Van een birthday weekend in Sydney naar... - Reisverslag uit Canberra, Australië van Yara Gendt - WaarBenJij.nu Van een birthday weekend in Sydney naar... - Reisverslag uit Canberra, Australië van Yara Gendt - WaarBenJij.nu

Van een birthday weekend in Sydney naar...

Door: Yara

Blijf op de hoogte en volg Yara

26 Oktober 2014 | Australië, Canberra

Van een birthday weekend in Sydney naar een gestolen fiets naar Australian party tot Dutch meetings en eindelijk voetbal!

Hier zit ik dan, eindelijk tijd om weer een verhaal te schrijven, het is hier maandagavond. De tijd vliegt hier voorbij!

Laat ik beginnen waar ik gebleven was, woensdag 8 oktober. De dag begon weer met een wandeling in de ochtend met Kitty. Op stage had ik een gesprek met de head coach om te praten over mentale aspecten in voetbal en wat hij belangrijk vindt. Na stage had ik thuis nog een skype meeting met mijn stagebegeleider van de UvA. Beide gesprekken waren erg nuttig.

Donderdag de 9e begon ook weer met een ochtend wandeling. Ik had op stage gesprekken met de jongens en verder gewerkt aan mijn opdracht. Thuis heb ik met Olav geskyped ’s avonds.

Vrijdag de 10e ging ik ’s ochtends met de bus van Canberra naar Sydney om daar het weekend door te brengen. Na 3,5 uur in de bus kwam ik aan op Sydney centraal station en heb ik de metro gepakt naar het huis van Nard en Joming. Joming kwam mij ophalen van het station en Nard had een heerlijke brunch gemaakt. Na heerlijk bij gekletst te hebben in hun leuke appartementje hebben we de bus gepakt naar Manly. Daar hebben we langs het strand gelopen en wat gedronken, een erg leuke wijk. Vanuit daar zijn we met de ferry naar het centrum gegaan, we hadden perfecte timing want de zon ging precies onder toen we het Opera house in het vizier kregen, super mooi!
Aangezien Nard en Joming nog geen beddengoed etc. hadden voor een logee hebben we toen een auto gehuurd en zijn we naar Ikea gereden. Ik had nooit gedacht dat ik in Australië, in Sydney, in een Ikea zou komen. Maar we hebben even lekker Zweeds gedineerd en zijn toen weer naar huis gegaan.

Zaterdagochtend hebben we weer een auto gehuurd en zijn we naar de Blue Mountains gereden. Het was een prachtige dag met lekker weer. Daar hebben we eerst even de Three Sisters bekeken en erheen gelopen en zijn daarna gaan lunchen in het dorpje. Daarna waren we helemaal klaar voor een circa 4 uur durende wandeling. Het was prachtig om langs de cliff te lopen van de Blue Mountains, het lijkt een beetje op de Grand Canyon maar dan veel groener. Na onze mooie en fantastische wandeling zijn we weer terug gereden naar Sydney. Vlakbij Nard en Joming’s huis hebben we heerlijk Grieks gegeten bij een leuk restaurantje. Ik was van plan om nog op stap te gaan, omdat ik om 12 uur jarig zou zijn, maar Joming ging de volgende ochtend vroeg voor 4 weken naar Canada dus Nard en Joming zouden niet meegaan en uiteindelijk was ik zelf ook erg moe en was het nog zoveel gedoe om er te komen dat ik lekker thuis ben gebleven. Nard en Joming hadden, heel lief, een heerlijke cocktail voor mij gemaakt en kwamen om 12 uur “lang zal ze leven” zingend hiermee de keuken uit, super leuk! Na even met opa&oma en het thuisfront te hebben gebeld en geskyped ging ik heerlijk slapen.

De volgende ochtend was het nog zaterdagavond in Nederland en had lieve Karrie haar housewarming dus hebben we even geskyped! Heel leuk :)
Hierna ben ik door Nard en Joming bij Bondi Beach afgezet, iets wat ik vond dat ik gezien moest hebben! Het was heerlijk weer dus ik heb even lekker rondgelopen daar. Vervolgens heb ik de bus naar het centrum gepakt waar ik had afgesproken met Yvon haar nicht, Margaret en haar familie. Samen met hun ben ik eerst wat gaan drinken en toen naar de Sydney Eye Tower gegaan. Vanuit daar had je een prachtig uitzicht over de hele stad, de toren staat midden in het centrum. Daarna hadden zij een heerlijke high-tea geregeld in de tearoom van het Queen Victoria Building, erg chique. Daarna heb ik weer de bus naar Canberra gepakt en ben ik hier nog uiteten gegaan met Kitty in een heel leuk restaurantje met live muziek.
Kortom het was een geweldig weekend!

Maandagochtend was het nog steeds mijn verjaardag in Nederland dus ik was eigenlijk drie dagen jarig, erg leuk maar ook raar haha. Op stage was het verder een normale dag en na stage heb ik met Kitty boodschappen gedaan.

Dinsdagochtend heeft Kitty mij naar stage gebracht en is toen op het vliegtuig gestapt naar de UK. Mijn stage dag was prima. Na stage ben ik naar huis gelopen en kreeg ik halverwege helaas een migraineaanval. Ik kon mijn medicijnen nog nemen maar het was er toch al aardig, precies de eerste avond dat ik alleen zou zijn. Ik voelde mij echt niet zo goed dus heb Alicia gebeld om te vragen of ik bij haar kon slapen. Zij was super lief en heeft mij meteen opgehaald.

De volgende ochtend, woensdag ben ik met Alicia meegereden naar de AIS en voelde ik mij al een stuk beter. Op stage had ik wat gesprekken met de jongens en was ik in contact gebracht met twee Nederlandse meiden die stage lopen op de AIS en ben ik met hun een koffie gaan drinken, erg gezellig. Na stage ben ik naar huis gelopen. En wat bleek, mijn fiets was gestolen! Ik had mijn fiets nog niet gebruikt omdat ik elke dag met Kitty mee kon rijden en was van plan hem de volgende dag voor het eerst te gaan gebruiken! Super shit, had het echt niet verwacht en baalde enorm. Hij stond met een slot vast aan een soort hek in Kitty haar garage hier bij de units, de garagedeur stond wel open..

Donderdagochtend ben ik dus maar naar stage gaan lopen, 45 minuten. Op zich is het lekker om een stuk te lopen maar het is minder fijn als het moet i.p.v. dat je er zelf voor kiest. Maar goed stage was weer prima, goede gesprekken gehad met de sportpsycholoog van de AIS, Amanda en een onderzoekster op het gebied van talentontwikkeling, Juani. Juani doet al jaren lang sportpsychologisch onderzoek en vond mijn stage plan zo leuk dat ze mij bleef aanmoedigen om er mijn PhD van te maken, promoveren dus.
Na stage ben ik ingrediënten voor een appeltaart gaan halen en later een appeltaart gaan bakken, ik wilde de mannen op kantoor trakteren voor mijn verjaardag. De appeltaart was een beetje mislukt door mijn misplaatsing van de kaneel..

Vrijdag was stage weer prima en had ik na stage weer een skype gesprek met mijn stagebegeleider van de UvA. Helaas was dat wat minder leuk, mijn plan om een nieuwe soort vragenlijst te maken op basis van mijn gesprekken met de staff en spelers en al het onderzoek dat ik heb gelezen kon niet echt doorgaan. Wetenschappelijk gezien moesten er dan eerst normscores worden verkregen bij een grote groep vergelijkbare jongens en mochten het alleen bestaande vragenlijsten zijn.
Na ons skype gesprek kwam Alicia mij ophalen en zijn wij samen leuk uit eten geweest bij een heel lekker Mexicaans restaurant.

Zaterdagochtend kwam Lindsey mij ophalen. Lindsey heb ik leren kennen in Zweden toen wij allebei de Rusland trip deden. Zij woont nu in Canberra dus was het leuk om haar weer te zien. Samen zijn we eerst naar het Australian National Museum gegaan waar we een leuke rondleiding hadden. Het is een erg modern en apart maar mooi museum. We hebben daar erna nog even koffie gedronken en zijn toen naar het national arboretum van Canberra gegaan. Een soort park op een berg waar veel mensen komen om te picknicken en wandelen. Er was een “national Bonsai collection” en een mooi uitzicht over de stad. Daarna zijn we naar “commonwealth” gegaan, een soort boulevard langs het meer in de stad waar we hebben rondgelopen en wat hebben gedronken. Vervolgens heeft Lindsey mij in de stad afgezet omdat zij nog van alles moest regelen voor haar huisfeest die avond. Ik ben in de stad wat gaan shoppen en toen naar huis gegaan om mijn spullen te pakken. Lindsey haar huisfeest was namelijk aan de andere kant van Canberra en een taxi terug voor mij s ’nachts zou heel duur zijn dus ik kon bij haar blijven slapen. Het was een piraten feest dus iedereen was leuk verkleed. Na het huisfeestje zijn we nog naar een kroeg achtig iets gegaan vlakbij haar huis, heel gezellig!

Zondagochtend werd ik erg brak wakker. Ik had met Amanda afgesproken om te gaan lunchen dus zij kwam naar de wijk waar Lindsey woont, Kingston, en hippe nieuwe wijk met allemaal leuke restaurantjes enzo. Met Amanda heb ik heerlijk geluncht en daarna ben ik naar de National Art Galery gegaan. Een mooi museum met veel mooie kunst. Hierna heb ik de bus naar huis gepakt en ben ik lekker vroeg gaan slapen.

Maandag had ik een beetje een dip op stage door mijn gesprek van de vrijdag ervoor met mijn stagebegeleider.

Dinsdag had ik een goed gesprek met de staff en die kwamen met een mooie oplossing, zij kunnen een grote groep jongens voor mij regelen die de vragenlijst als referentie, normscores in gaan vullen. Dit scheelt een hele boel! Na stage zouden twee Nederlandse meiden van de AIS pannenkoeken komen bakken en eten. Ik kwam er achter dat er geen koekenpan in huis was dus die ben ik eerst nog even snel gaan halen. Daarna hebben we een gezellige avond gehad met erg veel pannenkoeken. We hadden er nog wat extra gemaakt voor de mannen bij mij op kantoor.

Woensdagochtend had ik geregeld dat ik een lift naar werk kon krijgen in ruil voor pannenkoeken. De dagen ervoor was ik elke dag naar stage gelopen s ’ochtends. Op stage had ik verder gesprekken met jongens en weer een gesprek met Juani. We kwamen tot een erg goed idee, om de jongens te integreren in hun onderzoek. Na stage kon ik bij de facilities van AIS een fiets ophalen die ik mag lenen tot ik hier wegga, erg fijn! ’s Avonds ben ik uit eten gegaan met de Nederlandse meiden die bij de Nederlandse ambassade stage lopen, een Nederlandse jongen die daar ook stage loopt en een Nederlandse jongen en meisje die in Canberra studeren. Het was erg gezellig maar redelijk ver weg dus ik moest op tijd naar huis, moest nog een uur met de bus. Helaas voelde ik toen al een keelpijn opkomen.

Dus ja hoor, ik werd donderdag wakker met enorme keelpijn, hoofdpijn, nekpijn en overal zere spieren. Ik ben dus een dagje thuis gebleven en heb voornamelijk geslapen. Toevallig had ik de dagen ervoor afleveringen van expeditie Robinson gedownload dus had ik iets te doen.

Vrijdag voelde ik mij iets beter dus ben ik weer naar stage gegaan en had ik nog een gesprek met de man die het onderzoek betreffende zelf-regulatie doet waar de jongens dus aan mee gaan doen, allemaal erg interessant en nuttig. ’s Avonds ben ik uit eten gegaan bij een pub in de stad met de Nederlandse meiden die bij de AIS stage lopen en hun vrienden. Eén van hun had een auto dus ik werd erg fijn opgehaald. Het eten was gezellig en daarna hebben we daar gepoold. De andere Nederlanders waren gingen aan de overkant van de straat op stap en vroegen nog of ik langskwam, ik was alleen nog niet echt lekker, erg moe en ik kon op dat moment een lift naar huis krijgen dus ik ben naar huis gegaan.

Zaterdag was het erg warm en ben ik ’s ochtends naar een amateur cricket wedstrijd gaan kijken hier om de hoek. Ik wilde heel graag een cricket wedstrijd zien maar die zijn precies in het weekend dat ik wegga en daarna. Dus dit was een soort tussen oplossing. Hierna was het eindelijk tijd om de jongens een wedstrijd te zien voetballen. Dus ik ben op mijn fietsje naar de AIS gegaan en heb daar de wedstrijd gekeken. Ze spelen in de National Youth League, een competitie met zeg maar jong ajax, jong feyenoord etc., de “jong” teams van de grote clubs. Ze speelden niet echt heel goed maar ook niet slecht, de tegenstanders waren allemaal zeker een paar jaar ouder.
Na de wedstrijd kwam ik Amanda tegen en zij had nog kaartjes liggen voor een roller derby event in de AIS arena. Dus zijn we samen eens gaan kijken wat dat te betekenen had en OMG wat is dat! Haha, het was een soort vrouwen op rolschaatsen die elkaar uit een baan beuken en elkaar moeten inhalen. Heel apart, ze namen het bloedserieus en er waren super veel toeschouwers, heel grappig!

Zondagochtend ben ik met de bus naar de stad gegaan om naar het parliament house te gaan. Aangezien Canberra de hoofdstad van Australië is, zit de regering hier. Ik heb een tour gedaan door het new parliament house, een mooi gebouw en interessant om verhalen over te horen. Daarna ben ik naar het old parliament house gelopen wat er een paar honderd meter voor ligt. Dat is nu een soort museum, ook erg interessant. Hierna kwam Amanda mij ophalen en zijn we samen ergens uitgebreid gezellig gaan lunchen. Het was weer heerlijk weer dit weekend, helemaal top dus. We waren van plan om te gaan kajakken op het meer na de lunch maar er stond een aardige wind dus dat ging niet lukken. Dus zijn we naar het outlet center gegaan en hebben we leuk geshopt.

Vandaag werd ik weer erg verkouden en niet zo lekker wakker. Op stage was het weer een prima dag, het gaat nu de goede kant weer op. Na stage heb ik lekker veel groenten en fruit gekocht en lekker gekookt.

Nu zit ik tijdens het schrijven van dit verhaal lekker choco kruidnootjes te eten, Marc had heel lief een pakketje opgestuurd met choco letters en kruidnoten.

Deze week is een korte stageweek aangezien ik donderdag naar Melbourne vlieg om langs te gaan bij Daniëlle die daar nu au-pair is, super veel zin in!

De tijd vliegt hier echt voorbij, na deze week heb ik nog maar twee weken stage! De plannen daarna zijn een beetje veranderd. Ik ga 15 november naar Brisbane om daar in de Zoo te knuffelen met koala’s. De dag erna vlieg ik naar Auckland en ben ik een week op Nieuw-Zeeland. Ik ga sowieso naar de zus van een meisje uit mijn klas die in Wellington woont nu dus daar ben ik een paar dagen. Verder moet ik nog even kijken hoe ik mijn zes dagen zo goed mogelijk kan benutten. Waaaant daarna vlieg ik, via Sydney, Taipei en Bangkok, naar Bali om mijn lieve nichtje Lizzy op te zoeken voor 5 dagen! Ook daar heb ik super veel zin in!

Kortom, allemaal leuke dingen weer in het vooruitzicht, ook hier in Canberra heb ik het nog erg naar mijn zin. Australië vind ik zo een geweldig land, de mensen zijn zo aardig en relaxed, ik zou hier echt voor langere tijd kunnen wonen. Maar goed, eerst maar eens dit avontuur!

Bedankt voor het lezen, het is weer een beetje lang geworden.

Foto’s staan weer op: https://plus.google.com/photos/100328821715177849175/albums/6075024582207592145

Veel liefs,
Yaartje

  • 28 Oktober 2014 - 09:34

    Rick:

    Hoi Yara,

    Weer een heerlijk verhaal hoor en helemaal niet te lang

  • 28 Oktober 2014 - 11:38

    Carol Brand:

    Lieve Yara,

    Wat ben ik trots op je, dat je zo zelfverzekerd alles onderneemt en doet wat je doet. Gaby, mijn vrouw, en ik komen ieder jaar wel in Bali en kunnen dit eiland zeker aanraden om naar toe te gaan.
    Wij verblijven altijd in het noorden, maar als je wilt feesten is het zuiden erg geschikt. Heel veel succes met het afronden van je stage en wie weet een Phd.

    Groetjes,

    Carol

  • 28 Oktober 2014 - 11:40

    Jennifer:

    Yaar, zo gaaf allemaal ik ben echt jaloers! Heel veel plezier nog, al maak ik me niet echt zorgen dat dat niet gaat lukken haha ;-)

    x Jennifer

  • 28 Oktober 2014 - 12:30

    Danieke:

    Wederom een leuk verhaal om te lezen Yara!
    Succes daar en veel plezier :D

    xx

  • 28 Oktober 2014 - 13:29

    Yvon:

    Hé lieve dochter, wat ben ik trots op jou!
    Prachtig om te lezen hoe ondernemend je bent. Je ontmoet interessante en fijne mensen.
    Heerlijk Yaar, ik geniet op afstand mee.

    Dikke knuffel

  • 28 Oktober 2014 - 19:29

    Joke:

    Hoi yaartje,zo we zijn weer helemaal op de hoogte van alles wat je meemaakt,heerlijk om te lezen,hoop,dat je niet verder ziek wordt,maar je bent een sterke meid !!leuk,dat je ook nog naar Lizzy gaat,geniet maar,we blijven je volgen! Dikke kus van ons twee j& g !!!!

  • 28 Oktober 2014 - 19:42

    Sanne:

    Klinkt allemaal erg Leuk Yaar!! Lekker druk en wat gaaf om ook nog even Bali te bezoeken!!
    Geniet nog maar lekker:)

  • 31 Oktober 2014 - 08:07

    Karlijn :

    Yaartje!! Ook ik heb eindelijk je verhaal kunnen lezen! Gaaf dat je weer zo veel dingen hebt ondernomen en meegemaakt. Was fijn je dinsdag weer even op Skype te hebben gesproken, je zag er stralend uit ondanks dat je je niet zo lekker voelde. Australië doet je goed!! Bij jou is het nu al weekend, geniet ervan! We spreken elkaar snel weer!! Dikke knuffel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yara

Actief sinds 01 Sept. 2009
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 21174

Voorgaande reizen:

04 September 2014 - 02 December 2014

Stage lopen in Australië

14 Augustus 2012 - 20 Januari 2013

Studeren in Malmö

08 November 2009 - 13 Maart 2010

Cuernavaca.Phoenix.Santa Barbara.Vancouver.Nelson

Landen bezocht: