Yarita - Reisverslag uit Cuernavaca, Mexico van Yara Gendt - WaarBenJij.nu Yarita - Reisverslag uit Cuernavaca, Mexico van Yara Gendt - WaarBenJij.nu

Yarita

Door: Yara

Blijf op de hoogte en volg Yara

07 December 2009 | Mexico, Cuernavaca

¡Hola!

Het was weer een week die voorbij is gevlogen!

Maandag ben ik eerst weer gewoon naar school geweest natuurlijk. Waar ik vervolgens duizend keer sorry heb gezegd tegen het superlieve mannetje van de excursies.. Na de lunch had ik zin om de stad in te gaan, eerst heb ik even alleen rondgelopen en later kwam Isaac ook.
Samen hebben vervolgens avond gegeten in Gallerias, als echte niet-Mexicanen, bij de McDonald’s.
Er is een restaurant vlak bij school waar ze op dinsdag pizza’s voor de halve prijs hebben. Dat wilden we natuurlijk wel eens zien dus daar heb ik dinsdag met Nienke, Susan en een Franse vriend van hun gegeten. Zoals zij al zeiden was die jongen een beetje raar maar op zich wel aardig. Toen we weer naar huis wilden gaan begon het te REGENEN(!). Dus toen ik eenmaal thuis was ben ik de rest van de middag lekker op mijn kamer gebleven. Woensdag was er nog iets stoms op school gebeurd. Ik ging ergens buiten aan een tafeltje zitten en ik zag een portemonnee liggen, even verderop zat een Mexicaanse jongen dus ik vroeg of het van hem was. Hij kwam naar mij toe en zei van niet maar hij brabbelde nog iets en liep er toen mee weg richting een kantoortje. Ik dacht dus dat hij hem naar de gevonden voorwerpen ofzo ging brengen. Even later kwam het Duitse meisje in paniek naar mij toe, of ik haar portemonnee had gezien. Dus ik vertelde dat die jongen hem had meegenomen en dat ze naar de gevonden voorwerpen moest gaan. Die jongen bleek hem daar uiteindelijk afgegeven te hebben maar had wel eerst het geld eruit gehaald. Dat Duitse meisje was onwijs boos op mij dat ik hem aan die jongen had meegegeven, al haar pasjes enzo zaten er nog wel in. Ze is nu nog steeds boos, ondanks dat ik al twee keer sorry heb gezegd, ik vind het een beetje stom, zij is hem tenslotte verloren, niet ik.
Maargoed woensdag zijn Nienke, Susan en ik na school de stad in gegaan om eerst een mijter te maken en vervolgens à la “Waar is Wally”, “Donde está Sinterklaas” foto’s te maken. Het resultaat staat op mijn foto site. Daarna gingen we nog even wat drinken en kwam er opeens een jongen vragen of hij onze wenkbrauwen mocht tekenen. Van zijn leraar moest hij allemaal verschillende wenkbrauwen tekenen om te oefenen. Van ons mocht dat natuurlijk wel en daarna hebben we nog een tijdje met hem zitten praten. Donderdag was het heel erg grappig op school. De leraar, een jongen van eind twintig, vertelde over de machtsverhoudingen in México. Het blijkt hier zo te zijn dat het idee van “klant is koning” omgedraaid is. Voor een taxi chauffeur bijvoorbeeld moet je altijd wisselgeld hebben. Je kunt nooit betalen met groot geld en als je niet anders hebt moet jij het ergens gaan wisselen. Dit had allemaal te maken met het feit dat México meer dan 500 jaar gelden is veroverd door de Spanjaarden en daardoor iedere Mexicaan zich altijd onderdanig opstelt. Hij begon een heel verhaal dat daarom het Mexicaanse voetbalteam niet zo goed is. Hij zei dat hun techniek heel goed is, vergelijkbaar met die van Argentinië, Brazilië, etc. Maar de mentaliteit van iedere Mexicaan zorgt ervoor dat ze verkrampen als ze tegen over een tegenstander staan. Ik heb me helemaal kapot gelachen in de klas om dit verhaal samen met die Japanse jongen. De leraar zei zelfs dat wanneer hij bijvoorbeeld heel erg had geoefend op een trucje en het goed kon, als hij dat dan aan mensen liet zien, hij opeens niets meer kon. Dat kwam volgens hem allemaal door de “veroveraar – veroverde” gedachte. Na school heb ik weer een lekker rustig middagje gehad. Ik wilde wel ergens heen maar het was weer aan het regenen. Vrijdag kwamen Nienke en Susan bij ons lunchen. Eerst gingen we Kytzia uit school halen, eigenlijk moest ze nog iets doen op school maar ze wilde per se mee naar huis om mijn vrienden te zien. Ik mocht het menu samenstellen, dus we aten sopa de pasta, molletes en rijst. Het eten was natuurlijk weer heerlijk en we hadden zowaar tomaten door de sla in plaats van alleen blaadjes sla. Na de lunch hebben we de Sinterklaas foto’s op mijn computer gezet en het als een cadeau verzonden naar onze ouders. We wilden eigenlijk zaterdag naar Taxco gaan maar Nienke werd erg grieperig dus besloten we zondag te gaan. Daardoor kon ik wel weer leuk uitgaan op vrijdagavond. Ik werd om 11 uur opgehaald door Isaac, zijn vriend Oscar en het broertje van Oscar. We wilden weer naar Krishna gaan maar je moest daar opeens je ID laten zien. Ik had dat niet bij mij en dat was deze keer een probleem. Dus toen zijn we met nog een vriend van Isaac doorgereden naar een andere plek. Daar was het heel gezellig, er was een wat lossere sfeer en er waren wat minder rijke mensen denk ik. Ik heb het weer heel erg naar mijn zin gehad. Zaterdag eerst lekker uitgeslapen en vervolgens ben ik naar het huis waar Nienke en Susan wonen gegaan. Daar hebben we een heerlijk Nederlands middagje gehad. Eerst pannenkoeken gebakken en heerlijk opgepeuzeld en vervolgens lekker Greys Anatomy gekeken op mijn laptop. Toen de moeder van hun vriendin, van wie het huis is, thuiskwam werd ik ook nog eens uitgenodigd voor het avondeten. Dus hebben we heerlijk aan een mooi gedekte tafel avond gegeten met zijn vieren. Die vrouw was echt onwijs aardig en kon heerlijk koken. Aardappels met vlees dit keer.
Zondag zijn we met de bus naar Taxco gegaan, Nienke en Susan voelden zich niet helemaal top want die waren die avond ervoor nog uitgeweest met vrienden van die Mexicaanse vriendin. Alleen al de bus reis van anderhalf uur erheen was heel erg mooi. Cuernavaca ligt al op een aardige hoogte en Taxco is nog meer bergop. Het was een rit door de bergen met prachtige landschappen. Taxco was heel mooi, alle huisjes zijn er wit en er rijden bijna alleen maar kevers. Alle taxi’s zijn ook witte kevers en alle bussen zijn van die witte, oude BMW busjes waarvan de schuifdeur standaard open is. We hebben in zo’n busje gezeten voor een kort stukje door de stad. Het stadje is heel toeristisch en bekend om het zilver wat daar uit de mijnen wordt gehaald en wordt verkocht. Bijna alle winkeltjes zijn sierraden/zilver winkels. De dag ervoor was de laatste dag van een week lang durend feest in de stad geweest, daarom wilde wij ook zaterdag gaan. Maar het was een relaxed stadje, we hebben wat gedronken, wat gegeten, kerk bekeken en wat marktjes afgestruind. Alle musea waren dicht maar dat was niet zo erg, ook mochten we nog ergens kijken hoe ze van het zilver sierraden maken. Als laatste gingen we nog met zo’n zelfde busje helemaal naar boven waar een heel groot beeld stond. Je had daar een heel mooi uitzicht over het hele stadje, alle witte huisjes. Het was daar wel heel hoog, dat voelden we alle drie wel een beetje. De rit erheen heb ik een dikke blauwe plek aan overgehouden. Nee, ik ben niet uit de bus gevallen maar het scheelde niet veel. Ik zat aan de kant van de open deur en er zat een soort klein hekje op dat bankje zodat ze er niet uit kon glijden. Aangezien het een beetje proppen was en ik natuurlijk heel groot ben voor hun begrippen zat dat hekje gedurende de 15 minuten durende reis naar boven ongeveer in mijn been. Mooi aandenken dus aan een leuke maar hele toeristische stad. Nadat we weer veilig beneden waren in een dit keer minder vol busje zijn we naar het busstation gelopen. Daar namen we de bus van half zes terug naar Cuernavaca. Eenmaal terug zijn we nog even snel naar de supermarkt gegaan en daarna allemaal lekker vroeg gaan slapen.
Het is zo raar, ik heb hier opeens nog maar twee weken te gaan, nog maar één weekend, komend weekend. Die zaterdag daarna vertrekt mijn vliegtuig namelijk om negen uur ’s ochtends vanuit Ciudad de México naar Phoenix.
Vandaag bleken er een aantal nieuwe mensen op school te zijn gekomen, que bueno. Susan en ik zitten nu in de ochtend met een vrouw van 50+ uit California en een soort mannelijke activist van 50+ uit Canada in de klas. Hij zei dat hij dicht bij Vancouver woonde dus ik was meteen één en al oor. Maar helaas, hij vond de Olympische Spelen verschrikkelijk en had een hekel aan zulke evenementen. Hij heeft ook nog geen moment gelachen en is bloed serieus terwijl de lerares veel lacht en grapjes maakt. Het is op zich wel leuk dat er nieuwe mensen zijn, ze blijven allebei twee weken dus ik zit in ieder geval niet alleen als Susan en Nienke komend weekend vertrekken. In de middag is er een man uit NY bij ons in de klas gekomen. Hij had nog al een zware eerste dag want hij werd flink aangepakt door de leraar.
Morgen weer lekker naar school en waarschijnlijk even naar de kapper om mijn pony te laten knippen.

Foto´s staan weer op http://picasaweb.google.nl/yaravg

Adios.


  • 08 December 2009 - 06:49

    Rick Yvon Joeri:

    Hoi Yaartje,

    Weer een heerlijk verhaal! Ik ga nu gauw ontbijten en Joeri naar school brengen. Vanavond skypen?
    X x x x x x Rick

  • 08 December 2009 - 08:43

    Yvon:

    Hallo Yara,

    Mooi verhaal, heb zitten smullen toen ik het las!
    De tijd gaat vlug als je zoveel beleefd.
    Fijn dat er nieuwe mensen op school zijn gekomen.
    Nou veel plezier nog , dikke x

  • 08 December 2009 - 08:54

    Karlijn:

    Yaaaaaaar!
    Wat een leuk verhaal weer. Ik vind het echt zo tof dat je zo veel verschillende en leuke dingen meemaakt! En dat "waar is sinterklaas" mailtje wasnog best lastig! Ik kon het een paar keer serieus niet vinden:P Gaan we snel weer een keertje skypen?
    Dikke kus xxxx

  • 08 December 2009 - 12:35

    Sophie:

    jaaa je sinterklaas cadeautje was echt leuk! en k zal snel het mailtje beantwoorden maar ik moet momenteel dicht bij de wc blijven door het eten van gister, helaas.

  • 08 December 2009 - 13:33

    Joeri:

    Hallo zus,
    Ik heb heel veel geld voor mijn verjaardag gehad. Ik zit nu op school en maak allemaal dingen voor de kerstmarkt. We gaan boterkoek verkopen. Net heb ik ook een kerstsok gemaakt. Groetjes van de hele klas en de juffen.
    knuffel Joeri

  • 08 December 2009 - 15:26

    Steven:

    Hee Yaar,

    Wat leuk dat je toch iets aan Sinterklaas hebt gedaan. Dat busje ziet er inderdaad wel erg veilig uit. ;)

    Geniet van je laatste twee weken in Mexico en daan naar de States!

    adiós y cuidar!


  • 09 December 2009 - 16:25

    Mia:

    Hi Yara, Wat gaat de tijd gauw om he ,als je plezier hebt!!!!en uit je brief te merken heb je dat, geen spoor van heimwee???
    Hier is 't kouder geworden, waarschuw je maar vast want je bent hier voor je 't weet!!!!
    Daag nog 'n goeie week (of is 't meer?)daar!!! Goeie reis! Mia

  • 10 December 2009 - 04:20

    Monique:

    hoi Yara!

    mooi lang verhaal, leuk hoor, geniet nog van je laatste 2 weken in het warme mexico! Wij hebben Sinterklaas ook op bezoek gehad in Canada, de arme man had het erg koud en was met skien door zijn rug gegaan, maar dat mocht de pret niet drukken!
    Liefs,
    Monique

  • 10 December 2009 - 09:38

    Ans Van Der Veen :

    Hallo Yara,

    Wat leuk om in jouw verhalen o.a. te lezen over de avonturen van Nienke en Susan. Via hun weblog en de mailtjes en telefoontjes van Susan blijven we ook aardig op de hoogte.Jullie genieten er flink van en de foto's laten ook een prachtige zonnige omgeving zien.Ik wens jou heel veel plezier op je verdere reis.

    Dag, Ans (moeder van Susan)

  • 10 December 2009 - 16:28

    Oma Joke!!:

    Hoy Jaartje, wat een leuk verslag, leuk om dat allemaal te volgen em dat je zoveel ziet is ook fantastisch(behalve dan die gemiste excursiehaha) wij zijn hier ook aan ons laatste weekendje bezig, Maandag a.s. zijn we weer in Lossdrecht, vandaaruit mailen we wel weer!! Goeie reis naar Phoenix en doe ze daar allemaal de groeten!!Liefs Opa en Oma!!

  • 14 December 2009 - 16:59

    Jo-Ann:

    super leuk je berichtjes? Heel veel plezier daar en ik kijk uit naar de volgende post en foto's !
    x

  • 18 December 2009 - 10:15

    Yvon:

    Hai Yaar,

    Wat een leuke foto's. Het plezier spat ervan af. Volgens mij hebben Lien en jij het erg gezellig met elkaar, en komen juliie tijd te kort.
    Nog even en dan op naar Phoenix.
    Dikke knuffel.
    Yvon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Cuernavaca

Cuernavaca.Phoenix.Santa Barbara.Vancouver.Nelson

Recente Reisverslagen:

12 Maart 2010

Einde van een super avontuur

04 Maart 2010

THE Olympic Games

09 Februari 2010

Alweer op een nieuwe plek

17 Januari 2010

America baby!

22 December 2009

Eindelijk!
Yara

Actief sinds 01 Sept. 2009
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 21234

Voorgaande reizen:

04 September 2014 - 02 December 2014

Stage lopen in Australië

14 Augustus 2012 - 20 Januari 2013

Studeren in Malmö

08 November 2009 - 13 Maart 2010

Cuernavaca.Phoenix.Santa Barbara.Vancouver.Nelson

Landen bezocht: