Malmö! - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Yara Gendt - WaarBenJij.nu Malmö! - Reisverslag uit Malmö, Zweden van Yara Gendt - WaarBenJij.nu

Malmö!

Blijf op de hoogte en volg Yara

18 Augustus 2012 | Zweden, Malmö

Hier zit ik dan aan mijn bureau in mijn kamer uitkijkend over de hele stad.
Ik zal beginnen bij het begin en de afgelopen week doornemen.

Vrijdag ochtend zijn Rick, Yvon, Joeri, Marc en ik met twee auto’s vertrokken richting Duitsland. Sophie, Karlijn en Marloes kwamen ons uitzwaaien nadat de auto’s helemaal waren volgepropt.
We vertrokken eerst naar Hamburg waar we vrijdag aan het einde van de dag aankwamen en zondag ochtend weer weg zijn gegaan. We hebben geshopt, door de stad en een heel leuk park gelopen en lekker gegeten. Zondag ochtend zijn wij vertrokken naar Malmö, met de auto op de boot en vervolgens over de brug vanaf Kopenhagen. ’s Avonds ben ik met Marc na het eten alvast gaan kijken waar ik zou gaan wonen en hebben we de gebouwen van buitenaf gezien.
Maandag zijn we met z’n allen naar Kopenhagen gegaan en hebben we een leuke rondvaarttocht gemaakt. Daarna lekker rondgelopen, geshopt en gegeten. Marc is vanuit Kopenhagen vertrokken naar huis (niet leuk!) en Rick, Yvon, Joeri en ik zijn gaan eten bij het hard rock café.
Dinsdag had ik mijn eerste introductie dag die bestond uit het ophalen van de sleutel van mijn kamer, het kopen van een boek voor mijn Zweedse les en nog wat andere dingen. Er zijn 4 andere meiden uit Utrecht die hier gaan studeren en 1 jongen, die heb ik toen ook ontmoet.
Samen met Rick, Yvon en Joeri heb ik al mijn spullen naar mijn kamer gebracht, de meeste spullen uitgepakt en zijn we naar de Ikea gereden om wat kleine leuke dingetjes te kopen. Mijn kamer is erg groot, 24m2 inclusief badkamer, en is op de 9e verdieping. Ik zit in een gebouw dat Rönnen heet en waar alleen maar internationale studenten wonen. Het gebouw heeft 9 verdiepingen en vanaf de 5e heeft elke verdieping ongeveer 25 kamers en één grote keuken. Met een speciale sleutel die iedereen heeft kan je alleen naar je eigen verdieping toe en je eigen kamer in.
Na alles een klein beetje op orde te hebben gekregen in mijn kamer zijn we met z’n vieren uit eten gegaan in het leuke centrum. Malmö is een redelijk grote stad met een aantal hele leuke pleintjes waar allemaal cafétjes en restaurantjes aan zitten.
Woensdag hebben we met z’n vieren ontbeten en begon mijn echte introductie. We kregen algemene informatie over de universiteit en de komende weken. Vanaf donderdag 16 augustus tot en met donderdag 30 augustus heb ik elke dag van 9 tot 12 Zweedse les. Elke middag is er een introductie programma. Na school ben ik de stad in gegaan om een Zweedse simkaart met internet te kopen en internet voor op mijn laptop. Mijn Nederlandse nummer gebruik ik niet meer, alleen mijn Zweedse: 0721551916. Dinsdag avond heb ik met alle Nederlandse mensen uit Utrecht gegeten en boodschappen gedaan, dit was erg gezellig.
Donderdag ochtend begon de Zweedse les en hebben we woorden en zinnetjes geleerd zoals, “Hoe heet je?” “Vad heter du?” “Ik heet Yara.” “Jag heter Yara.” “Waar kom je vandaan?” “Varifrån kommer du?” “Ik kom uit Nederland.”“Jag kommer från Nederländska.”
Bij mij in de groep zitten vier andere Nederlandse meiden; Andrea(UU), Caroline(UU), Iris(Pabo op Haagse Hogeschool) en Linda(Leeuwarden). Verder zitten er veel Duitse mensen bij, een meisje uit IJsland en mensen uit Oostenrijk. De hele groep internationale studenten bestaat voor een heel groot deel uit Australiërs, een heel groot deel Duitsers, veel Nederlanders en verder Fransen, Spanjaarden, één Grieks meisje, Polen, etc.
Na de Zweedse les ben ik met Andrea en Marinka(UU) even naar de winkels gegaan en hebben we een broodje gegeten. Vervolgens hadden we een computer introductie wat niet op de computers kon omdat er een steen op het dak was gevallen(??). Na de computer introductie waren er ESN games. ESN is een soort organisatie voor de internationale studenten die een deel van het intro programma verzorgen en later allemaal tripjes organiseren. We hebben in steeds wisselende groepjes sportspelletjes gedaan. ’s Avonds heb ik met Andrea en Marinka gegeten.
Vrijdag begon de dag weer met Zweedse les, een paar tussenuren en toen de Crayfish Hat Factory. Aangezien heel Malmö een week op zijn kop zou gaan staan i.v.m. het Malmö festival gingen wij hoedjes maken. Het Malmö festival schijnt geweldig te zijn en de leukste week van het jaar voor de stad. Waarschijnlijk begon onze introductie dus zo vroeg om dit mee te kunnen maken. We hebben mooie hoedjes gemaakt voor die avond. ’s Avonds was namelijk de opening op een plein met allemaal lange houten sta tafels waaraan iedereen stond te zingen, te zuipen en kreeft te eten. Het was super om erbij te zijn, Malmö University had een aantal tafels voor ons gereserveerd. Tijdens de Zweedse les hadden we een aantal liedjes (die iedere Zweed kent) geleerd die we met z’n allen ten horen hebben gebracht. Het begon al om 17.00 uur dus om 21.30 uur stopte de band en ben ik naar huis gegaan met een Grieks meisje, Sofia.
Vanochtend heb ik eindelijk lekker uit kunnen slapen en ben ik met een groepje op pad gegaan om een fiets te vinden. Iedereen wil een fiets kopen maar er zijn niet zoveel tweedehands fietsen dus het is een lastig karwei. Ruim boven mijn budget heb ik er nu wel één gevonden die ik zo ga ophalen, dus ik ben heel blij!!
Aan het einde van de middag is er een zombie walk flashmob in het centrum waar we heen gaan, ik ga alleen kijken. Daarna is er vanaf 18.00 uur een feest georganiseerd door ESN dus ik ben erg benieuwd.
Morgen ga ik lekker eerst uitslapen en dan met een boel mensen naar het strand. Het schijnt heel leuk te zijn op het strand dus ik ben benieuwd, het is hier ongeveer 25 graden dus dat is wel lekker.

Pfoee dat was mijn verhaal, de afgelopen week was echt slopend, iedereen is super moe. De hele dag is het Engels, Nederlands, Engels, Nederlands praten, alles is nieuw, iedereen is nieuw en we moeten elke dag vroeg op. De komende weken gaan net zo worden met elke ochtend Zweedse les en ’s middags activiteiten. Vanaf 3 september begint mijn echte les, Physical education and sports from a swedish perspective. Een heleboel mensen die ik tegen ben gekomen gaan ook dit van doen, alleen al 5 Nederlanders, dus dat gaat heel leuk worden.

Als iemand wil skypen met mij, laat het weten via whatsapp of sms dan gaan we een tijd proberen af te spreken!
Volgens mij is het in Nederland super lekker weer dus geniet er allemaal van!
Straks zal ik een aantal foto’s op een site zetten en hier de link geven.
Xx Yara

  • 18 Augustus 2012 - 16:59

    Yvette:

    Superleuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt daar! Wel een slopend programma lijkt me. Nog heel veel plezier en we houden contact!

  • 18 Augustus 2012 - 16:59

    Yvette:

    Superleuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt daar! Wel een slopend programma lijkt me. Nog heel veel plezier en we houden contact!

  • 18 Augustus 2012 - 17:02

    Yvette:

    Als mijn reactie twee of drie keer verschijnt, komt dat doordat mijn telefoon irritant doet ;)

  • 18 Augustus 2012 - 17:19

    Sophie:

    Klinkt super Yaar! Ben stiekem wel een beetje jaloers hihihi. We komen snel een weekendje langs!

  • 18 Augustus 2012 - 23:55

    Rick & Yvon:

    Hallo lieverd,
    Heerlijk om je verhaal te lezen, we genieten met je mee.
    Fijn dat je een fiets hebt.
    Het is in Nederland erg warm, vandaag leuke dag met vrienden van Joeri in Loosdrecht gehad. Tot gauw, knuffel.xxx

  • 19 Augustus 2012 - 00:57

    Marloes:

    Hey yaarie!! Mooi dat je daar nu een beetje gesetteld hebt, en je hebt echt een ruime kamer! Ik wil fotos zien hahah!! Ik zit nu nog in de dominicaan maar wil graag skypen als je tijd hebt! Veel plezier daar en geniet ervan! Xxxxxxxx

  • 19 Augustus 2012 - 21:51

    Oma Joke!!!en Opa Gerard En Joery!!!!:

    Hallo Yaartje, wat fijn, dat we weer op de hoogte worden gehouden van jouw wel en wee daar, wat super interressant weer he, nieuwe mensen, nieuwe omgeveing, nieuwe taal!!!wij hadden vandaag een fijne dag met Joery, eerst rondhe trilvenen gefietst en vanmiddag naar Breukelen, waar een goeie kazzband was, en daarna een 50koppig koor, hardstikke goed en hardstikke warm, Joertje ligt hier achterme in bed en z'n oogies zijn reeds half dicht, de groeten en een kusje van 'm....oké tot gauw, dikke kus Oma!!!!

  • 20 Augustus 2012 - 11:42

    Karlijn:

    Yaap! :D

    Eindelijk, en met heel veel plezier heb ik ook je eerste verhaal gelezen! Het klinkt daar heerlijk en super gezellig!! En op de foto's ziet er het precies zo uit:D
    Ook al zijn de eerste indrukken slopend, ze zijn wel super gaaf dus geniet ervan!
    Je kamer klinkt trouwens ook echt super!! (FOTOOOOO!!!;))
    Ik blijf je volgen meid, en ik sms je van de week even voor een Skype date!

    Heel veel plezier en succes!!
    xxxxxxxxxxxxxxxx

  • 20 Augustus 2012 - 21:42

    Jessica:

    Leuk, leuk, leuk!! Geniet ervan en we houden contact! X

  • 22 Augustus 2012 - 15:12

    Lizzy:

    Dat zweeds klinkt echt leuk! Wel super moeilijk lijkt mij... Heel veel plezier daar en geniet ervan, 25 graden is dikke prima!!

    DIKKE KUS! <3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Malmö

Studeren in Malmö

Half jaar studeren in Malmö

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2013

Bye bye Malmö

07 December 2012

Lapland

06 November 2012

Russia!

16 Oktober 2012

I like Malmö!

15 September 2012

Back in Malmö, I survived friluftsliv!
Yara

Actief sinds 01 Sept. 2009
Verslag gelezen: 432
Totaal aantal bezoekers 21181

Voorgaande reizen:

04 September 2014 - 02 December 2014

Stage lopen in Australië

14 Augustus 2012 - 20 Januari 2013

Studeren in Malmö

08 November 2009 - 13 Maart 2010

Cuernavaca.Phoenix.Santa Barbara.Vancouver.Nelson

Landen bezocht: