Malmö Festivalen - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Yara Gendt - WaarBenJij.nu Malmö Festivalen - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Yara Gendt - WaarBenJij.nu

Malmö Festivalen

Blijf op de hoogte en volg Yara

26 Augustus 2012 | Zweden, Malmö

Hallo daar, hier zit ik weer aan mijn bureau, met mijn mooie uitzicht, voor een nieuw verslag van de afgelopen week.

Laten we waar we gebleven waren, vorige week zaterdag. Nadat ik mijn mooie fiets had opgehaald ben ik met Sofia naar het centrum gegaan om een uurtje of zes voor de zombie walk. De zombie walk was een optocht door de stad met iedereen die maar mee wilde doen en erg zombie-achtig eruit zag. Het was heel grappig om het de hele stoet te zien, de één nog enger dan de ander. We zijn de stoet een stuk door de stad gevolgd en daarna zijn we gaan eten op een plein met allemaal food stands. Ik heb heerlijk Grieks gegeten op aanraden van Sofia. Na het eten hebben we even rondgelopen en zijn we naar een heel leuk concert gegaan van een band alleen bestaande uit vrouwen. Vervolgens hebben we nog even rondgelopen in de stad waar een geweldige sfeer hing en zijn we naar huis gegaan. Aangezien Sofia opeens een lekke band had duurde het nog wel even voordat we thuis waren, hier in Malmö heb je een aantal plekken waar je je band op kan pompen, gewoon midden in de stad. De twee waar wij naartoe zijn gelopen waren helaas allebei kapot.

De volgende dag, zondag, heb ik lekker uitgeslapen, geskyped, opgeruimd en ben ik naar het strand gegaan met Linda en Danieke. Het strand is ongeveer 25 minuten fietsen, heerlijk! We hebben lekker op onze handdoekjes gelegen en van de zon genoten. Later zijn we bij een aantal andere mensen gaan liggen, onder andere Nederlandse meiden. ’s Avonds hebben we met alle Nederlandse meiden bij Inge gegeten, dit was uiteraard heel gezellig. Er is hier meteen de afspraak gemaakt om het seizoen van boer zoekt vrouw met zijn allen te kijken elke week.

Maandag begon het schoolleven weer met Zweedse les om 9 uur ’s ochtenden. Vervolgens hadden we na de lunch een library tour. De bibliotheek zit op de 5e en hoogste verdieping van het gebouw en heeft een super mooi uitzicht. Na deze tour heb ik even mijn fiets weggebracht om het licht te laten fixen en heb ik met Sofia door de mall gelopen. Vervolgens ben ik nog even naar het strand gegaan om even te relaxen. S ’avonds heb ik lekker niks gedaan en met Yvon geskyped.

Dinsdag weer Zweedse les en na de les hadden we een lecture over de geschiedenis van de politiek in zweden. Iedereen dacht dat het heel interessant zouden worden maar dat was helaas niet het geval, het was oersaai. Vervolgens was er ook nog een uurtje informatie over housing. Na dit college zijn we snel naar huis gegaan, naar de supermarkt gegaan en hebben we pannenkoeken gebakken! De pannenkoeken waren super lekker, zelfs met een pak waar je alleen water bij hoeft te doen, dat hier te koop is. ‘s Avonds gingen we weer naar het festival waar twee hele gave zangeressen hebben opgetreden. Er hing een super sfeer, lekker weertje en leuke mensen, top! Zie foto’s.

Iets minder top was de volgende ochtend weer een wekker om half 8. De Zweedse les was wel weer leerzaam en leuk ook al was iedereen super moe. Na de Zweedse les zijn Marinka, Andrea en ik tosti’s gaan eten in mijn keuken, mijn verdieping heeft als enige een tosti ijzer namelijk. Vervolgens hadden we even de tijd om uit te rusten voordat we naar de dairy product sampling tasting sessie zijn gegaan. Het zuivel schap in de supermarkt hier is nogal verwarrend, er zijn 4 soorten melk, 4 soorten yoghurt, 4 soorten crème fraiche en ga zo maar door. We hebben van alles kunnen proeven en informatie gekregen om het zuivel schap te overleven. Na deze proefsessie ben ik naar een sportschool gegaan om mij in te schrijven, helaas ging dit niet door. In Zweden hebben ze, net zoals wij een in Nederland, een persoonsnummer dat je krijgt bij je geboorte. Als buitenlander heb je niet zo een nummer, pas als je hier een aantal jaar woont, kan je er één krijgen. Om je in te schrijven bij een sportschool, jaja, moet je zo een nummer hebben. Zonder nummer kan je alleen in één keer voor een heel jaar betalen en je inschrijven. Aangezien de meeste mensen hier maar 5 maanden zijn is dat natuurlijk totaal niet handig. Dan maar geen sportschool, ik ga waarschijnlijk lekker zwemmen een aantal keer per week.
’s Avonds ben ik met Esmee, een aantal vrienden van Esmee en Sofia naar het festival gegaan om de Hives te zien. Esmee is een vriendin van mij uit Utrecht, zij was pas aangekomen in Lund om daar te studeren. Lund is hier 10 minuutjes vandaan met de trein dus dat is ideaal. De Hives schijnen een hele bekende band te zijn die ongeveer iedereen in Europa kent. Behalve alle Nederlanders. We hebben eerst weer lekker wat gegeten voordat we los gingen bij de Hives, super muziek voor op dit festival.

De volgende dag was er uiteraard weer de Zweedse les van 9 tot 12. Na de Zweedse les hadden we deze keer een informatiestroom over “after school activities”, vrijwilligerswerk en dat soort dingen. Ergens tussendoor had ik tegen Sofia gezegd dat ik zin had in rijst als avondeten, zij vroeg meteen aan Or, een Australisch/Thais meisje, of ze ons kon leren gebakken rijst te maken en lekker avond eten was verzekerd. Ik hoefde alleen kip en een toetje mee te nemen en de rest hadden zij al in huis. Thuis heb ik nog met Karlijn geskyped wat erg gezellig was. Tijdens het koken was Sofia een beetje eigenwijs waardoor Or aan het einde zei, volgende keer laat ik zien hoe ik het zou doen. Ik heb mij nergens mee bemoeid en had aan het einde gewoon een lekker maaltijd op mijn bord, prima! Na het eten heb ik nog met Sofia zitten kletsen en foto’s bekeken van elkaar vrienden en familie.

Vrijdagochtend natuurlijk weer Zweedse les, donderdag hebben we al examen(!). Om 13.00 uur waren er presentaties van de groepjes mensen die geen Zweedse les hebben elke ochtend. Het waren leuke en grappige presentaties dus wel leuk om te zien. Vervolgens zijn we allemaal naar huis gegaan om ons weer op te laden voor de laatste festival avond. Met Linda en Danieke heb ik lekker gegeten. De laatste dagen zijn er een heleboel nieuwe mensen op de verdieping komen wonen, eindelijk. Zo ook Lucy, een meisje uit Chicago. Zij was vrijdagmiddag aangekomen en wij zagen haar tijdens het eten, vroegen haar mee naar het festival aangezien het de laatste avond was. Ze had nog geen fiets dus heeft mijn jojo card(ov chipkaart achtig) gebruikt om naar het centrum te gaan en daar hebben wij haar opgehaald. Vanuit de uni zijn er een aantal soort mentoren, fädders, die er zijn om ons de stad te laten zien enzo. Aangezien wij te laat aankwamen bij het afspreekpunt met iedereen en het regende, namen Anton (fädder) en een vriend van hem alle Nederlandse meiden en Lucy mee naar een huisfeest. Dus toen zaten we opeens bij een jongen thuis is een super mooi huis om acht uur ‘s avonds. Er waren nog niet zoveel mensen verder en wij als zes Nederlandse meiden schrikten iedereen een beetje af. We hebben daar een hele tijd gezellig zitten kletsen met zijn allen en een leuke tijd gehad. Vervolgens werden we meegenomen naar het afsluitende concert van het festival, het was ondertussen droog. Het was echt een heel gaaf concert, normaal staan alle Zweden stil tijdens alle eerdere concerten maar nu was iedereen op eens aan het dansen en springen, echt leuk. Na hier even los te zijn gegaan kwam er nog confetti en toen was Malmö Festivalen ten einde.
Na even te twijfelen zijn we uiteindelijk naar huis gegaan en hebben we heerlijk geslapen. Het was echt een top avond.

Gisteren had ik eerst een skype afspraak met Olav die nu in Australië zit, erg leuk om even elkaar te spreken. Daarna zou er een beach bbq zijn maar die ging niet door aangezien het weer beroerd was, het kon elk moment gaan regenen. De rest van de dag heb ik lekker rustig aan gedaan en in de keuken zitten kletsen met nieuwe mensen. Na even boodschappen te hebben gedaan en schoon te hebben gemaakt ben ik met Inge en Lucy boodschappen gaan doen en koken. Ondertussen had ik gehoord dat op onze verdieping die avond een groot feest zou zijn omdat er iemand jarig was, er zouden heel veel mensen komen. Aangezien om zes uur al de eerste mensen kwamen waren wij nog leuk aan het koken en eten toen de eerste mensen al met een biertje op de bank zaten. Het begon als een saaie party maar als snel werd het super druk, uiteindelijk waren bijna alle exchange students hier. Er waren boxen geregeld en door de gangen, op het balkon en in de keuken was het superdruk met mensen. Het was een hele leuke avond, heel grappig om zoveel mensen in de keuken te zien staan dansen. Helaas werd alles natuurlijk ook viezer en viezer en zag ik niet echt uit naar vanochtend. Rond een uurtje of 3 had ik het wel gehad en tot mijn genoegen ging de muziek toen ook uit en is iedereen naar huis gegaan/gestuurd. Wederom een zeer geslaagde avond.

Toen ik vanochtend de keuken binnenliep was zowaar alles weer schoon en opgeruimd, er was nauwelijks te zien dat er gisteravond een heel dik feest was geweest. Twee mensen schijnen tot 5 uur te hebben opgeruimd en schoongemaakt..
Omdat er de afgelopen dagen zoveel nieuwe mensen op de verdieping zijn komen wonen hadden een paar mensen en ik donderdag bedacht dat het leuk zou zijn om zondag met zijn allen te ontbijten om iedereen te leren kennen. Dus hadden we twee papiertjes opgehangen om het “big breakfast” aan te kondigen. Vanochtend heb ik mijzelf dus om half elf uit bed gehesen om, om 11 uur aan het ontbijt te zitten. En je raadt het natuurlijk al, we waren met zijn 5en.. De mensen die het bedacht hadden waren nergens te bekennen en lagen waarschijnlijk nog hun roes uit te slapen. Na het ontbijt ben ik begonnen aan dit verhaal tot 13.00 uur. Toen ben ik namelijk mijn bergschoenen gaan inlopen, ja je leest het goed, ik ben mijn bergschoenen gaan inlopen. Lucy en Inge wilden vandaag gaan lopen naar een flea market en naar Lucy haar school, ze heeft een beurs gekregen om klarinet te spelen op de music academy. Volgens mij is ze dus echt heel erg goed. Dit leek mij dus de uitgelezen mogelijkheid om die schoenen maar eens uit te proberen. We zijn net dus eerst naar Inge haar huis gelopen, vanaf daar richting de music academy die in een hele andere straat bleek te zijn dan waar Lucy dacht. Inge heeft haar fiets gepakt naar de flea market en Lucy en ik zijn met de bus erheen gegaan, bus de verkeerde kant opgenomen dus hebben 40 min in de bus gezeten. Toen we aankwamen was de flea market al afgelopen haha. Maarja, we zijn maar doorgelopen naar huis en gaan straks samen eten. Vanavond misschien nog een drankje in de stad doen met de rest van de meiden en lekker vroeg naar bed. Komende week heb ik nog Zweedse les en dan op donderdag het examen..

De afgelopen week was weer heel erg leuk maar ook slopend. We hebben zo een vol programma dat iedereen uitkijkt naar het begin van de echte lessen. Donderdag heb ik na het examen een bus tour door de provincie waar Malmö in ligt, Skåne. Vrijdag eindigt de introductie met een pubcrawl dus dat wordt super leuk.

Komend weekend komt er weer een nieuw verslag denk ik dus tot dan!
Foto's staan weer op https://picasaweb.google.com/yaravg

Liefs Yara

  • 26 Augustus 2012 - 17:58

    Rick En Yvon:

    Hoi Yara,

    Het was weer fijn om je te zien op Skype en een genot om je verslag te lezen, je vermaakt je prima en ontmoet veel mensen, echt geweldig.
    Tot gauw, Rick, Yvon en Joeri.

  • 26 Augustus 2012 - 20:35

    Karlijn:

    Meid,

    Wat maak je toch een hoop dingen mee!
    Geweldig om te lezen weer :)
    En zoals ik het zo hoor, zal dit vast niet de laatste 'kitchenparty' zijn dit jaar.

    En, hoe lopen je bergschoenen??

    Veull sücces mut ju examen Zweuds dönderdag :)

    Dikke knöffel

  • 26 Augustus 2012 - 22:02

    O&O:

    Hallo lieve Yara, nét je geweldig uitgebreide verslag gelezen, tis helemaal niks voor jou daar he, je verveelt je rot, niks te eten, niks te doen!!!!!!.geen mensen om je heen, tsjonge tsjonge, wat leuk allemaal, hoe moet je nog de tijd vinden om te studeren?maar jou kennende gaat dat ook wel lukken, geniet er maar van hoor, ook fijn, dat je zulk mooi weer had, bahalve dan die laatste regenbuitjes, nou, wat wij vandaag hebben gehad, wil je niet weten...het water kwam met bákken uit de lucht, dan weer even zon, dan weer een stortbui enz, de hele dag door, enfin, morgen wordt het beter, dan moet iedereen weer aan 't werk!!en kunnen wij weer wat in de tuin doen, dag lieverd,groetjes van ons allebei!O&O

  • 01 September 2012 - 00:31

    Jessica:

    Hi Yaar! Wat een belevenissen weer! :-)
    Hoop dat je bergschoenen een beetje oké lopen?:-P
    Wanneer moet je ze echt gaan gebruiken?
    Heel veel plezier nog!! X

  • 04 September 2012 - 18:15

    Marijke:

    Ha die Yaar! Leuk even je avonturen lezen, en goed om te lezen dat je niet zal verhongeren daar, pannenkoeken en tosti's, eet je ook wel knäckebröd? ;) het klinkt heel leuk daar met al die internationale studenten! veel plezier! X Marijke PS ook leuke foto's!

  • 06 September 2012 - 09:51

    Marloes:

    Hey yaar goed om te lezen dat het zo leuk is daar! Ben erg benieuwd naar je volgende verhalen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Malmö

Studeren in Malmö

Half jaar studeren in Malmö

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2013

Bye bye Malmö

07 December 2012

Lapland

06 November 2012

Russia!

16 Oktober 2012

I like Malmö!

15 September 2012

Back in Malmö, I survived friluftsliv!
Yara

Actief sinds 01 Sept. 2009
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 21244

Voorgaande reizen:

04 September 2014 - 02 December 2014

Stage lopen in Australië

14 Augustus 2012 - 20 Januari 2013

Studeren in Malmö

08 November 2009 - 13 Maart 2010

Cuernavaca.Phoenix.Santa Barbara.Vancouver.Nelson

Landen bezocht: