Bye bye Malmö - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Yara Gendt - WaarBenJij.nu Bye bye Malmö - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Yara Gendt - WaarBenJij.nu

Bye bye Malmö

Blijf op de hoogte en volg Yara

16 Januari 2013 | Zweden, Malmö

Zo, daar zit ik dan weer aan mijn bureau met mijn mooie uitzicht, voor de laatste keer alweer!

Er is veel gebeurd de afgelopen tijd dus ik zal weer beginnen bij het begin, het weekend dat Karlijn naar Malmö kwam!

De vrijdagavond ervoor was ik nog met Inge, Linda, Danieke en Sofia uit eten geweest.
Zaterdag ochtend ben ik naar het vliegveld gegaan om Karlijn op te halen, het was super leuk om haar weer te zien! We zijn met de trein doorgegaan naar Kopenhagen en hebben daar een sightseeing wandel route gedaan. Het was best koud en er lag wat sneeuw maar het was super gezellig, we hebben heel wat foto’s gemaakt. Het was zo fijn om weer even echt te kunnen bijkletsen. Na heel Kopenhagen gezien te hebben, inclusief de kleine zeemeermin, hebben we heerlijk geluncht en lekker geshopt. Vervolgens zijn we naar mijn kamer gegaan en hebben we even lekker gerust. Daarna hebben we heerlijk gegeten met de meiden hier, spelletjes gespeeld en de slappe lach gehad. Het was voor mij heel bijzonder om Karlijn hier zo samen met de mensen van hier te zien, heel leuk!
Daarna zijn we op stap gegaan in KB, lekkere oude muziek en een top avond!

Zondag 9 december hebben we lekker uitgeslapen en zijn we Malmö ingegaan. Er was een soort sneeuwstorm dus alles was wit, heel leuk. Na even geshopt te hebben en wat rond te hebben gekeken zijn we een cafétje ingedoken voor warme choco en een echte Zweedse kanelbullar. Daarna heb ik Karlijn op de trein naar het vliegveld gezet en na een aantal traantjes was dit leuke weekend samen weer ten einde. Thuis heb ik nog een film gekeken met de meiden en zijn we als ultiem brak-zondag moment gaan eten bij Macdonalds. ’s Avond heb ik nog even geskyped met Marc en mijn ouders en thee gedronken met Sofia.

Maandag heb ik lekker uitgeslapen en heb ik heel lang in bed mijn boek liggen lezen. Daarna lekker gegeten met de meiden en ben ik met Inge naar de start van het glazen huis gegaan. Aangezien het hier veel minder bekend is was het niet echt een big-deal. Wel hebben wij natuurlijk wat geld gegeven en het was leuk om er even te zijn. Daarna heb ik met Sofia nog thee gedronken, een film gekeken en gezellig gekletst tot diep in de nacht.

Dinsdag ben ik bezig geweest met mijn paper, gegeten met de meiden, schoongemaakt en een film gekeken s ‘avonds.
Woensdag ben ik naar de dokter gegaan voor de uitslag van mijn bloed maar aangezien er een nieuw computer systeem was, waren er geen dokters, erg raar. De rest van de dag heb ik aan mijn paper gewerkt.
Donderdag heb ik aan mijn paper gewerkt en boodschappen gedaan voor een soort kerst diner met de meiden. Daarna heb ik met Andrea voor school een short track training geobserveerd. Vervolgens zijn we naar een kerkdienst geweest voor de Zweedse feestdag St. Lucia, erg mooi. Daarna hebben we heerlijk met zijn allen gegeten, voor de laatste keer. ’s Avonds was er een “transseksuele party”: alle jongens verkleed als meisjes en andersom. Het was heel grappig en sommige mensen waren echt goed verkleed! Na dit feestje was het tijd voor tea-time met Martin, Inge en Sofia tot in de vroege ochtend.

Vrijdag de 14e begon de dag met paper werk en daarna gaf Lucy met een aantal van haar music buddy’s een privé concertje hier in de keuken, heel bijzonder en leuk! Daarna heb ik lekker gegeten met de meiden en moesten Andrea en Linda en Danieke al afscheid van elkaar nemen i.v.m. met de Lapland trip van Linda en Danieke.

Zaterdag de 15e heb ik ontbeten met Sofia en Lucy, mijn paper afgemaakt en ben ik naar de winkels geweest met Sofia om een koffer van haar op te sturen naar Griekenland. Die dinsdag zou zijn namelijk vertrekken en ze had veel te veel spullen om alles mee te nemen in het vliegtuig. Daarna hebben we nog even leuk gewinkeld. ’s Avonds hebben we gegeten met Lucy, haar vriendje en Andrea. Daarna was het tijd om ons klaar te maken voor de laatste floorparty hier. Sofia had mijn haar en make-up mooi gedaan en vervolgens hebben we nog wat spelletjes gedaan met Lucy en haar vrienden. Het was een leuk maar raar en apart feest, er is van alles gebeurd, een memorabele avond die natuurlijk gevolgd werd door tea-time op de 5e.

Zondag hebben we bij Lucy ontbeten en ben ik vervolgens met Sofia naar Lund gegaan. Daar hebben we rond gekeken en koffie gedronken met Esmee. Het was heel gezellig om nog even een middagje echt met zijn tweeën te zijn. Eenmaal weer thuis hebben we lekker gegeten, een film gekeken en moesten Andrea en ik al afscheid nemen van Martin.

Maandag ben ik met Andrea gaan zwemmen waarna we les hadden op school. Daarna zijn we met Sofia nog één keer warme chocolademelk gaan drinken in de stad en hadden we een aantal cadeautjes voor elkaar gekocht. Eenmaal thuis hebben Andrea en ik voor Sofia gekookt en hebben we alle foto’s van Sofia vanaf het begin gekeken. Dat was wel leuk om samen nog een keer door onze tijd hier te gaan. Daarna hebben we geholpen met het inpakken van Sofia haar spullen en heeft Sofia uiteindelijk bij mij op de kamer geslapen.

Dinsdag was het de dag van het afscheid nemen, Lucy ging voor drie weken naar huis en Sofia ging voorgoed naar huis. Na het helpen met schoonmaken en verder inpakken bij Sofia ging Lucy eerst weg. Daarna heeft Sofia van iedereen afscheid genomen en ben ik met haar meegegaan naar het vliegveld. Na was problemen met extra koffers etc. moesten wij ook afscheid nemen, heel stom! Eenmaal thuis ben ik met Andrea pizza gaan eten en hebben we een filmpje gekeken.

Woensdag de 19e hadden we eerst een presentatie op school en was het daarna tijd voor Andrea om te gaan. Zij ging met de trein naar huis dus ik ben met haar meegegaan naar Kopenhagen Centraal, ook dit was heel stom en verdrietig. Eenmaal thuis ben ik met de helft van de klas een drankje gaan doen en ’s avonds heb ik nog een film gekeken met een aantal mensen.

Donderdag begonnen de rare dagen voor mij hier, Linda, Danieke en Inge waren in Lapland tot en met zondag en Sofia, Lucy en Andrea waren weg. Ik ben maar kerstinkopen gaan doen, heb wat dingen geregeld en ’s avonds hadden we hier een floordinner.
Vrijdag heb ik een film gekeken, boodschappen gedaan en gegeten.
Zaterdag ben ik aan zwemmen, heb ik nog wat inkopen gedaan in de stad, alles was helemaal in de kerstsfeer. Daarna heb ik nog een film gekeken met een aantal mensen hier.

Zondag heb ik wassen gedraaid, mijn tas ingepakt, geskyped en ’s avonds thee gedronken met Linda en Danieke die weer terug waren. Het was heel gezellig om weer even bij te kletsen, hun verhalen over Lapland te horen en alles wat hier gebeurd was te vertellen.

Maandag de 24e ben ik ’s ochtends met de trein door Denemarken richting Duitsland gegaan om met mijn ouders kerst te gaan vieren in Duitsland. Na de trein moest ik een stukje met de ferry en daar stonden Rick, Joeri en Yvon mij op te wachten. Het was heel leuk om hun weer te zien, vooral Joeri had ik al heel lang niet meer gezien! We hadden een leuk appartementje waar we lekker spelletjes hebben gespeeld en rustig aan gedaan hebben. Yvon had zelfs een klein kerstboompje meegenomen dus de kerstsfeer was er ook en ’s avonds hebben we een lekker zelfgemaakt kerstdiner gehad.

Dinsdag regende het de hele dag dus hebben we veel spelletjes gespeeld, gewandeld bij het strand en zijn we ’s avonds bij vapiano gaan eten.
Woensdag regende het minder dus zijn we nog gaan wandelen en vervolgens hebben Rick, Yvon en Joeri mij weer naar de ferry gebracht. Eenmaal thuis heb ik nog wat gedronken met Linda en Danieke die hun vriendjes op bezoek hadden.

Donderdag de 27e was voor mij een tussen dag in Malmö. Ik ben gaan zwemmen, heb mijn tas uitgepakt en koffer voor Berlijn weer ingepakt, heb wat gewinkeld en ’s avonds gezellig met de meiden en hun vriendjes gegeten.

Vrijdag de 28e ging ik ’s ochtends vroeg naar het vliegveld en vloog ik naar Berlijn. Een half uurtje nadat ik mijn koffer had kwam Marc ook aan, heel leuk om hem weer te zien! We zijn met de trein naar de stad gegaan en naar ons hotel. Het was een mooi en goed hotel vlakbij het centrum en een metro halte. De rest van de dag hebben we niet veel gedaan en s ’avonds zijn we heerlijk uit eten geweest.

Zaterdag hebben een bus sightseeing tour gedaan waardoor we meteen heel wat van de stad zagen. Na een tijdje zijn we uitgestapt en hebben we rondgelopen op een leuke kerstmarkt, hierna zijn we doorgelopen naar de plek waar met oud en nieuw alle festiviteiten zouden zijn, de lange en brede straat achter de Brandenburger Tor. Hier hebben we rondgelopen en zijn we in het reuzenrad geweest, heel leuk om de stad beter te zien van bovenaf. Vervolgens zijn we lekker uit eten geweest.

Zondag hebben we nog een aantal gebouwen bekeken en rondgelopen, vervolgens hebben we de bus gepakt en zijn we nog ergens bovenop een kijkje gaan nemen. Daarna zijn we naar een museum gegaan, het was een apart museum met van alles en nog wat maar op zich wel interessant. Hierna hebben we nog een aantal stukken van de Berlijnse muur gezien en zijn we met de metro naar een wijkje gegaan waar we heerlijk tapas hebben gegeten.

Maandag hebben we fietsen gehuurd bij het hotel en zijn we vervolgens door de stad gaan fietsen, dit was heel leuk. Uiteindelijk zijn we naar de grote winkelstraat gefietst en hebben we daar rondgelopen. Vervolgens hebben we ons omgekleed in het hotel en zijn we heerlijk gaan eten bij vapiano. En toen was het tijd voor oudjaarsavond. Rond een uur of elf hadden we ons plekje op straat gevonden na ons door een hele menigte te hebben gedrukt. Het was erg druk maar wel gezellig. We hebben een fles champagne gekocht en uiteindelijk afgeteld en zijn knallend het nieuwe jaar ingegaan. Het was heel bijzonder om met zo veel mensen om je heen in een vreemde stad oud en nieuw te vieren maar heel erg leuk met Marc. We hebben ons nog een tijd vermaakt met muziek en dansen en zijn vervolgens weer naar het hotel gefietst.

Dinsdag hebben we eerst lang uitgeslapen, zijn vervolgens ergens wat gaan eten en toen naar het DDR museum gegaan. Dit was erg interessant. Hierna zijn we nog ergens wat gaan eten en lekker vroeg gaan slapen.

Woensdag hebben we nog een aantal dingen bezichtigd en zijn we naar het Holocaust monument gegaan, erg indrukwekkend. Vervolgens zijn we wat gaan eten en terug naar het hotel gegaan waarvandaan we een taxi naar het vliegveld hebben genomen. Marc zijn vlucht ging een uurtje eerder dan die van mij dus ik heb mij nog even in mijn eentje moeten vermaken maar dat was geen probleem.

Donderdag de 3e heb ik lekker uitgeslapen, mijn koffer uitgepakt, opgeruimd en ’s avonds gegeten met Linda en Danieke.

Vrijdag de 4e ben ik opnieuw naar de dokter gegaan zonder succes, de benodigde dokter was er niet. Vervolgens heb ik mijn foto’s van Berlijn uitgezocht en op internet gezet en gezwommen. S ’avonds weer same old story.

Zaterdag de 5e heb ik met Linda en Danieke de hele dag een kaart spelletje gedaan, taarten gebakken en thee gedronken. ’s Avonds gingen we bij Inge eten, daarna zijn we weer hier heen gegaan om ons om te kleden voor een feestje hier en vervolgens op stap in KB. Dit was weer erg leuk en gezellig.

Zondag was een echte uitbrak dag, ik heb lang uitgeslapen en ben met Linda en Danieke naar de burger king geweest. S’ avonds heb ik nog een film gekeken en mijn vliegticket naar Athene geboekt! Van 12 tot 20 april ga ik Sofia opzoeken, heel veel zin in!

Maandag de 7e ben ik naar de dokter gegaan die mij eindelijk de uitslag van mijn bloed kon geven. Daarna kwam Lucy weer terug dus heb ik daar gezellig mee geluncht. Vervolgens ben ik begonnen met het uitzoeken van foto’s voor mijn fotoboek en heb ik gegeten met Linda en Danieke.
Dinsdag ben ik gaan zwemmen, ben ik begonnen aan mijn tweede paper, heb ik fika gedaan met Lisa in de stad en heb ik ’s avonds met Lucy en haar vriendje gegeten. Daarna was het weer film tijd.
Woensdag ben ik gaan zwemmen, heb ik geskyped met Karlijn en heb ik mijn tas ingepakt voor Oslo.

Donderdag ochtend vroeg was het namelijk tijd voor twee dagen Oslo met Linda en Danieke. Om zeven uur vertrok onze bus die er 7,5 uur over zou gaan doen. In de middag kwamen we aan en hebben we ons hostel opgezocht, een prima hostel, we hadden zelfs een eigen badkamer. ’s Avonds zijn we nog door de stad gaan lopen en hebben uiteindelijk lekker gegeten bij vapiano.

Vrijdag zijn we eerst met de metro naar de ski spring schans gegaan, vanaf hier had je een mooi uitzicht over Oslo. Daarna zijn we naar de beelden tuin gegaan, ook dit was leuk. Het was alleen wel echt koud in Oslo en er lag aardig wat sneeuw. Vervolgens zijn we lekker gaan lunchen en doorgegaan naar het paleis, ook dit was mooi. Hierna hebben we een aantal gebouwen bekeken, een burcht bekeken en souvenirs gekocht. Daarna zijn we naar het Nobel Peace museum geweest, dit was erg interessant en leuk om te zien. Vervolgens zijn we nog door de winkelstraat gelopen en zijn we uiteindelijk weer gaan eten bij vapiano. Het waren twee volle dagen maar helemaal prima voor Oslo. Het was een leuke laatste city trip vanuit Malmö. Om 11 uur vertrok onze bus weer naar Malmö die om 6 uur ’s ochtends weer in Malmö was. Het was nog best te doen een nacht in de bus maar helaas werd ik zaterdag wel heel erg verkouden en grieperig.

Zaterdag ben ik eenmaal thuis eerst gaan slapen en vervolgens aan mijn paper gaan werken. S’ avonds wilden Linda, Danieke en ik op stap gaan maar zijn we na het eten lekker een film gaan kijken en vroeg naar bed gegaan.

Zondag heb ik niet veel gedaan omdat ik ziek was, alleen een beetje aan mijn paper gewerkt. ’s Avonds hadden we nog wel leuk een floordinner. Het was toch wel anders zonder een aantal mensen die al weg zijn.

Maandag was ik nog ziek en heb ik bijna de hele dag geslapen. S’ avonds kwam Inge bij ons eten, dit was gezellig. Ook begon het hier aardig te sneeuwen, alles was wit.

Gisteren voelde ik mij iets beter, heb ik aan mijn paper gewerkt en ben ik met Linda en Danieke naar emporia gegaan. Dit is het grootse winkelcentrum van Scandinavië, niet zo lang geleden geopend in Malmö maar ik was er nog niet geweest. Het was wel grappig om hier even rond te lopen. Daarna zijn we voor de laatste keer bij de IKEA gaan eten. Thuis hebben we nog een leuke film gekeken.

Vandaag was het packing-day voor mij. Ik ben vanochtend begonnen met al mijn spullen in pakken en dat is al aardig gelukt. Zo goed als alles is nu ingepakt. Ik dacht dat het moeilijk zou worden maar het viel eigenlijk wel mee.

Morgen ga ik met Linda en Danieke koffie drinken bij het badhuis op het strand en nog even aan mijn paper werken.

Vrijdag ga ik naar malmöhuset, een museum over Malmö waar ik nog niet ben geweest. Daarna is het tijd om foto’s uit te wisselen met Linda en Danieke. S ‘avonds gaan we voor de laatste keer uiteten met Inge en vervolgens voor de laatste keer op stap, ik heb er nu al zin in!

Zaterdag ga ik mijn kamer schoonmaken en rond een uurtje of vier komt Marc dan aan. Danieke, Linda en ik hebben al bedacht dat we zaterdag nog koken voor Marc, Linda haar vader die hun komt halen en ons. Een soort laatste avondmaal haha.

Zondag ga ik mijn kamer schoonmaken, de bus inladen en met Marc op pad.

Maandag heb ik dan om 9 uur in de ochtend mijn cleaning inspection en vervolgens zal ik met Marc Malmö voorgoed achter mij laten..


De laatste dagen begint het door te dringen dat mijn tijd hier bijna voorbij is, een heel raar gevoel.
Aan de ene kant wil ik wel weer naar huis en iedereen zien, aan de andere kant wil ik hier nog helemaal niet weg. De laatste dagen zijn hier ook allemaal nieuwe mensen gekomen die hier nu gaan studeren, ook raar.

Het zijn 5 geweldige maanden geweest waarin ik heel veel leuke dingen heb gedaan en meegemaakt. Geweldige tripjes gemaakt en geweldige mensen ontmoet.

Waar ik heel blij mee ben is dat ik met Linda en Danieke al heel wat afspraken heb staan voor de komende maanden. We gaan carnaval vieren met Andrea in Breda, op stap in Heerenveen na de laatste wb schaatsen, we gaan op stap in Leeuwarden en Groningen. We gaan elkaar sowieso dus nog vaak zien!

Nu ga ik nog even genieten van mijn laatste dagen hier en veel plezier maken.

Maandag om 10 uur is het tijd om te zeggen: Tot ziens Zweden en welcome back Nederland.

Liefs Yara

  • 16 Januari 2013 - 17:55

    Danieke Bijlsma:

    Leuk verslag Yara! We gaan inderdaad nog even genieten van onze laatste dagen hier!! xx

  • 16 Januari 2013 - 19:27

    Rick, Yvon En Joeri:

    Hoi Yara,

    Ja inderdaad nog een paar dagen en dan kom je alweer terug naar Nederland.
    We hebben genoten van je avonturen en verhalen maar vinden het ook weer heerlijk om je wat meer in de buurt te hebben zodat we elkaar wat vaker kunnen zien en echt beet kunnen pakken!
    Maak er maar een leuk weekend en goede terugreis van met Marc, super dat hij je komt halen.

    Knuffels en kussen van Rick, Yvon en Joeri.

  • 18 Januari 2013 - 16:39

    Van Gendt:

    Hallo Yara, we zijn nét thuis van Sauerland, waar we 5 dagen zijn geweest met Henk en Tini Gorter, was weer erg gezellig, er was flink wat sneeuw en Sauerland is erg mooi, we hadden een fijn hotel, hebben veel gewandeld en 's avonds zitten bridgen, én lekker gegeten en gedronken natuurlijk, ik ben gék op de glühwijntjes daar, goeie reis terug gehad met gelukkig schone wegen, was een makkie!!!nu hier weer lekker de open haard aan en zuurkool met worst!!er waren gisteren hertjes in de tuin zei Irene, ze waren n.b. over het ijs gekomen, wat nog hardstikke dun is, ik zit nu ook steeds te loeren, maar ze nog niet gezien, misschien zijn ze ergens anders er al doorgezakt?hoop het niet!! Yara, we wensen je een héle goeie reis terug, wat fijn, dat Mark je komt halen en gezellig ook, we hopen je gauw weer te zien hier of in Zoetermeer, nogmaals goeie reis, dikke kus van ons twee O&O!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Malmö

Studeren in Malmö

Half jaar studeren in Malmö

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2013

Bye bye Malmö

07 December 2012

Lapland

06 November 2012

Russia!

16 Oktober 2012

I like Malmö!

15 September 2012

Back in Malmö, I survived friluftsliv!
Yara

Actief sinds 01 Sept. 2009
Verslag gelezen: 559
Totaal aantal bezoekers 21183

Voorgaande reizen:

04 September 2014 - 02 December 2014

Stage lopen in Australië

14 Augustus 2012 - 20 Januari 2013

Studeren in Malmö

08 November 2009 - 13 Maart 2010

Cuernavaca.Phoenix.Santa Barbara.Vancouver.Nelson

Landen bezocht: