Malmö, de tijd vliegt hier! - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Yara Gendt - WaarBenJij.nu Malmö, de tijd vliegt hier! - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Yara Gendt - WaarBenJij.nu

Malmö, de tijd vliegt hier!

Blijf op de hoogte en volg Yara

05 September 2012 | Zweden, Malmö

Allereerst natuurlijk excuses voor het late verschijnen van dit verslag, de tijd vliegt hier voorbij en ik heb nog geen tijd gehad om eerder achter mijn laptop te kruipen..

Als gewoonlijk zit ik hier weer aan mijn bureau met mijn mooie uitzicht over de stad, het waait hier behoorlijk de afgelopen dagen dus ik hoor de wind door de ramen suizen.

Laat ik beginnen waar ik gebleven was, vorige week maandag.
We begonnen de dag zoals gewoonlijk met Zweedse les in de ochtend en na de lunch was het tijd voor de Malmö walking tour. Dit was wederom mijn kans om mijn bergschoenen in te lopen dus ik heb ze zelfs ’s ochtends naar school al aangedaan. De walking tour was erg leuk, we werden in kleine groepjes verdeeld en kregen allemaal een gids mee om ons veel te vertellen over wat we zagen. Na ongeveer 2,5 uur lopen was de tour afgelopen en moesten we weer helemaal naar de universiteit terug lopen, waar onze fietsen stonden. De jongen bij wie wij de week ervoor een huisfeest hadden gehad, had ons nu gevraagd om te komen voetballen. Hij voetbalt een aantal keer in de week met wat vrienden, gewoon voor de lol. Het idee was Nederland tegen Zweden. Aangezien wij vooral met meiden waren gingen nog een Australische jongen en Lucy mee. Al snel bleek het niveauverschil toch wel groot te zijn dus zijn de teams gemixt. Het was heel gezellig en leuk om ook Zweedse mensen te leren kennen. Na het voetballen is ons “team” naar de pizzeria gefietst om lekker pizza te eten buiten op een plein.

De volgende ochtend was er ook helaas weer de Zweedse les en na de lunch was er een lecture genaamd: Introduction to the Swedish academic system. Het is een hele mond vol maar stelde niet veel voor aangezien het Nederlandse systeem vrijwel hetzelfde is. Vervolgens hadden we de activiteit “Visit your faculty”, we kregen uitleg over ons vak specifiek en de faculteit education and society in het algemeen. Onze leraar zag kwam over als een hyperactieve 50-er die elke sport die bestaat gedaan heeft of nog doet. Na deze bijeenkomst ben ik naar het zwembad gegaan om mijn eerste baantjes te trekken en het zwembad eens van binnen te zien. Het is een leuk klein zwembad waar het lekker rustig is, perfect dus. Na het zwemmen ben ik bij Linda en Danieke gaan eten en hebben we nog even gezellig gekletst. Daarna ben ik vroeg naar bed gegaan omdat ik toch wel heel erg moe was en een beetje grieperig. Het zijn erg vermoeiende en lange dagen vol nieuwe indrukken en mensen.

Woensdag hadden wij natuurlijk eerst weer Zweedse les, de laatste les alweer. Na de les ben ik weer even naar huis gegaan om te slapen en bij te komen. Aan het einde van de dag was er een movie night georganiseerd, die om half 5 begon.. Er werd een Zweedse klassieker getoond in een collegezaal, het was een echt KRO/AVRO film die vast al vaak in Nederland is uitgezonden. Het was leuk om af en toe een beetje Zweeds te kunnen verstaan en door te hebben waar het over gaat zonder de ondertiteling te gebruiken. Na de movie night ben ik met Inge, Danieke, Linda, Andrea, Marinka, Sofia en Lucy uit eten gegaan op een heel gezellig pleintje, Möllevångstorget. We hebben lekker buiten in het zonnetje gezeten en gesmuld van onze hamburgers. Ik zat aan een tafel met Lucy, Sofia en Linda en het was heel leuk om te praten over dingen die in alle landen anders zijn. Het was steeds van, “How is that in Greece?” “How is that in the US?” “How is that in the Netherlands?”. Vervolgens werden we door twee jongens van het voetballen maandag gevraagd om voetbal te kijken in een pub. Met Lucy en Linda heb ik na het eten dus nog een biertje gedronken in de pub onder het genot van de Champions League.

Donderdag ochtend hadden wij ons langverwachte Zweedse examen. Er was 3 uur de tijd voor gegeven maar na 25 minuten was ik de derde die klaar was. Het was echt heel makkelijk en zo gedaan, gelukkig. Na het examen zijn we even de stad in gegaan om ons eerste (hoogst waarschijnlijk) gehaalde examen te vieren met een kopje koffie en wat lekkers. Daarna was het tijd voor de Österlen bus tour. Inge en ik hadden ons allebei opgegeven voor deze tour door de provincie waar Malmö in ligt, Skåne. We vertrokken om 12 uur met 4 bussen vol mensen als eerste naar Glimmingehus, het best bewaarde middeleeuwse kasteel in heel Scandinavië. Het was leuk om daar even rond te lopen, foto’s te maken en we hebben een rondleiding binnen gehad van een gids in middeleeuwse kleding. Vervolgens zijn we de bus weer ingegaan naar Ale Stenar, Swedish largest preserved ship setting. Het zijn stenen in de vorm van een schip die op een mooie duin liggen naast een klein leuk dorpje. Daar hebben we eerst gerookte vis gekregen en konden we vervolgens lekker rondlopen en de mooie natuur bewonderen (zie foto’s). Om een uurtje of 6 vertrokken we weer naar Malmö. Het was een leuk dagje, even weg uit Malmö en wat meer zien van de omgeving. Eenmaal in Malmö heb ik, ja echt waar, Inge geholpen met iets op de computer, iets met paint, pdf, knippen en plakken. Het is ons uiteindelijk gelukt om haar Erasmus beurs aanvraag formulier te krijgen zoals het international office het wil hebben. Daarna hebben we heerlijk gesmuld van een maaltijd die haar Zweedse huisgenoten voor ons hadden gemaakt, een typische Zweedse maaltijd. Het was zelfgemaakte aardappelpuree met een soort worst met stukjes appel en mosterd ertussen. Als toetje hadden ze een heerlijk apple crumble gemaakt in de oven. Echt hele lieve meiden en het was een gezellige avond!

Vrijdag konden we soort van uitslapen, na alle vroeg Zweedse lessen. Na wat gedoe heb ik toen ook mijn huur, voor de vijf maanden dat ik hier ben, kunnen overmaken. Om 13.00 uur hadden we een lecture over safety and security van policeman Bob. Een grappige vent die ons onder andere kon vertellen dat je hier niet achterop de fiets mag zitten bij iemand, er staat een boete van 1000 SEK per persoon op…
Na deze informatie konden we weer even naar huis om ons klaar te maken voor het avondprogramma, een welkom receptie en een pub crawl.
De welkom receptie bestond uit lekker eten met alle internationale studenten, die maandag of dinsdag was er een nieuwe welcome day geweest. Voor de pub crawl zijn we nog even naar Inge haar huis gegaan waar ze een fles showergel voor mij had klaarstaan als bedankje.
De pubcrawl stelde helaas niet zoveel voor, we zijn een irish pub ingegaan en daar bleven we vervolgens anderhalf uur. De prijs van een biertje viel mij wel mee, je betaalt 52 SEK, dat is ongeveer 5,70 euro en dan krijg je een halve liter. Na deze niet zo denderende pub zijn we nog naar een andere pub gegaan maar ook die was niet heel boeiend. We zijn dus zelf maar op pad gegaan, op zoek naar een leuke kroeg ofzo. Helaas was die niet zo makkelijk te vinden dus zijn we uiteindelijk naar een soort club gegaan waar de rest ook was. In een park zijn drie verschillende tenten/clubs/kroegen waar iedereen te vinden is op vrijdag en zaterdagavond denk ik. Wij zijn naar eentje gegaan die eruit zag als een moskee/efteling huisje. Binnen was er aparte muziek die ik wel leuk vond, de rest vond het wat minder leuk. Het was even lekker alles van je af gooien en helemaal los gaan. Uiteindelijk ben ik met Danieke gebleven tot het dichtging en eenmaal thuis heb ik nog 2,5 uur met Danieke en Thijs zitten kletsen. Dit resulteerde erin dat ik om 06.15 uur op bed lag…

Voor het eerst hoefde ik niet mijn wekker te zetten toen ik ging slapen dus dat heb ik ook lekker niet gedaan. Om 15.00 werd ik wakker.. Mijn halve dag was dus al voorbij maar ik heb wel heerlijk geslapen. Om nog nuttig bezig te zijn ben ik mijn kamer gaan opruimen, heb ik geskyped, boodschappen gedaan en heb ik wassen gedraaid etc. ’s Avonds heb ik gegeten met Lucy en Sofia en daarna zijn we met Danieke en Linda nog even een drankje gaan drinken in de stad. Het was een lekker relaxed dagje, precies wat ik nodig had.

Zondag was het tijd voor de natuur, met Inge, Linda, Danieke, Andrea, Marinka, Thijs, een Amerikaan en een Grieks meisje zijn we naar een national park gegaan. Na een ritje met de trein en de bus kwamen we aan in het mooie park genaamd Söderåsen National Park. Hier zijn we 7 kilometer gaan wandelen om alvast te oefenen voor volgende week en van de prachtige natuur te genieten. Het was een gezellige en leuke middag. Het wandelen ging ook erg goed dus dat was fijn om te merken. Met de Nederlandse meiden ben ik aan het einde van de middag weer terug gegaan en met Linda, Lucy en Marinka ben ik daarna weer gaan voetballen met die groep Zweedse jongens. Na het voetballen heb ik met Linda lekker chinees gegeten van Chinese Box.

Toen, op maandagochtend, begon het echte schoolleven, waar ik voor gekomen ben. De komende 10 weken volg ik het vak Sports and Education from a Swedish Perspective. Maandag ochtend moesten we om 10.15 op school zijn voor de eerste les. De hele ochtend hebben we allemaal informatie gehad over de het vak en vooral de hike tocht die we komende week gaan maken. We waren eerst alleen met de internationale studenten die dit vak gaan doen, 18 mensen, 7 nationaliteiten, 5 Nederlanders. Ik heb meteen een tent en cooking groepje gemaakt met Lisa en Steffi, twee meiden uit Oostenrijk. Aan het einde van de dag hebben we ook de Zweedse studenten ontmoet, zijn doen de opleiding tot gymleraar. Na een lange en vermoeiende dag ben ik met Linda en Danieke naar de supermarkt gegaan om allemaal BBQ spullen te halen om vervolgens met Inge te gaan BBQ-en op het grasveld bij het strand. Het was heerlijk weer en we hebben een super gezellige avond gehad. Helaas dachten we pas aan opruimen toen het pikkedonker was.

Gisteren hadden we weer een hele dag vol met informatie over de hike, de locaties en de benodigdheden. We hebben de tenten gekregen en het kookgereedschap. De tenten hebben we opgezet in de sporthal om te kijken hoe dat werkt. Ook konden we al onze spullen laten zien aan de leraar en kon hij zeggen wat je nog nodig had. Aan het einde van de dag, om 15.15 zijn we met zijn allen, met volle backpacks en al, van school helemaal naar de brug gelopen. Pfoee wat een pokken eind was dat zeg, 10 kilometer in iets meer dan drie uur. Het was wel heel gaaf om vlakbij de brug te zijn en te zien hoe groot hij wel niet is, en het was een goede oefening, ongeveer het dubbele gaan we elke dag doen in Noorwegen op één dag. Toen ik helemaal uitgeput thuis kwam gingen Lucy en Sofia heel lief voor mij koken en heb ik lekker pasta pesto gegeten. Daarna heb ik nog even geskyped en ben ik op tijd naar bed gegaan.

Vanochtend ben ik naar een aantal winkels gegaan om de spullen te kopen die ik nog nodig had, dit was een hele lijst. Onder andere een regen protectie voor mijn backpack, een seal bag voor mijn slaapzak, een regenbroek die echt tegen regen kan en een hoofd lamp. Dit heb ik vervolgens allemaal snel naar huis gebracht om vervolgens met mijn sportkleding naar school te fietsen. We hadden namelijk onze eerste echte sportles, gymnastics, een soort acrogym. Eerst was er een stevige warming-up met allemaal grappige oefeningen en vervolgens hebben we in groepjes allemaal acrogym dingen gedaan. Om 15.00 uur was dit afgelopen en ben ik nog even de stad in gegaan om een aantal sportshirtjes te kopen. Toen ik hier weer terug was ben ik even al mijn hike spullen gaan ordenen en kijken wat er allemaal in mijn backpack moet gaan passen. Daarna ben ik begonnen aan dit verhaal en heb ik een aantal wassen gedraaid waarna ben ik lekker gaan eten met Danieke, Linda, Lucy en Sofia. Na het eten heb ik nog even met Sweet Lake City geskyped en nu ben ik dit verhaal aan het afmaken.

Morgen heb ik in de ochtend weer een acrogym les en daarna weer informatie dingen over de hike. Ook is er nog een bibliotheek tour en daarna aan het einde van de dag een seminar over hiken. We moeten hier allemaal onze kennis over hiken met de rest gaan delen, ik ga zo dus nog maar wat dingen op internet opzoeken.. Vrijdag ben ik de hele dag vrij en heb ik dus tijd om mijn backpack in te gaan pakken.

Wat info over de hike volgende week:
We vertrekken zaterdagochtend om 05.00 uur met de bus naar Tyinhamen of Leirvassbu, afhankelijk van waar het weer beter is. Zaterdagavond komen we daar dan aan, na een rit van ongeveer 14 uur. We slapen daar en zondag gaan we dan een gletsjer tocht doen van een dag als het weer het toelaat. Dit schijnt het mooiste van de hele week te zijn dus ik ben benieuwd. Vervolgens gaan we maandag echt een tocht van 4 dagen maken en elke dag ongeveer 6 tot 7 uur hiken. Donderdag komen we dan rond 5/6 uur aan bij het eindpunt, daar kunnen we douchen en krijgen we een maaltijd en dan gaan we de bus weer in. Vrijdag ochtend om ongeveer 6 uur zijn we dan weer in Malmö, gesloopt en wel.

Het wordt heel erg koud waar we heen gaan, rond de -7 ’s nachts en overdag kan het ook nog vriezen, we kunnen de hele week regen of sneeuw hebben, kortom het wordt geen pretje.
De hele week zal ik geen bereik met mijn telefoon hebben dus die laat ik thuis.
Ik heb er niet echt zin in maar ik weet zeker dat als ik terug ben ik het helemaal geweldig vond.

Dit was het weer voor deze keer, foto’s staan weer op https://picasaweb.google.com/yaravg

Het volgende verslag zal na mijn hike zijn dus ik hoop dat ik dan geweldige verhalen kan vertellen en mooie foto’s heb.

Liefs Yara

  • 05 September 2012 - 23:09

    Yvon En Rick,Joeri:

    Hoi meissie,

    Lekker druk leven heb je. Je geniet volop zo te lezen en te horen.
    We genieten met je mee!
    Foto's zijn leuk.
    Nou doe voorzichtig in Noorwegen.
    Dikke knuffel

  • 05 September 2012 - 23:20

    Vangendt,loosdrecht!:

    Hoi Yara, wat een verslag zeg, ik word al moe van het lezen alleen al, wat jij allemaal doet en meemaakt en nog gaat doen, wel interessant allemaal !!!!doe je wel een beetje voorzichtig (dat zeg je toch niet,Oma)gelukkig kan je wel lekker slapen altijd he, als je effe tijd hebt! je hebt kennelijk geen last maar van je "plekje"gelukkig maar, met die zware rugzak....hier alles goed, we hebben een lekker nazomertje, we wensen je een goeie trip toe en sterkte met alles, geniet maar...leuke foto's, kusO&O!!!!

  • 06 September 2012 - 09:45

    Karlijn:

    Wow, Yaar wat heb je het druk!! Maar dan in positieve zin. Leuk dat je zo veel verschillende mensen ontmoet en dat je vooral ook contact hebt met mensen buiten Nederland! Die hike klinkt wel heel erg stoer, en ik hoop dat het leuk wordt ondanks dat het zo zwaar is! Maar daardoor bouw je ook juisr een goede band op met de medestudenten denk ik:)
    Heel veel plezier en succes alvast! Ik wil een skype date als je bijgekomen bent van de tocht, om al je verhalen te horen!!
    Doe voorzichtig maar heb ook heel veel lol:)
    Liefs xxxx Karlijn

  • 06 September 2012 - 22:15

    Arda:

    Ha Yara, wat een verhalen zeg.Leuk om te lezen.
    Lekker druk leventje heb je zo,en erg afwisselend.Leuk om zo veel verschillende mensen te ontmoeten uit andere landen.
    Ik hoop dat je het volgende week ook erg naar je zin krijgt al zal het wel zwaar worden zo te horen.Maar je bent een bikkel dus zal wel goed gaan.

    Heel veel succes en plezier,
    Liefs Arda

  • 15 September 2012 - 17:30

    Van Gendt:

    Hi Yara, wát een verrhaal zeg, geweldig om dit allemaal mee te maken, maar ik kan me ook voorstellen, dat zoiets éénmalig is, maar je bent toch wel mooi weer een ervaring rijker, ook fijn, dat je leuke mensen om je heen hebt, een dag geen slappe lach is een dag niet geleefd, wat jij!! héél goed, dat je ook voor die andere trips hebt ingeschreven, heb jij dat boek van Peter Höeg nog gelezen? of ben je daar niet meer aan toe gekomen, dat gaat ook allemaal over dáár!!!we blijven je volgen,blijf gezond,heel veel liefs van ons twee...O&O!!!!!

  • 15 September 2012 - 17:30

    Van Gendt:

    Hi Yara, wát een verrhaal zeg, geweldig om dit allemaal mee te maken, maar ik kan me ook voorstellen, dat zoiets éénmalig is, maar je bent toch wel mooi weer een ervaring rijker, ook fijn, dat je leuke mensen om je heen hebt, een dag geen slappe lach is een dag niet geleefd, wat jij!! héél goed, dat je ook voor die andere trips hebt ingeschreven, heb jij dat boek van Peter Höeg nog gelezen? of ben je daar niet meer aan toe gekomen, dat gaat ook allemaal over dáár!!!we blijven je volgen,blijf gezond,heel veel liefs van ons twee...O&O!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Malmö

Studeren in Malmö

Half jaar studeren in Malmö

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2013

Bye bye Malmö

07 December 2012

Lapland

06 November 2012

Russia!

16 Oktober 2012

I like Malmö!

15 September 2012

Back in Malmö, I survived friluftsliv!
Yara

Actief sinds 01 Sept. 2009
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 21237

Voorgaande reizen:

04 September 2014 - 02 December 2014

Stage lopen in Australië

14 Augustus 2012 - 20 Januari 2013

Studeren in Malmö

08 November 2009 - 13 Maart 2010

Cuernavaca.Phoenix.Santa Barbara.Vancouver.Nelson

Landen bezocht: