Lapland - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Yara Gendt - WaarBenJij.nu Lapland - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Yara Gendt - WaarBenJij.nu

Lapland

Blijf op de hoogte en volg Yara

07 December 2012 | Zweden, Malmö

Hier ben ik weer, ik zit zoals gewoonlijk weer aan mijn bureau met mijn mooie uitzicht, dit keer een wit uitzicht. Alles is bedekt onder een laagje sneeuw!

Ik ga heel flauw doen en eerst beginnen bij de dag waar ik gebleven was na mijn vorige verhaal voordat ik over Lapland zal vertellen, chronologische volgorde!

Dus we beginnen bij woensdag 7 november, een maand geleden al ondertussen. Gelukkig heb ik een dagboek bijgehouden zodat ik van elke dag nog iets weet. Die woensdag heb ik gezwommen, mijn presentatie gemaakt en met de meiden gegeten.

Donderdag hadden we de eerste ronde presentaties, het was heel interessant om te horen hoe in veel verschillende landen het zit met gym en sport. Ik had gelukkig ook meteen deze dag mijn presentatie en die ging best goed. Hierna ben ik gaan zwemmen en ’s avonds hadden we een afscheids etentje van mijn Steffi, mijn tent mate tijdens de hike en het kano kamp. Zij was hier maar voor 1 vak en ging weer terug naar Wenen nu. Na het eten heb ik nog het vriendje van Sofia ontmoet die hier was voor een aantal dagen, erg gezellig!

Vrijdag was de rest van de klas aan de beurt met presenteren, weer erg interessant. Daarna heb ik in de stad even koffie gedronken met Sofia en haar vriendje, ben ik mijn tas gaan inpakken voor een weekendje Göteborg en zijn we ’s avonds op de bus gestapt naar Göteborg.

Van vrijdag avond tot en met zondag avond was ik met Linda, Danieke, Inge en Esmee (studie vriendin uit Utrecht die in Lund studeert nu) in Göteborg. Nadat we vrijdag aangekomen waren hebben we ons hostel opgezocht, nog een spelletje gedaan en zijn we lekker gaan slapen.

Zaterdag hebben we vooral door de stad gelopen, het mooie oude centrum, het leuke nieuwe centrum, mooie oude gebouwen en kerken. Ook kwamen we langs het opera huis, we keken voor de grap of er die avond een opera zou zijn en dat was zo. Dus ’s avonds zat ik met Danieke en Esmee bij “de kleine zeemeermin” in het Tsjechisch. Het was moeilijk te volgen maar wel een hele leuke ervaring! Na de opera zijn we met z’n allen lekker uit eten gegaan en vervolgens een kroeg/club ingedoken om lekker te stappen. Een geslaagde avond dus!

Zondag zijn we naar het universeum gegaan, een soort combinatie tussen Nemo en een dierentuin. Er was van alles te doen en te zien, erg leuk! Hierna zijn we nog een beetje door de stad gaan lopen en ’s avonds hebben we de bus weer terug genomen.

Maandag 12 november begon het nieuwe blok hier, tijd voor een nieuw vak dus. Het vak dat ik nu volg is sportpsychologie en is echt heel erg leuk en interessant. We hadden een introductie college en ’s avonds heb ik met Sofia gegeten en met het thuisfront geskyped.

Dinsdag ben ik gaan zwemmen en heb ik daarna een paar uur in de bieb zitten lezen in het sportpsychologie boek. Het is zo een leuk boek en ik ben nog nooit zo enthousiast geweest over een schoolvak, echt heel leuk! Die middag had een skype afspraak met Karlijn maar opeens zat ik met al mijn lieve vriendinnetjes uit Zoetermeer te skypen, heel gezellig!
’s Avond ben ik met de meiden hier gaan eten en zei Thijs, een NL jongen uit mijn klas, opeens iets over een master sportpsychologie in Amsterdam. Dit heb ik diezelfde avond tot in de late uurtjes helemaal uit zitten zoeken. Ik was zo enthousiast over deze master dat ik al mijn bestaande plannen in de prullenbak heb gegooid en deze master volgend jaar wil gaan doen. Het is best wat geregel omdat ik ook als ik weer terug ben een vak moet gaan volgen in Amsterdam om de master te kunnen doen. Mijn enthousiasme moest ik delen dus ik heb Rick ook maar uit zijn bed gebeld om half 1..

Woensdag was ik weer enigszins normaal en was het Marc zijn verjaardag! We hadden weer een leuke les op school en daarna heb ik wat wasjes gedraaid en met het thuisfront geskyped. ’s Avonds zijn we na het eten met een grote groep naar een restaurantje gegaan waar ze eens per week een mini klassiek concert hebben, heel leuk. Daarna zijn we hier in Rönnen gaan afterparty-en met z’n allen, dit ging to in de late uurtjes door en was erg gezellig.

Donderdag heb ik lekker uitgeslapen, ben ik naar de Uni gegaan om mijn vliegticket voor Helsinki uit te printen, ben ik met Lisa weer naar een school gegaan om met de kinderen daar te kletsen in het Engels en fika te houden. Hierna ben ik met Andrea aan een school opdracht begonnen die wij moesten starten omdat we in Lapland zouden zijn tijdens het presenteren.

Vrijdag moest ik erg vroeg op omdat mijn vliegtuig naar Helsinki om 06.25 uur zou vertrekken. Dus daar ging ik midden in de nacht met m’n koffer naar de bus, naar het station en naar het vliegveld. Ik ging een vriendinnetje uit Utrecht, Myrthe opzoeken die nu in Helsinki studeert en Yvette, mijn huisgenootje uit Utrecht kwam ook naar Helsinki. Aangezien ik al vroeg in Helsinki, waar Myrthe mij op het station stond op te wachten, hebben we eerst een paar uur lang koffie gedronken en bij gekletst. Vervolgens kwamen Esmee en een vriendin van haar aan in Helsinki, zij zouden die avond door naar Rusland gaan. Ook met hun hebben we lekker koffie gedronken en bij gekletst. Aan het einde van de dag kwam Yvette aan in Helsinki en zijn we met z’n 3en heel lekker uit eten geweest bij een Mexicaan. Het was heel gezellig om ze weer te zien en ook wel raar om nou met z’n 3en in Helsinki te zijn. Na het eten zijn we naar Myrthe haar kamer gegaan.

Zaterdag zijn we gaan rondwandelen in de stad en hebben we een aantal kathedralen gezien. Daarna zijn we bij het Olympisch stadion naar het sportmuseum gegaan, een klein maar leuk museum. Hierna zijn we weer naar Myrthe haar huis gegaan en hebben ons klaargemaakt voor de “sit-sit” die avond. Het is een 3-gangen diner met tussendoor liedjes zingen en drinken en iedereen is net gekleed. Het was heel gezellig en leuk om Myrthe haar vrienden daar te zien. Na de sit-sit zijn we nog naar een rockbar gegaan en uiteindelijk lekker gaan slapen.

Zondag hebben we een beetje uitgeslapen en zijn we de stad in gegaan om te winkelen. Yvette ging eerder weg dan ik dus ik heb de rest van de middag met Myrthe koffie gedronken, rondgelopen en gewinkeld, erg gezellig! Mijn vliegtuig ging uiteindelijk om 19.15 uur weer richting Kopenhagen en ik heb gewoon 2x gevlogen zonder over te geven! Een record!

Maandag 19 november begon het gewone leven weer met eerst een duik in het zwembad. Na het zwemmen ben ik met Andrea aan onze opdracht gegaan, aangezien we bijna alleen maar de slappe lach hebben gehad duurde het wat langer dan gepland maar was het wel af aan het einde van de dag. ’s Avond heb ik gegeten met de meiden en daarna geskyped met mijn ouders en Marc.

Dinsdag ben ik verder gegaan met allemaal dingen die ik moest uitzoeken en regelen om de master sport en prestatie psychologie te gaan kunnen doen volgend jaar in Amsterdam. Ik moet onder andere als ik terug ben in Nederland een motivatie vak volgen in Amsterdam. ’s Avonds heb ik weer lekker gegeten met de meiden en hebben we een filmpje gekeken. Daarna heb ik nog geskyped met Karlijn, altijd gezellig!

Woensdag ben ik mijn dag begonnen met een bezoek aan het zwembad, vervolgens heb ik bloed geprikt ter controle, moest ik nog wat dingen uitzoeken en foto’s verzamelen bij mensen. Ook moeste er natuurlijk opgeruimd en schoongemaakt worden aangezien Marc die avond zou komen. Na het eten heb ik nog snel een B12 prik van Linda gehad en ben ik naar het vliegveld gegaan om Marc op te halen. Het was heel leuk om hem weer te zien!

Donderdag was het thanksgiving, dit hebben we op deze verdieping gevierd met 19 man. Het was de hele dag een chaos in de keuken en Marc en ik hebben 3 hele lekkere appeltaarten gebakken. Het thanksgiving diner was heel goed geslaagd en heel gezellig, leuk om mee te maken.

Vrijdag zijn Marc en ik de stad in gegaan, hebben we geshopt en zijn we lekker uit eten geweest.

Zaterdag hebben we door de stad gelopen en zijn we naar het strand geweest. Daar hebben we de turning torso bekeken en het wijkje daaromheen. De dag hebben we afgesloten in een leuk restaurantje waar we heerlijk hebben gegeten.

Zondag was het alweer de laatste dag dat Marc er was dus hebben we lekker weinig gedaan en heb ik hem aan het einde van de dag naar het vliegveld gebracht. Eenmaal thuis ben ik snel mijn koffer in gaan pakken voor Lapland en hadden we hier nog een floordiner.

En maandag begon het Lapland avontuur met Andrea!
We moesten vroeg op aangezien de trein naar Stockholm om 8 uur zou vertrekken. In Stockholm hebben we lekker geluncht en zijn we naar de ferry terminal gegaan. Daar bleek dat Andrea met z’n 2en een slaap cabin zouden delen, heel fijn! We hebben wat rondgelopen op de boot en zijn lekker uit eten geweest. ’s Avonds hebben we nog genoten van een cocktail.

Dinsdag kwamen we om 10 uur aan in Helsinki waar we eerst een sight seeing bus tour hadden. Deze tour had ik ook al gehad toen ik naar Rusland ging maar het was wel leuk om veel nog een keer te zien. Hierna zijn we door de stad gaan lopen en hebben we gewinkeld. Ook zijn we naar het museum kiasma geweest, erg leuk. Aangezien Joeri vandaag jarig was heb ik die natuurlijk ook nog even gebeld. ’s Avonds hebben we gezellig gegeten met Myrthe bij vapiano. Om 20.00 uur vertrok onze bus richting Lapland, een hele lange nacht in de bus met weinig slaap..

Woensdag ochtend kwamen we aan bij een soort grote supermarkt waar we konden ontbijten en boodschappen doen voor de hele week. Hierna zijn we naar het museum “Articum” gegaan, een museum over Lapland. Na hier een tijdje rond gelopen te hebben, wat erg leuk was, zijn we doorgereden naar Santa Claus Village. Hier hadden we een aantal uur vrije tijd en zijn we met de kerstman op de foto geweest. Leuk detail, hij zei: Send my greetings to my friend sinterklaas. Tijdens het eten kwam ik een aantal meiden tegen met wie ik in Rusland was geweest, heel grappig, zij waren net in Lapland geweest. Na het eten zijn we doorgereden naar het dorpje waar we zouden verblijven, Saariselkä. Hier kregen wij een cottage met nog een Frans, Hongaars, Duits, Zwitsers meisje en een koppel uit Frans talig België, hele gezellige mensen. Het was een mooie cottage met 3 badkamers, 4 slaapkamers, een sauna en een openhaard. Na het eten zijn we naar boven op de berg gegaan om te kijken of het noorderlicht te zien zou zijn. Activiteit van het noorderlicht is er zo goed als elke dag alleen is het niet altijd te zien omdat het bijvoorbeeld bewolkt is. Je kunt het op een goede, heldere dag ergens tussen 20.00 uur en 02.00 uur zien. Het kan een paar seconden, paar minuten of een paar uur te zien zijn, heel onvoorspelbaar. Het was rond de -25 bovenop de berg en om er te komen was een behoorlijke klim. Helaas konden we deze avond niks zien en zijn we dus na een uurtje maar weer naar huis en bed gegaan.

Donderdag moesten Andrea en ik vroeg op voor de sport dag. We gingen met de bus naar een plek waar we eerst een uurtje zijn gaan langlaufen, er zijn heel veel langlauf trails in Lapland. Vervolgens zijn we een uurtje met snow shoes aan het bos in gegaan. We liepen met z’n achten achter elkaar aan zodat het steeds makkelijker werd om te lopen, hoe meer achteraan je liep. Elkaar paar minuten werd er van voorste positie gewisseld. Midden in het bos hebben we nog een vuurtje gestookt en op dat moment waren we maar 30km van de Russische grens vandaan. Beide activiteiten waren heel erg leuk en vooral het langlaufen was erg intensief. Na al deze inspanning kregen we nog een heerlijke zalm soep. Eenmaal terug in het dorpje zijn Andrea en ik alles eens gaan verkennen, het was een soort vakantie park met allemaal cottages, een aantal hotels en restaurants, een supermarkt en wat cafés. Ook was er de langste slee piste van Europa, 1,5km lang. Dit moesten we natuurlijk even uitproberen dus hebben we een klein stukje gesleed, erg leuk! De weg terug naar onze cottage vinden was wat lastig, we waren verdwaald. Maar gelukkig hebben we het weer kunnen vinden. Na even thuis gerust te hebben zijn we naar de spa gegaan. Hier was een groot zwembad, een jacuzzi en een aantal sauna’s. Hier hebben we even lekker relaxed en vervolgens zijn we thuis gaan koken en eten. Aangezien het in Lapland rond 14.00 uur al donker is voelt het alsof de dagen heel kort zijn. Wij hebben nog 1 uurtje zon gehad per dag maar vanaf afgelopen maandag tot en met 6 januari komt de zon niet eens meer op daar, heel raar idee!

’s Avonds zijn we de berg weer opgegaan, helemaal goed ingepakt natuurlijk. We zijn anderhalf uur gebleven maar helaas hebben we weer niets kunnen zien. Wel hebben we lekker rondgerend en gerold in de sneeuw om warm te blijven.

Vrijdag ben ik met Andrea naar het begin van de slee piste gegaan, bovenop de berg. Vanaf hier zijn we helemaal naar beneden gesleed, geweldig! We zijn 1x weer helemaal omhoog gelopen/geklommen, geen pretje. Dus nog een keer naar beneden sleeën, echt heel leuk! Daarna zijn we nog 1x tot halverwege omhoog geklommen en vanaf daar naar beneden gegaan. Toen vonden we het wel tijd om te gaan hiken. Leuk idee maar dat is dus niet mogelijk, in de zomer kan je daar hiken en in de winter langlaufen. Na een beetje rondgelopen te hebben in het dorpje zijn we naar de voet van de ski piste gegaan en hebben we daar lekker warme chocomelk gedronken. Vervolgens hebben we in het dorpje Laplands specialiteit gegeten, rendiervlees. We hadden een soort rendier stamppot, erg lekker! Hierna was het tijd voor de rendier safari. Met de bus gingen we naar een reindeer farm waar we eerst een kort ritje in een rendier slee hebben gemaakt, ook weer erg leuk, vooral het moment dat er opeens een rendierhoofd 5 cm naast mijn hoofd zat. Hierna was er binnen een BBQ en een vrouw die veel heeft verteld over Lapland en de volken die er wonen. De hele dag zeiden de locals al dat het vandaag een goede dag voor het noorderlicht zou zijn dus na even opgewarmd te zijn in de cottage zijn we er weer op uit gegaan. Halverwege onze klim de berg op konden we opeens iets geel/groens in de lucht zien, een klein stukje van het noorderlicht! Heel snel zijn we naar de top gegaan en toen konden we het echt zien, het noorderlicht! Het was heel gaaf om het te zien verschijnen, weer te zien verdwijnen, het te zien bewegen. Het was niet horizon vullend en niet super helder maar het was wel te zien. Overal om ons heen waren mensen aan het juichen en er hing echt een euforische sfeer, heel gaaf! Na heel wat blije foto’s gemaakt te hebben en nog een tijd op een berg sneeuw naar het noorderlicht te hebben zitten kijken zijn we door het dolle heen weer terug naar de cottage gegaan. Op mijn weg terug kon ik het niet laten om mijn ouders en Marc te bellen om mijn vreugde te delen. Ook heb ik het als een van de weinigen op de foto kunnen krijgen. Het is niet goed te zien maar je ziet iets groens. Zie mijn foto site.

Zaterdag was het tijd voor de artic ocean bus tour. We zijn vroeg vertrokken, op naar Noorwegen. Het was een hele lange rit in de bus met af te toe een foto stop en een stop bij een tankstation om eten te halen en naar het toilet te gaan. Zie je het voor je, 50 meiden die naar het toilet moeten, allemaal 4 lagen kleding aan hebben en 1 toilet. Ja, het duurde dus wel even voordat we aan de beurt waren. Onderweg hebben we veel mooie landschappen gezien, wilde rendieren gezien en Noorse fjorden. Ook hebben we veel geleerd over Lapland, Lapis people en de cultuur, de gids wist heel veel. Rond 2 uur kwamen we aan bij de eindbestemming, Bugoynes, een klein dorpje in Noorwegen. Hier kregen we eerst een heerlijke lunch en vervolgens konden we kennis maken met een aantal king crabs. Het dorpje staat hier onder andere om bekend, ze zijn hier “makkelijk” uit de zee te krijgen. Na er eentje vast gehouden te hebben was het tijd voor het hoogte punt van de dag, een duik in de artic ocean. We konden ons eerst omkleden in een huisje en vervolgens liepen we met bikini, jas en laarzen aan het strand op. Daar werden we eerst op de foto gezet om vervolgens snel onze jassen en laarzen uit te trekken, de zee in te rennen, op onze buik te gaan liggen, de zee gillend uit te rennen en onze jassen en laarzen weer aan te trekken. Deel van deze traditie is vervolgens snel de sauna ingaan dus dat hebben we gedaan. Na 10 minuutjes waren we weer helemaal warm en konden we ons weer aankleden. Voldaan en warm zaten we even later weer in de bus, een hele leuke ervaring!

Toen begon de lange busreis terug weer en eenmaal thuis hebben we gekookt, lekker gegeten en zijn Andrea en ik nog even een kijkje gaan nemen bij de student party. Ons vervoersmiddel was deze keer een slee.
Zondag ochtend hebben we eerst de cottage opgeruimd en schoongemaakt voordat we onze koffers in de bus konden droppen. Toen zijn we met de bus naar de plek gegaan waar de husky ride ging plaatsvinden. Eerst hebben we allemaal husky puppy’s gezien en kregen we uitleg over de slee. Vervolgens kregen Andrea en ik een slee met 5 honden toegewezen en mochten we gaan. Eerst was Andrea de bestuurder en zat ik in de slee, foto’s te maken en te genieten van alles om mij heen. Na ongeveer 20 minuten wisselden we van plek en mocht ik de slee besturen. De honden wisten precies waar ze heen moesten gaan omdat er een soort vaste route is. Dit was echt een hele leuke ervaring.
Hierna werden we door de bus afgezet bij onze volgende stop, de snowmobile ride. Hier kregen we eerst een dik pak aan dat we over al onze kleren heen moesten dragen tegen de kou, erg charmant. Ook kregen we een bivakmuts en helm op. Eerst heeft Andrea ongeveer 20 minuten gereden en zat ik achterop en daarna zijn we gewisseld. Het was super gaaf om in het half donker door de bossen en de sneeuw te scheuren.

Na dit avontuur werden we weer terug naar het dorpje gebracht waar we wat hebben gegeten en rondgelopen hebben voordat we de bus weer in zijn gestapt voor wederom een hele lange rit.

De volgende ochtend kwamen we aan in Helsinki, deze keer heb ik iets meer kunnen slapen in de bus. We hebben eerst onze koffers in kluisjes gedaan bij de ferry terminal en zijn daarna de stad in gegaan. Aangezien we erg moe waren en ik voor de 7e dag in Helsinki was en de stad nou wel gezien had, zijn we lekker gaan lezen in een koffietentje. Daarna hebben we nog even gewinkeld en zijn we terug gegaan naar de ferry. Daar bleek dat we weer de zelfde kamer indeling zouden hebben dus dat was wel fijn. Op de ferry hebben we lekker gegeten, spelletjes gedaan met onze cottage mates en gelezen. Aangezien we zo moe waren zijn we vroeg naar bed gegaan.

De volgende ochtend kwamen we aan in een wit Stockholm, erg leuk. Aangezien we nog 4 uur hadden voordat onze trein naar Malmö zou vertrekken zijn we na een lekker ontbijt de stad in gegaan. We hebben wat dingen bekeken en rondgelopen door het oude centrum en een kerst markt. Hierna was het echt tijd om naar huis te gaan en in de trein hebben we lekker gelezen.

Eenmaal thuis hadden de meiden hier heerlijk voor ons gekookt en konden we zo aanschuiven. Het was heel gezellig om hier iedereen weer te zien en bij te kletsen. Het was ook leuk om een wit Malmö te zien, het had hier de laatste week ook gesneeuwd.

Woensdag heb ik eerst lekker uitgeslapen om vervolgens door de sneeuw naar de supermarkt te lopen, erg leuk. De rest van de dag heb ik wassen gedraaid en een gedicht geschreven voor sinterklaas. Want die avond hadden we met 7 andere Nederlanders sinterklaas avond. We hadden lootjes getrokken en voor diegene een gedichtje geschreven en een cadeautje gekocht. Eerst heb ik met Andrea lekker pannenkoeken gegeten en toen hebben we leuk sinterklaas avond gevierd. Hierna heb ik met mijn ouders en Marc geskyped.

Gister ben ik met Andrea gaan zwemmen, heb ik de rest van mijn koffer en kamer opgeruimd en heb ik mijn foto’s op mijn site gezet. Ook ben ik begonnen aan dit verhaal en ben ik met Danieke en Linda wat gaan drinken in de stad. ’s Avonds heb ik lekker gegeten met de meiden en ben ik gaan skypen met Karlijn en mijn ouders.

Vanochtend ben ik verder gegaan aan dit verhaal, dat nu bijna af is, eindelijk. Straks ga ik beginnen aan een school opdracht en mijn kamer schoon maken voor het weekend. Want morgen komt Karlijn!! Daar heb ik echt heel veel zin in! We gaan morgen naar Kopenhagen en zondag Malmö verkennen.

Zo dit was weer een idioot lang verhaal met al mijn belevenissen. Lapland was echt helemaal geweldig! Alle andere dingen hier ook. Het is heel raar maar over anderhalve week gaan allemaal mensen al naar huis. De komende tijd zijn er allemaal afscheids feestjes, heel leuk maar ook stom, de tijd is voorbij gevlogen.

Mijn foto’s staan weer op mijn site, bedankt voor het lezen en tot snel!

Liefs Yara

  • 07 December 2012 - 15:10

    Rick, Joeri En Yvon:

    Hoi Yara

    Weer een super verhaal! Geweldige avonturen weer en leuk verteld.
    Super dat je zo enthousiast bent over je studie!
    Veel plezier met Karlijn komend weekeinde, wij zien elkaar met de kerst.

    Groeten en kussen van Rick, Joeri en Yvon


  • 08 December 2012 - 10:21

    Opa/Oma:

    Hoi Yaartje, wat een boekwerk heb je geschreven zeg, ik heb er van gesmuld, wat een belevenissen en wat fijn, dat je niet(nooit?) meer hebt hoeven spugen met vliegen, gewoon ontkennen dus...haha, wij hebben het hier nog steeds naar ons zin de zon staat stralen, wat een verschil met daar bij jou he..je hebt gezellige mensen om je heen he , dat verhoogd de vreugde met alles wat je beleeft, gewelidg hoor, geniet nog maar lekker, heel veel liefs van ons twee O&O!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Malmö

Studeren in Malmö

Half jaar studeren in Malmö

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2013

Bye bye Malmö

07 December 2012

Lapland

06 November 2012

Russia!

16 Oktober 2012

I like Malmö!

15 September 2012

Back in Malmö, I survived friluftsliv!
Yara

Actief sinds 01 Sept. 2009
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 21240

Voorgaande reizen:

04 September 2014 - 02 December 2014

Stage lopen in Australië

14 Augustus 2012 - 20 Januari 2013

Studeren in Malmö

08 November 2009 - 13 Maart 2010

Cuernavaca.Phoenix.Santa Barbara.Vancouver.Nelson

Landen bezocht: