Eerste weekje down under! - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Yara Gendt - WaarBenJij.nu Eerste weekje down under! - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Yara Gendt - WaarBenJij.nu

Eerste weekje down under!

Blijf op de hoogte en volg Yara

15 September 2014 | Australië, Airlie Beach

Donderdag 4 sep was de grote dag dat het allemaal begon. Mijn reis van drie maanden naar Australië en Nieuw-Zeeland stond op het punt te beginnen. De dagen ervoor heb ik mijn koffer ingepakt en de laatste dingentjes gekocht, ik was er klaar voor!

De eerste vlucht ging van Amsterdam naar Bangkok en duurde 12 uur. Gelukkig zat het vliegtuig niet vol dus had ik de stoel naast mij vrij. Helaas heb ik wel veel overgegeven en voelde mij niet zo best. Ik had ervoor gekozen een dag in Bangkok te hebben in plaats van een paar uurtjes zodat ik de stad even in kon gaan. Na wat gestoei met trein kaartjes zat ik in de airport trein naar de stad. Ik had niets voorbereid dus was van plan uit te stappen waar de meeste mensen uit zouden stappen. Helaas voelde ik mij zo beroerd en wist ik niet echt wat ik moest doen dus ben ik na een uurtje weer terug naar het vliegveld gegaan. Hier moest ik erg lang wachten op mijn volgende vlucht. Gelukkig kon ik een Thaise voetmassage laten doen, waarbij een vrouw op mijn voet bleef slaan met de kreet “RELAX!”…

Mijn vlucht naar Taipei, van 3,5 uur, was uiteindelijk erg vertraagd door man met handboeien en een rare man die later het vliegtuig in kwam en er toch weer uit ging. Hierdoor moest ik rennen op het vliegveld van Taipei naar vliegtuig nar Sydney, ik had 5 minuten. Hierdoor had ik niet verwacht dat mijn bagage mee zou gaan maar dat is toch gelukt en deze vlucht duurde 9 uur. Eenmaal in Australië was ik voorbereid om al mijn visum papieren te tonen bij de douane maar het ging heel makkelijk snel en prima en ik had niks nodig.

Daar stond iemand van Australian Backpackers mij op te wachten, dit was fijn en heb ik even iets gegeten want ik was leeg. Letterlijk en figuurlijk, het was namelijk half 12 s ‘ochtends. Toen zijn we naar het hostel met de auto gegaan, het was een uurtje rijden, naar Coloroy beach, ver boven Sydney.

Toen begon mijn eerste echte hostel experience die ook meteen niet zo best was. Ik sliep met een oudere man van in de 50/60 op een kamer die daar al een aantal jaar woonde en dat nog lang bleef doen… Verder was er nog een Nederlandse party jongen. De mensen in het hostel waren allemaal niet helemaal mijn type en stonden niet echt open voor een praatje, de meeste kwamen om half 3 s ’middags uit hun bed rollen na het stappen. Eén meisje ging voor een ticket op een tablet kijken en riep: “Oh je schrijft Cairns zeker niet met de K..?” Dat was het niveau naar mijn idee.

In het hostel is een kantoortje van Australian Backpackers waar zij ook allemaal trips en tours boeken voor je. Daar ben ik heengegaan en hebben we gekeken wat ik zou gaan doen. Daarna ben ik naar het strand gelopen dat aan de andere kant van de weg was, heb ik met mijn ouders gebeld en ben ik gaan eten bij een pizzeria. Gelukkig kwam ik via vrienden van mijn ouders in contact met en Nederlandse jongen (Nard) die net naar Sydney was verhuisd mijn zijn vriendin vanuit Azïe. Van hun kreeg ik allerlei sightseeing tips voor de volgende dag en heb ik afgesproken om samen te eten.

Na een slechte nacht, ging ik de volgende dag Sydney in met de bus. Op aanraden van Nard uit de bus gegaan bij Queen Victoria Building, een shopping mall. Vanaf daar ben ik naar het ferry punt gelopen, Opera house en de botanische tuinen. Toen heb ik de ferry naar Cookatoo Island genomen van 30 min, heel gaaf. Ik wist helemaal niet dat Sydney uit zoveel heuvels, water en eilanden bestond, hele leuke stad!

Vervolgens ben ik met de trein naar Surrey Hills gegaan, een juppen wijkje met leuke winkeltjes en cafétjes. Daar heb ik rondgelopen, het deed mij denken aan Santa Barbara. Ik liep op een gegeven moment langs een tentje waar een hele lange rij buiten voor stond, het bleek een ijszaak te zijn. Op de terugweg, toen de rij weg was, heb ik daar natuurlijk even een goddelijk ijsje gehaald.

Toen ben ik weer met de bus naar het ferry punt gegaan en daar Nard en Joming gemeet en samen rondgelopen in haven en gegeten. ’s Avonds ben ik terug naar het hostel gegaan en daar heb ik mijn koffer herpakt voor de 2 weken reizen.

De volgende ochtend heb ik mijn reis gepland voor komende twee weken en geboekt. Na twee slechte nachten slapen en realisatie dat het hostelleven niet helemaal aan mij besteed is besloot ik privé kamers te nemen in de hostels, dit leek mij veel fijner.
Daarna ben ik met een shuttlebus naar het vliegveld gegaan. Ik zou eigenlijk mijn koffer achterlaten in Sydney en die dan weer ophalen voor ik naar Canberra zou gaan. Dit ticket bleek alleen super duur te zijn en dus was het goedkopen om mijn koffer mee te nemen en niet meer langs Sydney te hoeven gaan. Helaas moest ik hierdoor wel heel veel extra betalen om mijn koffer mee te krijgen van Sydney naar Brisbane. Vanaf daar ben ik met een greyhound bus naar Byron Bay gegaan. De bus had ik nog bijna gemist omdat ik bij de airport terminal stond ipv de gewone terminal. Gelukkig kwam er op het vliegveld ook één langs en die wilde mij wel even afzetten.

Na een aantal uren in de bus kwam ik ’s avonds aan in Byron Bay, een kuststadje. Hier sliep ik in het Arts Factory hostel. Volgens meerdere mensen een super leuk hostel, ik kreeg de schrik van mijn leven toen ik alleen maar hippies en mensen met dreadlocks er rond zag lopen.. Niks mis mee, erg aardig alleen niet echt iets voor mij. Heel vervelend, het is hier om 18 uur al donker en dan kan je dus niet echt iets meer doen.. Mijn eerste avond midden in het bos in het Arts Factory hostel was dus niet helemaal geslaagd.

De volgende ochtend heb ik meteen een kajak tour met dolfijnen geboekt. Ik had nog even de tijd dus heb een fiets gehuurd en ben gaan wandelen vanaf het strand naar de vuurtoren, een hele mooie wandeling van twee uur. Op de weg terug zag ik al allemaal helikopters boven het strand cirkelen en veel mensen op het strand. Eenmaal bij het hostel aangekomen bleek dat er een fatale haai aanval was geweest op een zwemmer, 15-20 meter uit de kust… Alle tours waren dus geannuleerd. Erg jammer, het hele dorp had het erover, dit was al in geen jaren meer gebeurd.

Ik ben maar weer terug naar het strand gefietst en ben daar weer naar de vuurtoren gelopen, nu met goede schoenen aan en in een rustiger tempo. Veder heb ik nog was winkels bekeken en wat gedronken. Uiteindelijk ben ik terug naar het hostel gegaan en heb ik foto’s op internet gezet. S ’avonds was er een talent show in het hostel, verschillende mensen traden op, dit was wel leuk.

De volgende ochtend om 05.45 uur werd ik opgehaald door een taxi en naar de bus stop gebracht. Vanaf daar bus ben ik met een greyhound naar Noosa gegaan. In de bus heb ik een jongen, Brits, ontmoet die het zelfde schema had als ik voor de komende dagen, erg gezellig. Na zes uurtjes kwamen we aan in Noosa in ons hostel en zijn we naar het strand gelopen, hebben we geluncht, en gerelaxt. Vervolgens moesten we wachten op een meeting voor onze Fraser Island tour die avond.

Het bleken 11 hele leuke mensen te zijn, 2 jongens uit Denemarken, een meiden tweeling uit Leeuwarden, drie meiden uit Noorwegen, een jongen uit Hawaii, een meisje uit Duitsland en een meisje uit USA en die jongen uit UK.
S ’avonds hebben we wat gedronken en de volgende ochtend moesten we om 7 uur klaar staan bij de bus. Hiermee gingen we naar Rainbow Beach, vanaf waar we met 2 jeeps naar de pont naar Fraser Island reden. In de voorste jeep zat de gids en in de achterste jeep zaten de 6 mensen die om de beurt zouden gaan rijden op het eiland. Een hele leuke en gezellige groep mensen.

De eerste dag hebben we geluncht, zijn we naar een soort poeltje bij de zee gegaan, in de oceaan kan je niet zwemmen door het gevaar van de vele haaien die er zwemmen en daarna zijn we naar een shipwreck gegaan. Vervolgens naar ons “resort” waar we drie 4-persoons kamers hadden. Hier hebben we gezellig gegeten en s ’avonds drank spelletjes gedaan en gefeest.

De volgende ochtend zijn we naar een mooi meer gegaan, na een wilde rit erheen, naar een ander meer met allemaal kleine schildpadjes en toen naar een soort aflopende creek met stroming. ’s Avonds heb ik met de andere twee Nederlandse meiden gekookt en hebben we daarna weer gedronken en gekletst en het leuk gehad.

De volgende ochtend was ik de enige die nog niet gereden had en mocht ik een klein stukje naar zandduinen met een prachtig meer erin rijden, en vervolgens helemaal terug naar de ferry en de loods. Het was best een heftig stuk, eerst gewoon op het strand en later ook echt in heel zacht en diep zand, het was echt geweldig om te doen! Maar ook wel een beetje spannend haha.

Eenmaal weer terug in het hostel hebben we nog wat gedronken met z’n allen en was iedereen zo moe dat iedereen er vroeg in lag. De volgende dag werd ik helaas wakker met migraine.. Gelukkig zette het niet heel erg door en kon ik met wat medicijnen toch wel iets doen. Ik moest om 10 uur s ’ochtends ook mijn kamer uit dus ik had niet zoveel keus. Met een aantal andere uit de groep zijn we een mooie, lange wandeling gaan maken in het national park van Noosa. Heel mooi en leuk. Hierna zijn we gaan lunchen en hebben we nog wat gekletst.

Toen was het tijd voor mij en de Brit om in de bus te stappen voor onze 16 uur durende busrit naar Airlie beach. Vanaf Airlie gaan alle zeiltochten naar de Whitsundays. De busrit viel uiteindelijk nog wel mee en toen we aankwamen zijn we gaan ontbijten en vervolgens begon zijn zeiltocht al. Ik ben door de het dorpje gaan lopen vandaag, heb eindelijk al mijn was gedaan en ben nu mijn verhaal aan het schrijven.

Airlie is echt een klein dorpje waar niet zoveel te doen is. Morgen ga ik een nieuwe poging tot kajakken doen, dit keer met reuze schildpadden, ben erg benieuwd! Dan komt morgen middag ook het Amerikaanse meisje van de Fraser Island tour hier aan dus gaan we ’s avonds samen eten.
Dan woensdagochtend vertrekt mijn tweedaagse zeiltocht. We zitten met 18 mensen op een boot en het schijnt een oude race zeilboot te zijn. Donderdag kom ik aan het einde van de dag weer terug en dan vlieg ik vrijdag ochtend vroeg, via Brisbane, naar Canberra.

Via een contact op mijn stageplek kan ik de eerste paar dagen bij Alicia, een medewerkster van het Australian Institute of Sport bij nutrition, logeren. Zij en haar vriend hebben een aantal jaren geleden een jaar in Voorburg gehockeyd en stelden het zelf voor. Heel fijn en lief, ze komt mij zelfs vrijdagmiddag ophalen van het vliegveld. En dan begint maandag mijn stage bij Peter de Roo.

Ik ben erg benieuwd wat de komende weken mij gaan brengen en heb er veel zin in. De eerste week van mijn reis vond ik erg lastig en zwaar, het alleen reizen vind ik niet heel fijn (meer). Ik leer steeds meer over mijzelf en wat ik in het vervolg wel en niet zo zal doen. De dingen die ik meemaak zijn in ieder geval heel leuk en om nooit te vergeten. Ik kijk er naar uit om mijn eigen plekje te hebben in Canberra en niet meer van kamer naar kamer te leven.

Fraser Island was echt heel erg geweldig, an ever lasting memory!

De foto’s en filmpjes van Airlie beach staan op : https://plus.google.com/photos/100328821715177849175/albums/6059239833780244273
En dan kan je op “hoogtepunten” klikken om bij de andere albums te komen.

Tot snel!
Liefs Yara

  • 15 September 2014 - 23:52

    Rick:

    Hoi Yara,

    Je bent een topper, ik geniet van je verhalen!

    Liefs Rick

  • 16 September 2014 - 08:05

    Jennifer:

    Aaah Yaar wat een bekende foto's allemaal! Jammer dat het niet allemaal even soepel gaat, ik hoop dat je wel echt nog van je zeiltocht kan genieten (en meer zon hebt dan ik!)

    Veel plezier nog! Jennifer

  • 16 September 2014 - 12:03

    Sanne:

    Lieve Yaar! Ondanks het stroeve begin wel super gaaf wat je allemaal onderneemt! Je moet wel van hot naar her maar je haalt dan ook wel alles uit je dagen!!
    Ik hoop dat je het de komende weken erg naar je zin krijgt! XX

  • 16 September 2014 - 13:06

    Karlijn:

    Hoi lieve Yaar!
    Gave foto's zeg, prachtige omgeving! Ik vind vooral de plof-op-bed foto erg leuk haha ;-)
    Ik vind het super knap van je dat je uit elke situatie - leuk of moeilijk - iets weet te halen.
    Geniet van het kajakken en zeilen. Wordt vast en zeker super tof!
    We blijven Whatsappen en ik Skype je snel!!
    Liefs

  • 16 September 2014 - 15:07

    Danielle:

    Superleuk! Ik hoop dat je wat minder tegenvallers hebt vanaf nu! En alleen maar meevallers! Geniet er van! T gaat zo snel voorbij! Ik vond fraser ook zo leuk... Je doet t wel luxe hoor, ik ging gewoon in een tentje tussen de dingoes! Haha xx geniet!

  • 16 September 2014 - 16:31

    Joeri:

    Hoi Yara,

    Gaaf wat je doet, ik zou er ook wel heen willen. Gaan we een reis boeken?

    Groetjes van je lieve broer.

    Joeri

  • 16 September 2014 - 22:22

    Yvon:

    Hé Yaar,

    Heerlijk om je verhaal te lezen. Zo alles weer even op een rijtje gezet geeft een mooi overzicht van de avonturen die je beleeft.
    Geniet en tot het volgende app contact!

    Liefs Yvon

  • 16 September 2014 - 23:13

    Joke:

    Hoi,yara, zo,je geeft ons heel wat te lezen en tis nog boeiend ook, je bent een flinkerd hoor,zo in je eentje in de wijde wereld ha!!!we blin je
    volgen

  • 17 September 2014 - 21:18

    Linda :

    Hej Yara!
    Leuk om je verhaal te lezen en te weten wat je allemaal doet. Ik zal je verhalen blijven volgen. Veel plezier daar en geniet ervan! Komt vast helemaal goed! :) Xx

  • 18 September 2014 - 13:03

    Danieke:

    Mooi verhaal Yara! Ik vind het super dat je dit doet. Ben benieuwd naar het volgende verhaal! Heel veel succes met je stage! Xx

  • 18 September 2014 - 16:33

    Mia:

    Hi Yara
    Wat maak je weer veel mee !!! Mooi land he , toen ik er was ging 't vlug, vlug jij kan 't echt veel beter goed bekijken !!
    Bewonder je wel hoor hoe je dat allemaal in je eentje uitkient en doet!!!
    Ik wens je sterkte en veel plezier ,hoop dat je stage 'n goeie is
    Liefs Mia

  • 23 September 2014 - 08:37

    Lizzy:

    Jij een berichtje onder die van mij, ik een berichtje onder die van jou haha! Klinkt allemaal goed yaartje! Je hebt wel wat tegenvallers gehad haha die oude man in het hostel na zo'n lange reis... Ik vind het knap dat je gewoon doorgaat en uiteindelijk weer op hele gave plekken komt! Heb zin om je gewoon even in het echt te spreken maar zo je verhalen lezen is ook fijn! We moeten maar snel skypen, we zitten potverdikkie heel dicht bij elkaar in de buurt!! Dikke kus en heel veel plezier op je volgende zeiltocht. Daar ben ik wel jaloers op!!! Sampai jumpa! (Tot ziens)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yara

Actief sinds 01 Sept. 2009
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 21231

Voorgaande reizen:

04 September 2014 - 02 December 2014

Stage lopen in Australië

14 Augustus 2012 - 20 Januari 2013

Studeren in Malmö

08 November 2009 - 13 Maart 2010

Cuernavaca.Phoenix.Santa Barbara.Vancouver.Nelson

Landen bezocht: