Loving long weekends! - Reisverslag uit Canberra, Australië van Yara Gendt - WaarBenJij.nu Loving long weekends! - Reisverslag uit Canberra, Australië van Yara Gendt - WaarBenJij.nu

Loving long weekends!

Door: Yara

Blijf op de hoogte en volg Yara

07 Oktober 2014 | Australië, Canberra

Daar ben ik weer, vanuit Canberra.

Het is al weer even geleden dat ik een blog heb geplaatst maar ik zal over elke dag weer even kort wat vertellen.

Te beginnen bij woensdag 24 september, het was weer een interessante dag op stage en ’s avonds heb ik de hond uitgelaten en heb ik gegeten met Dan.

Donderdag was er een meeting van de staff met alle “service providers”, dat zijn de fysio’s, nutrition mensen, trainers, dokters en psychologen die bij het team betrokken zijn. Het was goed om iedereen te ontmoeten en te horen wat iedereen te vertellen had over de stand van zaken. Hierna heb ik lang en goed met de performance psychologist gesproken over wat ik ga doen en waar zij mij mee kan helpen, heel nuttig en leuk. ’s Avonds gingen Dan en Alicia weg voor een lang weekend, naar Newcastle voor de bruiloft van Alicia’s broer. Ik heb heel leuk en lang geskyped met Karrie die avond! Helaas vond de hond, Mav, het een goed idee om bij mij in bed, onder de dekens, te slapen.. Hij is zo groot dat ik hem met geen mogelijkheid weg kreeg..

Vrijdag ben ik verder gegaan met lezen, artikelen opzoeken en mijn plek vinden op stage. ’s Avonds heb ik Mav uitgelaten, pizza gegeten en tv gekeken.

Zaterdag heb ik eerst Mav uitgelaten en ben ik daarna met de bus naar het centrum gegaan. Daar had ik afgesproken met twee Nederlandse meiden om te gaan lunchen. Deze meiden lopen een half jaar stage op de Nederlandse ambassade hier in Canberra. Het was gezellig en na de lunch hebben we nog wat rondgelopen. Toen ben ik met de bus naar een pub gegaan die mij aangeraden was om de finale van de Australian Football League te kijken. De wedstrijd was niet zo spannend aangezien de ene ploeg al erg ver voor stond maar het was wel leuk om te zien hoe de finale beleefd werd in Australië, it was a big day! Toen de wedstrijd bijna afgelopen was ben ik met de bus weer naar huis gegaan en heb ik geskyped met Florence.

Zondagochtend kwam ik tijdens het uitlaten van Mav twee andere honden inclusief baasjes tegen, zij kenden Mav en de honden hebben samen leuk gespeeld. Zij hadden een speciaal speeltje bij zich waarmee ze Mav heerlijk moe hebben gekregen. Eenmaal thuis heb ik mij snel omgekleed en ben ik weer met de bus naar de stad gegaan. Daar ben ik naar de Floriade gelopen. Een maand lang is er elk jaar hier in Canberra een Floriade met allemaal mooie bloemen etc. Het was erg druk, zondagmiddag, met allemaal gezinnen en families. Volgens mij zijn wij in Nederland echt erg verwend met bloemen want ik had het hier al snel gezien, er was niet zoveel. Ik heb nog lekker rondgelopen en wat gegeten en ben toen naar de Australian War Memorial gelopen. Dit was een aardig eindje lopen maar was het dubbel en dwars waard. Het is een prachtig en indrukwekkend museum over alle oorlogen waaraan Australië heeft meegedaan. Elk uur is er een tour van een gids en ik ben met zo een tour meegegaan. Erg interessant om verhalen te horen over de verschillende zalen in het museum. Ik wil zeker nog terug naar het museum want het is te groot om zo in één middag te doen. Daarna ben ik weer terug gelopen naar het centrum en met de bus naar huis gegaan. Omdat de bussen op zondag maar 1x per uur rijden duurde het allemaal even wat langer maar I made it back home. Daar werd de hond weer thuis gebracht, heb ik lekker gegeten en toen eindelijk geskyped met Marc! :) ’s Avonds ook nog even met de hele familie die in Loosdrecht was, erg leuk!

Maandag was het een vrije dag, family and community day hier in Canberra. Na s ’ochtends de hond uitgelaten te hebben, heb ik al mijn spullen gepakt en het huis wat opgeruimd en schoongemaakt. Daarna lekker films gekeken, boekje gelezen en lekker niks gedaan. Aan het einde van de dag kwamen Alicia en Dan terug en zijn we naar een BBQ gegaan bij vrienden van Alicia. Ik heb voor het eerst kangoeroe worstjes gegeten, heerlijk! Daarna hebben zij mij naar mijn nieuwe onderkomen gebracht, het appartement van Kitty. Het klikte meteen goed met Kitty en hebben nog even zitten kletsen.

Dinsdag was het rustig op kantoor, de meeste mannen zijn naar een nationaal toernooi waar zij voor het eerst nieuwe talenten spotten. Ik heb goed kunnen werken de hele dag en ben na werk met Kitty boodschappen gaan doen. Hierna zijn we met haar ouders en broertje uiteten gegaan bij een club, het was 10dollar schnitzel day, perfect! “The Club” is hier een soort restaurant met klein casino eraan en meestal met tennisbanen en een hotel. Het is echt iets Australisch en veel mensen zijn lid van een club en gaan daar dan regelmatig eten.

Woensdag ben ik de dag begonnen met een wandeling om half 7 ’s ochtends. Kitty doet dit elke ochtend een half uur lang to start the day. Eigenlijk heel lekker dus ik ga voortaan mee. Op stage heb ik mijn werk weer kunnen doen en had ik een afspraak met de performance psychologist en de welfare psychologist. Zij hebben mij verder op weg kunnen helpen, waren geïnteresseerd in wat ik ga doen en hebben mij nog met iemand in contact gebracht. Ook heb ik nog geskyped met het thuisfront want Yvon was jarig! Na stage ben ik nog even naar de mall gelopen en heb ik thuis wat gegeten, Kitty was naar de verjaardag van haar oudere broer.

Donderdag begon de dag weer met een morning walk, ben ik naar stage gegaan en zijn Kitty en ik na werk naar de mall gegaan om wat alcohol te kopen. Oi oi oi wat een keuze! En ik kan al niet kiezen… Uiteindelijk ben ik voor een variëteit aan drankjes gegaan inclusief “cruisers”, Australische variant van breezers die ik geprobeerd moet hebben. Thuis hebben we lekker gegeten en heb ik de cruisers geprobeerd, groot succes!

Vrijdag heb ik op stage mijn literatuur studie bijna afgemaakt en heb ik kangoeroe's voorbij zien hoppen hier! We zitten in het oude archery gebouw met een groot grasveld ervoor en een hek ernaast. En aan de andere kant van het hek stonden opeens allemaal kangoeroe's, mijn dag kon niet meer stuk en ik heb ze beslopen om foto's te maken. Na het werk zijn we bij de ouders van Kitty gaan BBQen. Dit was erg gezellig, haar ouders zijn erg aardig. Een nichtje van Kitty uit de UK gaat binnenkort trouwen dus Kitty gaat daar dinsdag voor 2,5 weken heen. Haar ouders zijn zaterdag al die kant opgegaan.

Zaterdag hebben Kitty en ik eerst uitgeslapen en hebben wij erna onze spullen gepakt voor een nachtje in het huis van Kitty haar ouders aan de kust. Het is ongeveer 2 uur rijden en een mooie rit door de heuvels/bergen en mooie natuur. Onderweg hebben we een heerlijke fishburger voor lunch gehad. Het huisje dat ze hebben is erg schattig en vlakbij het strand. We zijn meteen richting het strand gelopen en hebben ons daar een uurtje vermaakt. Toen werd het toch wel een beetje koud dus zijn we een mooie wandeling gaan maken in de buurt. Eenmaal thuis hebben we even lekker niks gedaan en hebben we daarna de courtesy bus genomen naar “de club”. Ook hier zijn zij lid van een club. Daar hebben we lekker gegeten, drankjes gedronken, mensen karaoke zien doen en gekletst met vrienden van Kitty die daar waren.

Zondag hebben we lekker uitgeslapen, erg lang aangezien de klok een uur vooruit ging. Daylight savings zoals ze het hier noemen. Het wat heerlijk weer, rond de 30 graden, dus we zijn meteen naar het strand gegaan. Na een paar uur stak de wind flink op dus zijn we naar huis gegaan, hebben onze spullen gepakt en zijn we richting Canberra gegaan. Onderweg heb ik een typisch Australische meat pie gegeten voor lunch met een typisch Australische lamington als toetje, allebei heerlijk!
Thuis hebben we ons snel omgekleed waarna we een vriendin van Kitty opgehaald hebben om de footy final te kijken in een pub. De nationale rugby league finale was on. Het was gezellig, druk en leuk.

Maandag was het weer een vrije dag, dit keer labour day in Canberra. Hier hebben we erg goed gebruik van gemaakt. Te beginnen met boodschappen voor de hele week, na een lekker rustige ochtend. Kitty heeft een stofzuiger gekocht (die ze al een half jaar nodig had) en ik heb een helm voor op de fiets gekocht. Helaas, of misschien maar beter, is dat verplicht hier.. Daarna heb ik via gumtree, een soort marktplaats, een fiets gekocht van een vrouw en dochter. Het was vlakbij Kitty dus zijn er samen heen gereden, dus ik ben nu eigenaar van een paarse (!!) mountainbike. Waarvan het zadel nog omhoog moet..
Daarna hebben we thuis geluncht en heb ik vegemite geproefd, ook typisch Australisch en ieeeel, wat is dat vies haha. Na de lunch zijn we naar het centrum gegaan en hebben we geshopt, ik heb ook twee hele dingen gekocht, want ach ja, ik ben hier maar 1 keer! Op de terugweg zijn we nog naar een mooi uitkijkpunt op een berg gereden en wat rond in de stad, allemaal mooie plekjes! Eenmaal thuis hebben we nog een wandeling gemaakt hier in buurt, dus ik weet nu hoe ik naar mijn stage kan lopen. Na deze drukke maar heerlijke dag hebben we heerlijk seafood als avondeten gemaakt en zijn we vroeg naar bed gegaan.

Vandaag, dinsdag ben ik weer op stage druk bezig. Kitty haalt mij straks weer op en dan gaan we waarschijnlijk nog even wandelen en daarna lekker eten.

Kitty gaat donderdag voor een weekend naar Adelaide voor haar werk, ik ga vrijdagochtend met de bus naar Sydney. Vrijdag ga ik iets leuk doen met de vriendin van Nard, Joming. Zaterdag gaan Nard en ik Sydney verkennen en zondag heb ik afgesproken met een nichtje van Yvon die in Sydney is. Dan ga ik om 15 uur met de bus weer naar Canberra om ’s avonds nog uiteten te gaan met Kitty en Alicia voor mijn verjaardag.

Volgende week dinsdag gaat Kitty dus voor een tijdje weg en heb ik het rijk voor mij alleen, dit gaat helemaal goed komen. De plannen zijn verder een beetje veranderd, ik ga nu donderdag 30 oktober naar Melbourne naar Daniellë tot en met zondag 2 november. Verder zijn de weekenden nog vrij, op wedstrijden van de voetbaljongens na en heb ik een lijstje met wat ik nog wil zien en doen in Canberra.

Het klikt echt heel erg leuk met Kitty en zij is echt een geweldige meid! Ze werkt bij hockey ACT (ACT is de provincie hier), is heel sportief, heeft allemaal leuke vrienden en neemt mij overal mee naartoe, ze zorgt erg goed voor me. Jammer dat ze zo lang weg is maar we hebben al genoeg plannen voor als zij weer terug is. Ook haar ouders waren heel aardig!

Op stage heb ik het nog steeds erg naar mijn zin, morgen komen alle mannen op kantoor weer terug net zoals alle jongens. Ik ben erg blij dat ik nu een fiets heb zodat ik ook lekker mijn gang kan gaan als Kitty weg is, nu brengt en haalt zij mij welke dag van en naar stage, het is voor haar namelijk op de weg van en naar haar werk.

Thanks voor het lezen weer, veel liefs!

p.s. ik heb weer wat nieuwe foto's op internet gezet!
Onder andere van het tripje naar de kust: https://plus.google.com/photos/100328821715177849175/albums/6067232978441829313

• 07 Oktober 2014 - 07:56

Lizzy:

Jeetjeminna yaar wat zijn jou dagen vol en leuk! Ik zou wel een dagje naar Australië willen komen, het klinkt echt geweldig! Fijn dat het klikt met jou en kitty, dat is wel belangrijk ;) ik ga zo naar de dokter, bloedprikken (ik voel me niet zo lekker) daarna Indonesische cursus en dan een Balinese massage! Jammie! Dikke kus vanuit Ubud! Xxxxx

• 07 Oktober 2014 - 08:12

Rick:

Hoi Yara,

Net bij het ontbijt jouw verhalen zitten lezen, heerlijk!

Wat fijn dat je zulke lieve en aardige ontmoet, veel plezier!

Groetjes Rick

• 07 Oktober 2014 - 09:11

Yvon:

Hoi Yaar,
    Wauw wat een leuke ervaringen allemaal. Fijn dat Kitty zo aardig is.
    Ik heb natuurlijk regelmatig contact met jou, toch blijft het boeiend om zo alles op een rijtje weer te lezen!
    We gaan zo skypen, yes!!!

Liefs,

Yvon

• 07 Oktober 2014 - 13:51

Sanne:

Leuk Yaar!! En super fijn dat je het nog zo naar je zin hebt!! En een fijne nieuwe plek hebt gevonden! Geniet nog maar lekker:)

• 07 Oktober 2014 - 14:11

Danieke:

Weer leuk om je verhaal te lezen Yara :)
    Succes daar!

xx

• 07 Oktober 2014 - 20:48

O&o:

Hoi yaartje, ik heb weer de HELE avond je verslag gelezen,grapje,wat een verslag zeg,en wat eet jij vaak,ook een grapje, doen wij natuurlijk ook, maar als je het allemaal opschrijft lijkt t een heleboel keer!!!je bent goed bezig met alles en inderdaad fijne mensen om je heen,ook heel belangrijk,maar ja, jij bent natuurlijk ook leuk !!haha!blijf het maar lekker doen, we genieten met je mee!!hier in Spanje ook 27 gr. Vandaag, met een lekker windje, de zee was nog goed warm vanmorgen,dat is altijd fijn om zo de dag te beginnen om 8 uur zwemmen terwijl die oranje bol uit zee komt, schitterend!!!dag lieverd groetjes van ons twee o&o!!!