Van de Whitsundays naar het koude Canberra! - Reisverslag uit Canberra, Australië van Yara Gendt - WaarBenJij.nu Van de Whitsundays naar het koude Canberra! - Reisverslag uit Canberra, Australië van Yara Gendt - WaarBenJij.nu

Van de Whitsundays naar het koude Canberra!

Door: Yara

Blijf op de hoogte en volg Yara

23 September 2014 | Australië, Canberra

Laat ik beginnen waar ik gebleven was, dinsdag 16 september. Dit was een topdag!
Na een heerlijke nacht ging de wekker redelijk vroeg en werd ik opgehaald om te gaan kajakken. Het bleek een klein groepje te zijn, twee zussen uit Melbourne van eind twintig en een stel uit de buurt van Melbourne van rond de veertig. Ik ging in een kajak met de guide, een Amerikaan uit Hawaii. Het water was super helder en heel mooi blauw en er was weinig wind, ideaal dus. We kajakden naar een eilandje en onderweg vertelde de guide over de omgeving en de eilandjes. Onderweg hebben we een aantal schildpadden zien zwemmen, erg leuk. Op het eilandje hebben we wat foto’s gemaakt en nog meer schildpadden zien zwemmen. De meiden uit Melbourne vroegen of ik na het kajakken zin had om met hun te lunchen in Airlie, dit leek mij erg leuk. Na even lekker gedoucht te hebben hadden we afgesproken bij een restaurantje op een super mooie locatie met uitzicht over de haven en de oceaan. We hebben heerlijk seafood zitten eten met een lekkere cocktail, het waren hele aardige meiden. Na de lunch ben ik lekker bij de lagoon (zwembad) op een handdoekje gaan liggen en een boekje gaan lezen. Hierna heb ik al mijn spullen weer herpakt en gepakt voor de Whitsundays sailing tour. ’s Avonds was een meisje van mijn Fraser Island tour in Airlie en hebben we samen gegeten en hierna nog wat gedronken, erg gezellig!

Woensdag vroeg heb ik mijn koffers naar een luggage storage gebracht en ben ik naar de haven gegaan voor de zeiltocht. Het was een erg mooi groot zeiljacht waar vroeger ook wedstrijden mee gezeild zijn in Australië. Helaas stond er nauwelijks wind dus hebben we de motor de hele tijd aangehad. Wel hebben we van heel dichtbij dolfijnen zien zwemmen, dat was wel echt tof. Helaas kwam ik er al snel achter dat de batterij van mijn camera leeg was en ik dus geen foto’s kon maken.. Gelukkig was er een Nederlandse jongen on board die voor en van mij foto’s heeft genomen :) Ik krijg deze alleen pas half oktober, als hij weer terug in Nederland is.
De zeil/vaar toch was erg mooi, we voeren tussen allemaal eilanden door, die erg groen waren. Het was heel lekker warm en het eten aan boord was heel goed. Na een tijdje varen kwamen we aan op whitehaven island, met whitehaven beach, een super mooi, (toeristisch) en bijzonder strand. Hier hadden we een paar uur en heb ik lekker rondgelopen. Na deze eilandstop zijn we verder gevaren en toen het donker was zijn we ergens voor anker gegaan en is iedereen vroeg naar bed gegaan.
Van binnen was de boot groot maar klein als je er met 25 man slaapt haha. Toen ik zag waar ik in zou gaan slapen dacht ik echt, no way, dat gaat niet passen. Maarrrr wonder boven wonder heb ik prima geslapen.

De volgende ochtend gingen we vroeg op en stond twee keer snorkelen op het programma. Ik had het nog nooit gedaan en worstelde in eerste instantie enorm met het snorkel. Maar uiteindelijk was het koraal heel mooi en gaaf om te zien, net als alle vissen die gewoon heel dicht bij zwemmen. Ik heb ook nog een nemo gezien! Al was ie wel wat minder fel oranje dan op tv haha! We moesten alleen wel hele mooie (ahum) stinger suits aan als we gingen zwemmen, een wetsuit tegen de kwallenbeten. Ook al was het niet het seizoen van de dodelijke kwallen, you never know. Na het snorkelen zwom er nog opeens een barracuda langs de boot, wat blijkbaar niet zo vaak gebeurt.
Op de terugweg hadden we aan het einde van de dag toch opeens nog veel wind dus hebben we heerlijk kunnen zeilen! Met een ander Nederlands meisje vond ik dit geweldig, de rest baalde vooral dat doordat de zeilen uitstonden, ze niet meer in de zon konden zitten.. We mochten om de beurt achter het roer en aangezien bijna niemand het wilde heb ik zeker een uur de mooie zeilboot bestuurd. Het waren twee gave dagen in een super mooie omgeving!

Eenmaal terug in het hostel heb ik lekker gedoucht en ben ik nog gaan eten en wat gaan drinken met een aantal mensen van de zeiltocht.

De volgende ochtend moest ik weer erg vroeg op om met al mijn spullen, wat een gezuil(!), naar het vliegveld in Prosperpine te gaan en via Brisbane naar Canberra te vliegen. In Brisbane had ik 5 uur en ben ik even de stad in gegaan, een hele leuke stad! Ik heb zowaar niet overgegeven tijdens mijn vlucht naar Brisbane en ook niet tijdens mijn vlucht naar Canberra (al was het wel close..).

Eenmaal in Canberra kwam Alicia mij ophalen van het vliegveld en zijn we naar haar huis gereden. Ze woont samen met haar man in een huisje aan de rand van Canberra. Het is een leuk, klein huisje en ze hebben een grote, lieve hond. We hebben lekker pizza gegeten en ik was best wel kapot dus ben vroeg gaan slapen. Ook heb ik nog wat Australische sport educatie gehad. Er waren dit weekend wedstrijden van Australian Football en rugby, landelijke halve finales.

Ik vind het wel heel fijn om eindelijk wat langer op één plek te zijn en niet steeds mijn spullen mee hoef te zuilen en in- en uit hoef te pakken.
Zaterdag moest Alicia een schoolopdracht werken op haar werk en ging haar man, Dan, wielrennen. Hij doet triatlons en is zelfs Australisch kampioen op de lange afstanden. Twee weken geleden is hij hard gevallen tijdens het WK terwijl hij op 5e positie lag… erg sporty dus!
Ik ben hier in de buurt rond gaan lopen en was natuurlijk binnen een half uur verdwaald.. ik had google maps nodig om weer thuis te komen… Australië verandert mijn richtingsgevoel blijkbaar niet haha. ’s Middags heeft Dan mij naar een grote mall gebracht waar ik een Chinese massage heb gehad, lekker winkels heb gekeken en een bloemetje heb gekocht voor Alicia en Dan. Punt 1, de massage was verschrikkelijk pijnlijk, er werd een deep tissue massage aangeraden, ik heb nu nog steeds pijn.. Punt 2, bloemen zijn hier echt heel duur, een klein bosje kostte al 30 dollar.

Aan het einde van de dag kwam Alicia mij ophalen en hebben we ’s avonds lekker gegeten en op de bank tv gekeken.
Zondag voelde ik mij zo geïnspireerd door de mooie omgeving en vooral mega sportieve mensen om mij heen dat ik zowaar ben gaan hardlopen. Op indoor schoenen heb ik mijzelf tot een kwartier hardlopen gekregen, pfoe ik heb al lang niet meer gesport! Wel was het natuurlijk een lekker gevoel. ’s Middags ben ik naar een markt gebracht, alles moet hier met de auto want Canberra is echt heel erg uitgespreid en het ov is niet best. De markt was heel leuk met veel eten en kunst, alles lokaal. James, een jongen uit Melbourne met wie ik in Malmö op de verdieping woonde was toevallig dit weekend in Canberra dus na de markt kwam hij mij ophalen en zijn we naar een communicatie toren gegaan. Dit is een hoge soort van uitkijktoren waar vanuit je een heel mooi uitzicht hebt over de hele stad. Het was erg leuk om hem weer te zien en ergens in de komende weekenden ga ik hem opzoeken in Bendigo, waar hij woont.

’s Avonds heb ik weer thuis gegeten met Alicia en Dan en lekker gechillt.
Maandag begon dan eindelijk mijn stage! Peter (de Nederlander bij wie ik stage loop) kwam mij ophalen en reed mij naar de AIS (Australian Institute of Sport) waar het FFA (Football Federation Australia) centre of excellence zit. Hier zit hij in een kantoor als technisch directeur van het voetbal programma onder de 17 met de coach, trainer, keeperstrainer, player development manager en de programme manager. Daar heb ik nu ook een bureau voor de komende acht weken. De groep was net terug van een 3 weken durend WK kwalificatie toernooi in Bangkok, waar ze zich hebben gekwalificeerd. Dus de staff en jongens waren er niet, iedereen had nog een dagje vrij. Ik ben rondgeleid over het terrein van de AIS met de afdeling sport sciences en de verschillende trainingsfaciliteiten. Het is een beetje een spookterrein aangezien veel sporten er niet (meer) full-time zitten. Sommige sporten komen er nog voor trainingskampen maar niet eens allemaal. De FFA zit ook helemaal aan de rand van het terrein en heeft niet veel te maken met de AIS, ze varen hun eigen koers. De hele dag heb ik vooral dingen gehoord over de AIS en de FFA, hoe veel werkt en reilt en zeilt. Daarnaast heb ik wat artikelen gelezen en een begin gemaakt aan mijn opdracht. Ik ga een handleiding schrijven hoe de FFA mentale aspecten mee kan nemen in het selectieproces. Peter is erg open en staat erg open voor sportpsychologie en alles wat voor verbetering kan zorgen. Ook zal ik kijken naar wat er verder aan talentontwikkeling gedaan kan worden omdat talentselectie erg lastig is gezien de vele veranderingen die nog kunnen en zullen plaatsvinden.

Aan het einde van de dag ben ik met Alicia naar huis gereden en hebben we een kleine detour gedaan om kangoeroes te spotten. Er is hier in Canberra namelijk een kangoeroe plaag, er zijn er ongelofelijk veel. Maar ik had er nog geen één gezien, maar nu wel. Ze zitten in grote groepen gewoon heel lang stil en niks te doen haha. Ook heeft Alicia via een collega waarschijnlijk een kamer voor mij kunnen regelen vanaf maandag in een huis, vlakbij de AIS zodat ik er op de fiets heen kan.

Vandaag ben ik meegereden met Alicia naar de AIS en heb ik de rest van de staf van de FFA ontmoet. Ik heb met een aantal van hun gesproken over wat ik ga doen en wat ik hiervoor nodig zou kunnen hebben. Ze zijn erg behulpzaam en gaan mij in contact brengen met staff van andere sporten zodat ik kan kijken hoe zij omgaan met mentale aspecten. Ook heb ik weer aardig wat artikelen kunnen lezen vandaag en mijn knowledge uitgebreid. Aan het eind van de middag heb ik ook de groep jongens ontmoet, zij hadden een training. Ik ben aan ze voorgesteld en heb de training bekeken. De komende weken zal ik ook met hun in gesprek gaan. Het was weer een leuke en leerzame dag.

Kortom, mijn leventje hier in Canberra begint vorm te krijgen. De vrouw van Peter werkt bij de Nederlandse ambassade hier en daar zijn op dit moment ook drie Nederlandse stagiaires. Ik ben met hun in contact gebracht en ga zaterdag met twee van deze meiden een kopje koffie drinken. Ook ben ik nu een beetje mijn weekenden aan het volplannen.

Ik wil een weekend bij James langs, ik wil een weekend bij Daniëlle (een meisje uit mijn klas van de UvA) langs die vanaf half oktober au pair is in Melbourne en ik wil nog minstens één weekend naar Sydney om onder andere Nard en zijn vriendin op te zoeken. Daarnaast hebben de jongens vanaf volgende week om de week een competitiewedstrijd hier in Canberra die ik graag wil zien. Ook is er nog een meisje waarmee ik mijn Ruslandtrip vanuit Malmö heb gedaan die in Canberra woont sinds kort. Volgend weekend spreek ik met haar af en gaat zij mij Canberra laten zien.

Het weer hier in Canberra is wel even anders dan ik de afgelopen twee weken gewend was! Het is hier max. rond de 20 graden overdag. Wel is het heel zonnig dus dat is lekker maar het is gewoon niet zo warm. Ik heb het kortom de hele dag door koud haha. Gelukkig wordt het alleen maar beter vanaf nu!

Ik heb het goed naar mijn zin en probeer alles een beetje vorm te geven nu. Alicia en Dan gaan donderdagavond naar een lang weekend weg naar de bruiloft van haar broer. Ik kan dan hier blijven tot en met maandag en hopelijk kan ik dan naar dat andere huis verhuizen. De stage zie ik helemaal zitten en ik vind het erg leuk. Het is erg fijn dat ze zo open staan voor verbetering op het mentale vlak.

Canberra is, zoals veel mensen zeggen, een best wel saaie stad waar niet zoveel te doen is. Het is wel een hele mooie stad met erg veel natuur, een groot meer en veel mooie heuvels. De komende weken hoop ik de stad een beetje te ontdekken.

Ik zit nu al ruim een uur dit verhaal te typen en ga er maar eens een eind aan breien om zo lekker naar mijn bedje te gaan.

Bedankt voor het lezen en tot snel!

Liefs Yara

p.s. nieuwe foto’s van Airlie Beach staan weer op https://plus.google.com/photos/100328821715177849175/albums/6059239833780244273

Het zijn er niet zoveel aangezien ik dus alleen wat foto’s van mijn telefoon heb van de Whitsundays en hier in Canberra nog niet echt de toerist heb uitgehangen.

  • 24 September 2014 - 07:52

    Rick:

    Super Yara! Weer een heerlijk verhaal!

    Liefs Rick

  • 24 September 2014 - 10:32

    O&O Loosdrecht!!!:

    Hoi yaarje,bedankt voor je verslag weer,zo fijn om te lezen,dat je het zo naar je zin hebt!alleen jammer, dat je daar zo weinig kennissen hebt,haha,je agenda al wel vol staan.....je steekt daar heel wat op he,intieinrne

  • 24 September 2014 - 11:22

    Sanne:

    Leuk Yaar!! Fijn dat je het naar je zin hebt en nog zoveel leuke dingen in het vooruitzicht hebt!!

  • 24 September 2014 - 17:12

    Jan Willem:

    Geen dank :). Veel plezier verder!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yara

Actief sinds 01 Sept. 2009
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 21171

Voorgaande reizen:

04 September 2014 - 02 December 2014

Stage lopen in Australië

14 Augustus 2012 - 20 Januari 2013

Studeren in Malmö

08 November 2009 - 13 Maart 2010

Cuernavaca.Phoenix.Santa Barbara.Vancouver.Nelson

Landen bezocht: