaan floorballen. Daarna hebben we nog boer zoekt vrouw gekeken en een film.
Vandaag heb ik weer gezwommen met Andrea en Sofia en ben ik begonnen aan dit verhaal, poehee wat een lang verhaal! Straks ga ik met Andrea, Linda, Lucy en Sofia uit eten om mijn verjaardag nog te vieren met z’n allen, heb er zin in!
De rest van de week heb ik skype afspraken staan en moet ik maar eens aan mijn paper gaan beginnen.

Dan nog even om iedereen jaloers te maken een overzicht van mijn aankomende tripjes/weekendjes:
- Maandag vertrek ik al richting Rusland, eerst met de trein naar Stockholm, boot naar Helsinki en dan naar St. Petersburg en Moskou. Dinsdag de 30e kom ik weer terug.
- Vrijdag 16 november ga ik een weekendje naar Helsinki. Yvette, mijn huisgenootje uit Utrecht komt ook naar Helsinki en samen zoeken we dan Myrthe (vriendin uit Utrecht) op die nu in Helsinki studeert.
- Woensdag 21 november komt Marc weer langs voor 4 daagjes.
- Maandag 26 november vertrek ik voor een week naar Lapland.
- Zaterdag 8 december komt Karlijn een weekendje langs.
- Met kerst zie ik Rick, Yvon en Joeri ergens in Denemarken.
- Vrijdag 28 december vlieg ik naar Berlijn en Marc vanaf Amsterdam. We blijven daar 5 nachten om samen oud en nieuw te vieren.
- Als ik 2 januari weer terug kom in Malmö heb ik nog 2 weken hier om te reizen en leuke dingen te doen. Oslo staat in ieder geval op de planning.
- Het weekend van 19-20 januari komt Marc mij ophalen met een busje en kom ik weer naar Nederland.

Zoals jullie kunnen lezen heb ik het hier onwijs naar mijn zin! Ik geniet met volle teugen en grijp elke kans die ik heb. Het was heel leuk om Marc en mijn ouders weer te zien en ze hier “mijn” stad te kunnen laten zien. Voor school hoef ik dit blok alleen een paper van 8 kantjes in te leveren over de verschillen en overeenkomsten tussen het Swedish sport model en het Nederlandse sport model. Hier hebben we na deze week 3,5 week vrij voor…

Ik moet mij nu snel omkleden om uit eten te gaan, tot snel iedereen!

Liefs Yara

  • 16 Oktober 2012 - 19:15

    Rick, Yvon En Joeri:

    Hoi Yara,

    We hebben echt een heerlijk weekend met je doorgebracht in Malmö en Kopenhagen.
    Het is fijn om te zien en te horen hoe je hier leeft en van alles en nog wat meemaakt en overal op af stapt.
    Wij zijn erg trots op je!

    XxxxxRick,Yvon en Joeri

  • 16 Oktober 2012 - 21:16

    Vangendt,loosdrecht!:

    Hoi Yaartje, ik heb nét je laatste verslag voorgelezen voor al je Opa's en Oma en Joery, leuk, om ons zo goed op de hoogte te houden, we waren wél zeer verbaasd, dat Rick en Yvon met de Kerst bij jou zijn, volgens mij kunnen we beter in Spanje blijven, ik geloof , dat er dit jaar niemand is, nee hoor, grapje, we zijn graag die dagen in Olanda, Mia komt tweede Kerstdag en blijft 5 dagen, is ook gezellig, want dan hebben we elkaar ook heel lang niet gezien, we hebben maar een reislustige familie!!!tis ook fijn om te horen, dat je Pa en Poe zo blij zijn voor jou, als ze je zo happy zien daar!!!
    nou, vandaag hadden we een heerlijke dag met elkaar, lekker buiten zitten eten met z'n 5en, Joery geniet hier altijd met z'n O's en O's!!!was vandaag 25 gr.knalblauwe lucht!ik zwem nog iedere morgen in zee om 8 uur, Gerard heeft het af laten weten en ik moet nog zien of ik Joery er nog een keer in krijg!
    nou. ze zitten op dit moment vol spanning naar voetjebal te kijken 3-1 voor Nederland tegen Roemenie
    nou, lieverd, geniet maar van je trips, goed , dat je alles opschrijft, is voor jezelf ook leuk later, groetjes van ál je Opa's en Oma's en een dikke kus, toedeloe,Oma Joke!!!!

  • 29 Oktober 2012 - 09:15

    Marijke:

    Hee yaar!
    Zo klinkt leuk allemaal, dat floorball ziet er heftig uit haha! soort uberzaalhockey, gaaf! En nu zit je dan ergens in Rusland, vet dat je st. Petersburg en Moskou gaat zien, zal wel lekker fris zijn daar ;). En een leuke verjaardag gehad en zo mooi wezen kanoen daar, leuk! In D4 missen we je we achterinl hoor!! ik moest gister even voorstopper maar was toch een beetje gedesoriënteerd daar achterin ;). leuk dat je in januari weer terug komt, schiet al best op :) Fijne tijd nog en tot dan! X

  • 06 November 2012 - 18:35

    Van Gendt, Loosdrecht:

    Hoi Yara, wat maak jij toch allemaal mee, geweldig, ik kan me voorstellen, dat je er hélemaal vol van bent, al die indrukken, goed, dat je het allemaal opschrijft, zodat je het weer kunt naslaan... en nu maar sukses met je paper, maak er wat moois van he, je kunt het!!! we blijven je volgen, tussen ( ) terwijl jij daar in de sneeuw rondbanjert, lig ik hier lekker in de zee elke morgen, gek he, wat een verschil, enfin zo heeft iedereen het naar z''n zin...heb nét met je ouders geskyped, die zeiden, dat het zo goed gaat met Joery, dat is ook een goed bericht he...dag lieverd, sukses en veel liefs van ons twee O&O!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Malmö

Studeren in Malmö

Half jaar studeren in Malmö

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2013

Bye bye Malmö

07 December 2012

Lapland

06 November 2012

Russia!

16 Oktober 2012

I like Malmö!

15 September 2012

Back in Malmö, I survived friluftsliv!
Yara

Actief sinds 01 Sept. 2009
Verslag gelezen: 420
Totaal aantal bezoekers 21240

Voorgaande reizen:

04 September 2014 - 02 December 2014

Stage lopen in Australië

14 Augustus 2012 - 20 Januari 2013

Studeren in Malmö

08 November 2009 - 13 Maart 2010

Cuernavaca.Phoenix.Santa Barbara.Vancouver.Nelson

Landen bezocht: